رئیس دانشگاه گیلان مطرح کرد:

گیلان بعد از البرز بیشترین مراکز پژوهشی را دارد|نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی اولویت دانشگاه گیلان است

رضی با اشاره به وجود نیروی انسانی متخصص، توانمند و کافی در استان، تاکید کرد: ۱۹۰ آزمایشگاه و کارگاه در دانشگاه گیلان وجود دارد که نیازمند نوسازی تجهیزات است لذا یکی از برنامه های اولویت دار دانشگاه گیلان طی امسال و سال آینده نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، احمد رضی با حضور در برنامه در مسیر توسعه شبکه باران سیمای استانی با اشاره به رتبه قابل توجه ایران در نظام های رتبه بندی بین المللی در امر پژوهش، اظهار کرد: با توجه به سرمایه گذاری نظام جمهوری اسلامی بر امر علم و پژوهش و علم دوستی ایرانیان، ایران در سال اخیر رتبه ۱۶ را کسب کرده است.

وی رتبه جمعیتی ایران را ۱۷ و رتبه مساحتی کشور را ۱۸ دانست و افزود: رتبه پژوهشی ایران هم در بین کشورهای منطقه و هم در بین کشورهای اسلامی اول است. ایران در بین کشورهای جنبش عدم تعهد نیز بعد از هند رتبه دوم را دارد.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه براساس آمارهای سال ۲۰۱۹، ۱۲ نفر از ایرانیان به عنوان پژوهشگران برتر جهان معرفی شدند، تصریح کرد: یکی از این پژوهشگران عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان است.

رضی ادامه داد: دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاه بزرگ منطقه شمال کشور نیز جایگاه خوبی در نظام های رتبه بندی دانشگاه ها از جمله تایمز دارد. این دانشگاه در بین دانشگاه های جوان دنیا(زیر ۵۰ سال عمر) نیز دارای رتبه ۲۵۰ تا ۳۰۰ است. همچنین رتبه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ را بین کل دانشگاه ها دارد.

وی با اشاره به جایگاه ۳۰۰ تا ۴۰۰ دانشگاه گیلان در حوزه علوم مهندسی و جایگاه ۵۰۰ تا ۶۰۰ در حوزه علوم زیستی و فیزیک، عنوان کرد: بخش عمده ای از اهداف پژوهشی در دانشگاه ها انتقال دانش فنی و بومی کردن آن است، بخش دیگر به حل مسائل جامعه از جمله صنعت می پردازد و یک بخش هم تحقیق در مرزهای علم انجام می گیرد.

رئیس دانشگاه گیلان، میزان چاپ مقالات پژوهشی در مجلات و همایش های معتبر بین المللی را یکی از شاخص های ارزیابی دانشگاه ها دانست و اضافه کرد: دانشگاه گیلان سالانه حدود ۲۳۰۰ مقاله در سطح بین المللی ارائه می دهد. از میزان مقالات چاپ شده توسط دانشگاه گیلان در مجلات معتبر بین المللی در سال گذشته ۶۵ درصد از نوع «Q۱» و «Q۲» هستند که نشان دهنده کیفیت بالای یافته های علمی همکاران ماست.

وی با اشاره به قراردادهای دانشگاه با سازمان ها، دستگاه ها و شرکت های خصوصی، گفت: در حال حاضر دانشگاه گیلان نزدیک به ۲۰۰ قرارداد با سازمان ها و شرکت ها دارد که ۱۳ مورد آن با بخش خصوصی است.

رضی با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد از دانشجویان دانشگاه گیلان در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند، خاطرنشان کرد: جهت گیری دانشگاه گیلان این است که رساله های دکتری و پایان نامه های دانشجویی را به سمت حل مسائل جامعه ببرد تا نیازهای جامعه را برطرف کند.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به وجود نیروی انسانی متخصص، توانمند و کافی در استان، تاکید کرد: ۱۹۰ آزمایشگاه و کارگاه در دانشگاه گیلان وجود دارد که نیازمند نوسازی تجهیزات است لذا یکی از برنامه های اولویت دار دانشگاه گیلان طی امسال و سال آینده نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی است.

وی از راه اندازی شبکه شاعا (شبکه آزمایشگاه های علمی ایران) در کشور خبر داد و متذکر شد: به واسطه محدودیت های اعتباری، شبکه شاعا آزمایشگاه های مختلف در سطح کشور را به هم متصل می کند و امکانات لازم را تحت شبکه در اختیار همه پژوهشگران قرار می دهد.

رضی با تاکید بر لزوم اتصال دستگاه های اجرایی و شرکت های خصوصی به شبکه شاعا جهت جلوگیری از خرید تجهیزات تکراری، افزود: همواره یکی از مشکلات عمده پژوهش بودجه و اعتبارات است. براساس قانون برنامه ششم باید سه درصد از درآمد تولید ناخالص ملی به امر پژوهش اختصاص یابد که تاکنون نیم درصد محقق شده است. جایگاه پژوهشی ایران با همت پژوهشگران به دست آمده و لذا نیاز به امکانات بیشتر برای ارتقای این جایگاه داریم.

وی با بیان اینکه استان گیلان بعد از استان البرز بیشترین مراکز پژوهشی را دارد، گفت: علاوه بر پژوهشکده های وابسته به دانشگاه گیلان و دانشگاه علوم پزشکی استان، هشت پژوهشکده و مرکز پژوهشی وابسته به جهاد کشاورزی استان داریم که به صورت تخصصی بر روی محصولات استراتژیک همچون برنج و چای و زیتون و فندوق تحقیق می کنند.

رئیس دانشگاه گیلان از مدیران دستگاه های اجرائی خواست براساس قانون نسبت به تخصیص یک درصد اعتبارات هزینه ای خود به امر پژوهش اهتمام داشته باشند و یادآور شد: دستگاه ها باید مسائل و چالش های خودشان را اولویت بندی کنند و در اختیار مراکز علمی و پژوهشی قرار دهند.

رضی با بیان اینکه امسال ۱۲ درصد از کل اعتبارات دانشگاه گیلان  را به امر پژوهش اختصاص دادیم، اظهار کرد: دانشگاه هزینه های غیر قابل اجتناب دارد و کمبود اعتبار همواره مراکز پژوهشی را رنج می دهد. علاوه بر اعتبارات مذکور، دانشگاه در صدد است تا از راه های مختلف نسبت به تامین اعتبار لازم برای توسعه و نوسازی آزمایشگاه های دانشگاه اقدام نماید.

Share