اظهارات مهدی نوری هریس؛

تا ۶۵ درصد ساخت و سازها در زمین‌های نسقی است | بودجه خرید قیر کافی نیست

رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا در سیزدهمین جلسه شورا در خصوص گزارش کمیسیون عمران گفت: طبق آماری که از آقای ویسی دریافت شد حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد ساخت و سازها در زمین‌های نسقی صورت می‌گیرد که نمی‌توانند پروانه از شهرداری بگیرند و به شکل خلاف ساخت و ساز انجام می‌دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا در سیزدهمین جلسه شورا در خصوص گزارش کمیسیون عمران گفت: در مدت زمانی که از کمیسیون عمران در دوره ششم شورا گذشته ۱۲ لایحه به کمیسیون ارجاع شد که از این تعداد با ۶ فقره موافقت و ۴ مورد مخالفت و ۲ لایحه هم به شهرداری مرجوع شد.

وی با اشاره به قولهای داده شده در زمان کاندیداتوری شورا اظهار کرد: در زمان کاندیداتوری ورود به شورا به مردم قول دادیم تلاش کنیم یک به یک مشکلات شهر را رفع نماییم. چالشهای مدیریت شهری را بررسی کردیم. مشکلات مردم در خصوص زمین‌های نسقی یکی از مهمترین موضوعات شهروندان بود. طبق آماری که از آقای ویسی دریافت شد حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد ساخت و سازها در زمین‌های نسقی صورت می‌گیرد که نمی‌توانند پروانه از شهرداری بگیرند و به شکل خلاف ساخت و ساز انجام می‌دهند.

رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری با اشاره به شیوه نامه تهیه شده در دوره گذشته شورا گفت: در دوره پنجم شورا آقای ویسی شیوه‌نامه‌ای را تهیه و به شورا ارایه نمودند که این شیوه‌نامه پس از تصویب در شورا به شهرداری جهت اجرا ابلاغ شد. ولی با ورود دادستانی این مصوبه اجرایی نشد. در همین راستا با کمک نماینده محترم رشت در مجلس، آقای کوچکی نژاد رایزنی‌هایی به همراه اعضای دیگر شورا در تهران با معاون پارلمانی قوه قضاییه صورت گرفت. در این دیدار مشکلاتی اعم از نداشتن انشعاب منازل نسقی که رای تخریب دارند و زمین‌های نسقی که نمی‌توانند پروانه بگیرند. البته قانونی در مجلس در حال بررسی و تصویب است که در خصوص خانه‌های نسقی که حکم تخریب دارند پرونده مجدد به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع شده و با نگاه صدور رای جریمه برای این املاک رای صادر می‌شود تا بتوانند از امکان دریافت انشعابات برخوردار شوند. اما ایرادی در خصوص زمینهای نسقی بود که این زمین‌ها ماده ۱۰۰ را شامل نمی‌شد. زمینهایی که قصد تفکیک دارند باید ۴۲ درصد قدرالسهم شهرداری را پرداخت نمایند. این قدرالسهم در خصوص زمینهای نسقی اعمال نمی‌شود.

نوری هریس گفت: در شیوه‌نامه مصوب شورا بندی وجود دارد که اشاره می‌کند افرادی که می‌خواهند سند بگیرند باید داخل زمین خانه‌ای ساخته شود تا پس از آن کارشناسی از اداره ثبت موضوع را بررسی نماید. دراین شیوه‌نامه اشاره شده است که افراد با ارایه نامه از اداره ثبت درخواست پروانه را نیز ارایه دهند و مجموعه مدیریت شهری با توجه به نامه اداره ثبت اقدام به صدور پروانه نماید. که این پیشنهاد مورد استقبال معاون پارلمانی قوه قضاییه قرار گرفت و پیشنهاد دادند تا با این بند اقدام به دریافت رای جهت حل مشکل زمین‌های نسقی از دیوان عدالت اداری نماییم. این موضوع با تیم تحصصی دیوان عدالت اداری نیز رایزنی شد که با استقبال این تیم نیز مواجه شد. اما رفع مشکل زمین‌های نسقی نیازمند حمایت نمایندگان مجلس نیز می‌باشد که در این خصوص می‌توان نمایندگان مجلس را به شورا دعوت نمود و از این عزیزان درخواست کمک و همراهی داشت.

رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری در خصوص کارخانه آسفالت بیان کرد: شهرداری دو کارخانه آسفالت دارد که اگر به درستی کار کنند در روز حدود ۲۰۰۰ تن آسفالت می‌توان در این مجموعه‌ها تولید نمود که متاسفانه به دلیل‌مشکلات مالی تولید این مجموعه‌ها به ۱۰ فلاکس آسفالت می‌رسد. جناب شهردار پس‌ از حضور در مسند شهرداری بودجه‌ای را برای خرید قیر اختصاص دادند اما این بودجه کافی نیست و این شهر نیازمند نهضت آسفالت است.

نوری هریس با تاکید بر رفع مشکل بروکراسی اداری تاکید کرد: از دیگر مشکلاتی که باید برای رفع آن اقدام نمود سرگردانی شهروندان در مجموعه مدیریت شهری است که رفع این معضل در گرو ارایه خدمات به شکل الکترونیکی است که طرح آن با عنوان «خدمات شهروندی» آماده و به اعضای شورا ارایه شد. در این طرح تمام خدمات اعم از شکایت، درخواست آسفالت، درخواست پروانه و غیره به شکل الکترونیکی می‌باشد.

وی با اشاره به لزوم راه اندازی «میز خدمت» در شهرداری گفت: برابر قانون برنامه توسعه پنجم و ششم حتما در ادارات باید میز خدمت راه اندازی شود؛ که شیوه‌نامه راه اندازی میز خدمت در سازمان‌ها و مناطق شهرداری آماده است که شهردار رشت نیز در خصوص راه اندازی میز خدمت باید اقدامات لازم را به عمل آورد.

عضو شورای شهر رشت، تشکیل کمیته‌های تخصصی در کمیسیون را از مصداق‌های استفاده از نظرات متخصصین امر در کمیسیون دانست و افزود: کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت با تشکیل کمیته‌های تخصصی مختلف مانند عمران، شهرسازی، تالاب عینک، رودخانه‌های گوهر رود و زرجوب، است. در این بین فقدان وجود مدیریت جامع شهری در این سال‌ها محسوس بود که در کمیسیون عمران یک جلسه‌ای نظیر مدیریت جامع شهری با حضور ادارات آب و فاضلاب، گاز، مخابرات به جهت هماهنگی در حفاری‌ها تشکیل شد. که این امر موجب هماهنگی در حفاری‌ها در سال و جلوگیری از اتلاف منابع خواهد بود.

 نوری هریس در پایان به تذکرات اخیر خود به شهردار اشاره نمود و خواستار اقدام شهرداری در خصوص استقرار میز خدمت در شهرداری، وجود یک حساب جداگانه برای کسری پارکینگ، آموزش نیروی انسانی زیر نظر معاونان مربوطه، شناسایی مشاغل پر ترافیک مانند هایپر مارکت‌هایی که پارکینگ ندارند، وجود دفتر ثبت املاک و مطالعه در خصوص بلندمرتبه‌سازی در شهر رشت شد.

Share