مدیرکل فرودگاه گیلان در گفتگو با دیارمیرزا مطرح کرد؛

امکان احداث فرودگاه دیگری در گیلان وجود دارد؟ | آخرین وضعیت تملک اراضی اطراف فرودگاه رشت

میرحسینی در مورد تملک اراضی اطراف فرودگاه بین المللی رشت گفت: تملک اراضی طرح توسعه فردگاه، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل فرودگاه گیلان در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا با اشاره به این مطلب که آیا ممکن است در شهرهای دیگر استان فرودگاهی دیگر داشته باشیم، گفت: طراحی و احداث فرودگاهها، بصورت کامل از شرایط و الزامات فنی و تخصصی منبعث از استاندارهای ایکائو تبعیت می‌کند و گذشته از اینکه داشتن توجیه اقتصادی، یکی از ملاکهای تاسیس فرودگاه است، باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به بعد مسافت با فرودگاههای همجوار و همچنین در نظر گرفتن الزامات طراحی، در حال حاضر، امکان احداث فرودگاه دیگر در استان گیلان وجود ندارد.

سید محسن میرحسینی اظهار داشت: از طرفی، در حال حاضر از کمتر از نصف ظرفیت فعلی فرودگاه سردار جنگل رشت استفاده می‌شود.

وی در مورد پروازهای خارجی از فرودگاه رشت نیز گفت: قبل از کرونا پروازهایی به مقصد عتبات عالیات، مکه مکرمه، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان داشتیم اما بعد از شیوع بیماری کرونا این پروازها متوقف شد که اخیرا رایزنی‌هایی در حال انجام است تا دوباره این پروازها صورت گیرد.

میرحسینی در مورد آخرین وضعیت تملک اراضی اطراف فرودگاه بین المللی رشت اظهار داشت: تملک اراضی طرح توسعه فردگاه، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است. اخیرا با توجه به پیگیریهای متعدد صورت گرفته از طریق تعدادی از نمایندگان مجلس، استاندار و همچنین مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در خصوص تامین اعتبار خرید و تملک بخشی از اراضی مورد نظر، مکاتبات متعددی با رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه کشور صورت گرفته است و قول‌های مساعدی در تعیین تکلیف این موضوع نیز داده شده و بسیار در این زمینه پیگیر هستیم زیرا توسعه فرودگاه، از الزامات تحقق طرح جامع و عامل مزیت رقابتی در سالهای آتی است و از طرفی، با توجه به گسترش ساخت وسازهای شهری، در حفظ و ارتقای ایمنی پروازها، تاثیر مستقیم و بسزایی دارد.

وی در مورد افزایش پروازهای داخلی و خارجی در شرایط کرونا گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا و کاهش تعداد مسافرتها، طبیعتا در فرودگاه سردار جنگل رشت نیز، شاهد کاهش تعداد پروازها بودیم که البته با رعایت و اجرای پروتکلهای بهداشتی، از لحاظ تعداد پروازها تقریبا به شرایط پیش از کرونا بازگشته ایم.

مدیرکل فرودگاه استان گیلان در مورد پروازهای داخلی گفت: در حال حاضر، ۱۰ شرکت هواپیمایی فعال، به صورت میانگین ۱۰۲ سورتی پرواز هفتگی به ۱۰ مقصد داخلی انجام می‌دهند. ضمنا، پیگیر استقرار هواپیما در فرودگاه رشت بصورت مرکز فرعی (ساب بیس) توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) و افزایش پروازها می‌باشیم که البته در این خصوص انشاالله در مراحل نهایی کار، قرار داریم.

وی با اشاره به این مطلب که در خصوص برقراری پروازهای خارجی، هیچ گونه محدودیتی در فرودگاه سردارجنگل رشت وجود ندارد و با توجه به افتتاح و بهره برداری از بیش از ۵۰۰میلیارد ریال پروژه‌های فرودگاهی در خردادماه سال جاری، افزود: در حال حاضر این فرودگاه به پیشرفته‌ترین سامانه‌های کمک ناوبری موجود در در دنیا مجهز است.

میرحسینی در پایان به دیارمیرزا گفت: برقراری پروازهای خارجی، بستگی به استقبال آژانس‌ها و شرکتهای هواپیمایی دارد و با توجه به بحث عرضه و تقاضا، پیگیر برقراری پروازهای خارجی هستیم.

Share