در حاشیه پنجمین گردهمایی رؤسای شبکه دانشگاه‌های راه ابریشم

گسترش فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه به دنبال بازدید رئیس دانشگاه گیلان از ۴ دانشگاه خارجی

در حاشیه پنجمین گردهمایی رؤسای شبکه دانشگاه‌های راه ابریشم (SUN)، رئیس دانشگاه گیلان به همراه مدیر همکاری های علمی بین المللی از دانشگاه های الفارابی و دانشگاه ملی کشاورزی قزاقستان (KazNAU) بازدید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در حاشیه پنجمین گردهمایی رؤسای شبکه دانشگاه‌های راه ابریشم (SUN)، رئیس دانشگاه گیلان به همراه مدیر همکاری های علمی بین المللی از دانشگاه های الفارابی و دانشگاه ملی کشاورزی قزاقستان (KazNAU) بازدید کردند. به دنبال این بازدید، یادداشت تفاهمی برای گسترش همکاری های بین المللی بین دانشگاه گیلان و این دانشگاه ها به امضا رسید. بر اساس توافق های بعمل آمده مقرر شد تا از استادان دانشگاه گیلان برای تدریس در دوره های کوتاه مدت در دانشگاه ملی کشاورزی قزاقستان بهره گرفته شود. همچنین مقرر شد تا دانشگاه گیلان و دانشگاه فارابی در برگزاری دوره های مشترک در رشته های مختلف و انجام پژوهش مشترک با مشارکت دانشکده شرق شناسی دانشگاه الفارابی و پژوهشکده گیلانشناسی دانشگاه گیلان همکاری نمایند.

در حاشیه گردهمایی روسای شبکه دانشگاه‌های راه ابریشم، تفاهم نامه همکاری بین این شبکه و دانشگاه فارابی قزاقستان منعقد گردید تا بر اساس آن استادان دانشگاه های عضو بتوانند از امکانات تکنو پارک بین المللی فناوری اطلاعات (IT-Technology Park) این شبکه واقع در شهر آلماتی قزاقستان استفاده کنند. دانشگاه گیلان به همراه سه دانشگاه دیگر از ایران (علامه طباطبایی، اصفهان و بین المللی امام خمینی قزوین) عضو  شبکه دانشگاه‌های راه ابریشم هستند.

رییس دانشگاه گیلان در مسیر سفر به قزاقستان، در شهر باکو با سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان و رییس دانشگاه فنی جمهوری آذربایجان دیدار کرد. پس از بازدید از بخش های مختلف این دانشگاه رؤسای دو دانشگاه ضمن امضای تفاهم نامه، به همکاری مشترک در زمینه طرح های تحقیقاتی که می تواند با حمایت بنیاد علمی اکو انجام شود، تاکید کردند. جمهوری اسلامی ایران، از سال جاری تا دو سال آینده رییس هیات امنای بنیاد علمی اکو می باشد.

همچنین به دعوت رییس انجمن ایران شناسی اتحادیه اروپا (SIE)، آقای دکتر رضی به همراه هیاتی از وزارت علوم با هیأت رئیسه این انجمن دیدار و گفتگو کردند. این نشست که در برلین برگزار شد، نخستین مذاکره رسمی وزارت علوم با این انجمن بود. در این نشست رئیس دانشگاه گیلان از آمادگی پذیرش دانشجویان اروپایی برای تحصیل در رشته های ایران شناسی و زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه گیلان خبر داد. در این نشست بر مواردی همچون اعزام استادان به کرسی های زبان فارسی در قاره اروپا، اعطای فرصت مطالعاتی دوجانبه، ارسال کتاب و مجله برای کرسی های زبان فارسی و انجام پژوهش های مشترک  تاکید شد. این هیات همچنین ملاقاتی با سفیر ایران در آلمان داشتند و از دانشگاه فرای آلمان نیز بازدید کردند.

Share