به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد؛

برگزاری اولین همایش بین المللی «موقعیت زبان روسی در ایران و نگاه به اوراسیا»

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به رابطه ایران و روسیه گفت: ایران و روسیه به عنوان دو همسایه تاریخی، از سابقه روابط دیرینه‌ای برخوردار هستند که موجب شده در طول تاریخ مناسبات گسترده و تحولات مهم متعددی میان این دو کشور رخ دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اولین همایش بین المللی «موقعیت زبان روسی در ایران و نگاه به اوراسیا» با حضور و سخنرانی دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان، دکتر آرش گل اندام دبیر علمی همایش، دکتر شهرام نباتی دبیر اجرایی همایش و خاوری‌نژاد مسئول دبیرخانه این همایش و با حضور دکتر سوینج مهدیخانلی نماینده بنیاد روسکی میر روسیه در دانشگاه گیلان، اساتید و دانشجویان دانشگاه آستراخان روسیه، گیلان، تهران، تربیت مدرس، بهشتی، الزهرا، مازندران، اصفهان، گنبد و آزاد تهران شمال به صورت برخط به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد.

فرید نجفی، رئیس دانشگاه گیلان در این همایش گفت: زبان روسی و همکاری علمی با دانشگاه‌های روسیه همواره یکی از مسائل مورد توجه در دانشگاه گیلان بوده است که به عنوان تابعی از همجواری دو کشور ایران و روسیه، زمینه ساز پرورش دانشجویان و دانش آموختگان برجسته‌ای بوده است و نقش زبان روسی در توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی میان ایران و روسیه بر همگان روشن است و به عنوان ظرفیتی مورد توجه سیاستگذاران، در بستر روابط تاریخی و معاصر تهران و مسکو، از چشم‌انداز مطلوبی برخوردار است.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به رابطه ایران و روسیه گفت: ایران و روسیه به عنوان دو همسایه تاریخی، از سابقه روابط دیرینه‌ای برخوردار هستند که موجب شده در طول تاریخ مناسبات گسترده و تحولات مهم متعددی میان این دو کشور رخ دهد. در همکاری‌های ایران و روسیه عوامل بسیاری دخالت دارند که موجب شده در دهه‌های اخیر همواره برجسته باشد. علاوه بر وضعیت سیاسی، عوامل دیگری از قبیل مجاورت جغرافیایی، ثروت‌های طبیعی عظیم موجود در دو کشور به ویژه نفت و گاز، ظرفیت فناوری و صنعتی، نیروی انسانی، توانایی‌های نظامی، مسائل سیاسی و امنیتی به ویژه درک منافع مشترک در حوزه‌های مهم منطقه‌ای و بین المللی باعث شده تا روابط دو کشور اهمیت ویژه‌ای به خود بگیرد.

وی در ادامه به نقش گیلان اشاره کرد و خاطرنشان کرد؛ استان گیلان در روابط ایران و روسیه به عناون یکی از مهم‌ترین محورهای مناسبات و همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی، چشم‌انداز امیدبخشی برای توسعه روابط و به کارگیری ظرفیت‌ها جهت تأمین منافع ملی کشور فراهم می‌کند.

نجفی گفت: دانشگاه گیلان به عنوان مهم‌ترین قطب علمی استان گیلان و یکی از برجسته‌ترین مراکز تولید علم و دانش در شمال کشور، در دهه‌های گذشته به طور فزاینده‌ای مورد توجه قرار گرفته است. این دانشگاه در دهه‌های گذشته در زمینه توسعه مناسبات علمی و دانشگاهی با کشورهای همسایه همواره فعال بوده است و در راستای افزایش سطح مناسبات و همکاری‌های منطقه‌ای و بین الملل به ویژه در زمینه زبان روسی شاهد برداشته شدن گام‌های خوبی بوده ایم.

وی در ادامه گفت: دانشگاه گیلان ۱۶ سال پیش با ایجاد رشته آموزش زبان روسی تلاش کرد تا در راستای آشنایی بیشتر دو ملت ایران و روسیه گام بردارد و برای توسعه ارتباطات بین دو کشور نقش آفرینی کند. از سوی دیگر، فرآیند تبادل دانشجوی زبان نیز در چندین سال گذشته به صورت مستمر بین دانشگاه گیلان و دانشگاه دولتی آستراخان روسیه در جریان بوده است.

آرش گل اندام، دبیر علمی همایش نیز گفت: با مشارکت جامعه علمی زبان روسی، ۵۷ مقاله توسط اساتید، دانش آموختگان و دانشجویان به دبیرخانه همایش ارسال شد که با تصمیم داوران همایش، ۲۵ مقاله جهت سخنرانی در همایش به صورت آنلاین انتخاب شد.

وی گفت: تعداد ۴۰ مقاله ارسال شده به زبان فارسی و همچنین ۱۶ مقاله به زبان روسی و یک مقاله انگلیسی نیز به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

گل‌اندام آموزش زبان روسی، مسائل ترجمه، بستر اجتماعی و فرهنگی زبان و همچنین مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی اوراسیا را از جمله محورهای این همایش برشمرد.

Share