رئیس شورای شهر رشت:

رینگ ۹۰ متری و پروژه ژ پنج نیازمند اعتبارات ملی است | برخی نمایندگان تصور می‌کنند شوراها رقبای انتخاباتی آنان هستند

رئیس شورای شهر رشت گفت: ترافیک، ساخت و سازهای غیر مجاز، سد معبر، بافت‌های فرسوده، حاشیه نشینی و فقدان منابع درآمد پایدار از جمله دغدغه‌هایی است که در اکثریت شهرهای گیلان مشاهده می‌شود و یقینا می‌توانیم از طریق این مجمع و با هم اندیشی و افزایش تعاملات بسیاری از این دغدغه‌ها را برطرف کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد حسین واثق کارگرنیا، رئیس شورای اسلامی شهر رشت در مراسمی که با حضور معاون سیاسی _ امنیتی و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان و روسای شوراها و شهرداران شهرستان‌های گیلان و همچنین روسای شوراها و شهرداران ادوار گذشته شهر رشت در هتل کادوس برگزار شد، با تبریک نهم اردیبهشت روز ملی شوراها و با اشاره به تشکیل نخستین مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران شهرهای مرکز شهرستان‌های استان گیلان به میزبانی رشت اظهار کرد: از تمامی عزیزانی که دعوت شورا و شهرداری رشت را پذیرفتند و در این نشست که با هدف تشکیل نخستین مجمع مشورتی روسای شوراها و شهرداران شهرستان‌های گیلان برگزار شد، حضور پیدا کردند قدردانی می‌کنم.

وی به نقش شوراها و شهرداری‌ها در راستای آبادانی و رفع دغدغه‌ها اشاره کرد و گفت: شهر رشت به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است و شهروندان شریف رشت از هر مسیری که عبور می‌کنند، گوشه‌ای از تلاش‌های مجموعه شهرداری رشت را در راستای ارائه خدمات به شهروندان مشاهده می‌کنند و عملکرد مجموعه مدیریت شهری رشت همانند یک ویترین در مقابل دید همگان قرار دارد و یقینا عملکرد مثبت شورا و شهرداری منجر به حضور مشتاقانه مردم در انتخابات آتی خواهد بود.

رئیس شورای شهر رشت با بیان اینکه شوراهای اسلامی بر اساس آموزه‌های دینی و به فرمان امام راحل تشکیل شد تصریح کرد: تشکیل سپاه پاسداران و شوراها دو فرمان مهم امام راحل در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود که به واسطه شروع جنگ تحمیلی و شرایطی از بابت وقوع جنگ بر کشور تحمیل شد، تشکیل شوراها به تاخیر افتاد.

کارگرنیا با اشاره به اینکه در دوره‌های اول و دوم از عمر شوراها نگاه‌های سیاسی بیشتر وجود داشت افزود: نگاه‌های سیاسی در شوراها طی چند سال بسیار کاهش پیدا کرده و اعضای شورای ششم رشت در تلاشند تا با کار و تلاش شبانه روزی مشکلات شهر و شهروندان را برطرف کنند.

وی با تاکید به اینکه اعضای شورای ششم رشت همه روزه ملاقات‌های مردمی دارند بیان کرد: درب اتاق تمامی اعضای شورای ششم رشت همه روزه به روی شهروندان باز است و خدا را شاکریم که این فرصت را به ما داد تا بتوانیم به شهروندان خدمت کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با ابراز گلایه از حدود اختیارات شوراهای اسلامی تصریح کرد: بر اساس قانون، حدود اختیارات شوراها بسیار فراتر است اما متاسفانه با برخی از مصوبات، گویا بعضی به دنبال محدود کردن و کاهش اختیارات شوراها هستند که این موضوع با اصل دموکراسی و مردم سالاری در تضاد است.

کارگرنیا به‌عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری اشاره کرد و گفت: این موضوع یک آفت بسیار بزرگ برای شوراها است و در مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور این موضوع جزو مطالبات بود که این خواسته در آنجا به صورت رسمی تدوین و ارسال شد، اما متاسفانه تا کنون در این باره پاسخی دریافت نکرده‌ایم و شاید یکی از دلایلی که این مسئله به سرانجام نمی‌رسد به واسطه آن است که برخی از نمایندگان مجلس تصور می‌کنند شوراها رقبای انتخاباتی آنان در آینده هستند.

وی با بیان اینکه برای پروژه‌های بزرگی همچون رینگ ۹۰ متری و پروژه ژ پنج (مسیر شهید سلیمانی) نیازمند جذب اعتبارات ملی هستیم افزود: در حال حاضر اعتبار تمامی هشت پروژه طرح میثاق از محل بودجه شهرداری تامین می‌شود و امیدوارم در این باره مساعدت ویژه صورت گیرد و البته پیرامون اجرای پروژه ژپنج و رینگ ۹۰ متری قول‌های مساعدی توسط جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت داده شد که این مهم در بودجه ۱۴۰۳ کشور قرار گرفت.

رئیس شورای شهر رشت با اشاره به اینکه از نظرات شوراها در مباحث کلان عمرانی و برنامه ریزی استفاده نمی‌شود گفت: انتظار داریم در جلسات عمرانی و برنامه ریزی از نظرات منتخبین مردم در شوراها استفاده شود و یقینا با شناختی که شوراها نسبت به مباحث درون شهری دارند می‌توانند در این باره مورد نقش موثری ایفا کنند.

کارگرنیا به اهداف برگزاری نشست امروز اشاره کرد و گفت: قصد داریم که با موافقت روسای شوراها و شهرداران شهرستان‌های گیلان، نخستین مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران شهرهای مرکز شهرستان‌های استان گیلان برگزار شود و این اقدام برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود و می‌توانیم از نظرات و تجربیات یکدیگر در راستای رفع مشکلات و همچنین بهره مندی از ظرفیت‌های موجود دیگر شهرها بهره‌مند شویم و این مجمع در صورت موافقت حاضرین می‌تواند به صورت ماهیانه و یا فصلی و هر بار به میزبانی یک شهر در گیلان برگزار شود.

وی با بیان اینکه معضل پسماند یکی از مشکلات مشترک شهر رشت با دیگر شهرهای استان گیلان است افزود: ترافیک، ساخت و سازهای غیر مجاز، سد معبر، بافت‌های فرسوده، حاشیه نشینی و فقدان منابع درآمد پایدار از جمله دغدغه‌هایی است که در اکثریت شهرهای گیلان مشاهده می‌شود و یقینا می‌توانیم از طریق این مجمع و با هم اندیشی و افزایش تعاملات بسیاری از این دغدغه‌ها را برطرف کنیم.

رئیس شورای شهر رشت به ساخت و سازهای غیر اصولی در زمین‌های نسقی اشاره کرد و گفت: این موضوع طی دیدار اخیر با دادستان مرکز استان به نتایج خوبی رسیده است و امیدواریم با تشکیل این مجمع بتوانیم در راستای تحقق اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و توسعه و بالندگی هر چه بیشتر شهرها گام‌های موثری برداریم.

Share