مهلت برگشت زدن چک چقدر است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قوانین مربوط به مهلت برگشت چک با وکلای متخصص مجله وکیل چی مشاوره داشته باشید

امروزه برای جابه جایی پول نقد از چک استفاده می شود، به گونه ای که اغلب افراد برای انجام معاملات خود مبادرت به صدور چک می کنند. اما متاسفانه در کنار راحتی استفاده از چک موضوع چک برگشتی و پیگیری آن از طریق قانون نیز شیوع یافته است. لذا توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات در مورد کلیه جوانب این موضوع و جلوگیری از هرگونه آثار سوء آن قبل از اقدام به صدور و یا دریافت چک با بهترین وکیل رشت مشورت کنید. مجله وکیل چی(vakilchi.com) در این مقاله قصد دارد موضوع مهلت برگشت زدن چک چقدر است؟ را مورد بررسی قرار دهد با ما همراه باشید.

مهلت برگشت زدن چک چقدر است؟

در چه مواردی چک برگشت می خورد؟

چک یکی از اسناد تجاری است که افراد حقیقی و حقوقی در انجام معاملات خود از آن استفاده می کنند. در برگه چک مواردی از قبیل مبلغ، محل دستور پرداخت به دارنده، تاریخ و امضا صادر کننده چک وجود دارد.

اگر به هر دلیلی مبلغ چک به دارنده آن پرداخت نشود چک موردنظر چک بلامحل و یا چک برگشتی نامیده می شود و دارنده می تواند برای دستیابی به خسارت مالی که با ان مواجه شده با مراجعه به بهترین وکیل گیلان نسبت به اقامه دعوا علیه صادر کننده چک اقدام کند.

مواردی که موجب برگشت چک می شود به قرار ذیل است:

  • در صورتی که مبلغ کافی برابر با آنچه که در چک قید شده در حساب دارنده موجود نباشد.
  • در صورتی که دارنده چک دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک مربوطه داده باشد.
  • در صورتی که چک موردنظر بلامحل باشد به این معنا که حساب چک توسط صاحب حساب و یا بهترین وکیل قزوین مسدود شده باشد.
  • محتوای چک برخلاف شرایط و مقررات بانک باشد، به عنوان مثال عدم خوانایی، خط خوردگی و یا عدم تطابق امضا نمونه هایی از این شرایط محسوب می شوند.

در صورتی که دارنده چک با هرکدام از شرایط فوق الذکر مواجه شود می تواند از طریق مراجع قضایی برای برگشت چک اقدام کند.

مهلت برگشت زدن چک تا چه زمانی است؟

چک در واقع نوعی ضمانت پرداخت در معاملات محسوب می شود. اما ممکن است برای دارنده چک این سوال پیش آید که در صورت مواجه با هرکدام از شرایطی که پیشتر به آن اشاره کردیم، مهلت برگشت زدن چک چقدر است؟

برگشت چک و یا بلامحل بودن آن به این معنی است که صادر کننده چک از پشتوانه مالی لازم برای پرداخت مبلغ ذکر شده در چک برخوردار نمی باشد که در این صورت دارنده برای مطالبه وجه خود از طریق مراجع قضایی اقدام می کند. لازم است که بدانید چک برگشتی نه تنها ضمانت اجرای حقوقی می باشد بلکه از نظر قانون جرم نیز تلقی می شود و امکان پیگیری آن از طریق دادگاه کیفری نیز وجود دارد.

براساس ماده ۱۱ قانون جدید چک، مهلت زمان برگشت چک از تاریخ صدور آن ۶ ماه می باشد و در صورتی که دارنده در طی این شش ماه برای برگشت چک اقدامات لازم را انجام دهد به مدت ۶ ماه نیز مهلت دارد تا بر علیه صادر کننده چک شکایت کیفری نیز طرح و به دادگاه ارائه دهد.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر در طی ۶ ماه برای دریافت گواهی عدم پرداخت و برگشت چک اقدام نکرده باشید روند قانونی آن با مشکلاتی مواجه می شود و شانس موفقیت برای مطالبه وجه کاهش می یابد. همچنین اگر بعد از دریافت گواهی عدم پرداخت در طی مدت ۶ ماه تعیین شده برای طرح شکایت کیفری اقدام نکرده باشید تنها راه برای پیگیری چک برگشتی از لحاظ قانونی، شیوه حقوقی خواهد بود.

قانون این امکان را در اختیار دارنده چک، در پیگیری چک های برگشتی قرار داده تا بر علیه ضامن چک و یا ظهر نویس آن نیز بتواند اقامه دعوی کند، براساس قانون تجارت برای چک هایی که باید از محل صدورش پرداخت گردد به دارنده آن ۱۵ روز مهلت داده شده که به بانک مراجعه کنند و برای چک هایی که این امکان برای پرداخت آن ها به غیر از محل صدور وجود دارد ۴۵ روز است.

مهلت برگشت زدن چک تا چه زمانی است؟

حقوقی و یا کیفری شدن چک چه تفاوتی با هم دارد؟

چک های برگشتی در صورتی که توسط دارنده آن به صورت حقوقی پیگیری شود در دادگاه های حقوقی مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرند و چنانچه دارنده چک برای وصول مطالبات خود از طریق شکایت کیفری اقدام کند رسیدگی به چک توسط دادگاه کیفری انجام می شود.

لازم است بدانید که دادگاه های کیفری شامل دادگاه کیفری ۱ و ۲، دادگاه اطفال و نوجوانان، دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی می شود که پیگیری پرونده های مربوط به چک های برگشتی توسط دادگاه کیفری ۲ انجام می شود.

اگرچه دارنده چک می تواند از روش های مختلفی برای برگشت چک استفاده کند ولیکن روش کیفری این امکان را در اختیار دارنده قرار می دهد تا اطمینان کسب کند که پیگیری روند قانونی با جدیت بیشتری انجام می گیرد زیرا براساس قانون چک برگشتی نوعی جرم نیز محسوب می شود.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که امکان شکایت کیفری برای برخی چک ها مانند چک های بدون تاریخ، چک سفید امضا و چک هایی که پرداخت آن براساس نوعی شرط تعیین شده، وجود ندارد.

حقوقی و یا کیفری شدن چک چه تفاوتی با هم دارد؟

کلام آخر

دارنده چک براساس تاریخ صدور آن که در چک قید گردیده به مدت ۶ ماه مهلت دارد برای برگشت آن اقدام کند و برای شکایت کیفری بر علیه صادر کننده چک این مدت ۲ ماه می باشد در غیر این صورت پیگیری قانونی برای مطالبه وجه چک  به شیوه حقوقی خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قوانین مربوط به مهلت برگشت چک با وکلای متخصص مجله وکیل چی مشاوره داشته باشید. در صورت هرگونه انتقاد و پیشنهاد می توانید از طریق سایت وکیل چی با ما در ارتباط باشید.

Share