تاکید دکتر رضی بر ارتباط و تعامل پایدار میان 5 کشور همسایه

اهدای نشان دوره‌ای ریاست اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای کاسپین به رئیس دانشگاه گیلان

رئیس دانشگاه گیلان گفت: اتحادیه دانشگاه های کشور های حاشیه دریای خزر با بیش از دو دهه تجربۀ فعالیت می تواند به ارتباط و تعامل پایدار میان ۵ کشور همسایه کمک کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بیست و دومین اجلاس اتحادیه دانشگاه های دولتی حاشیه دریای خزر با سخنرانی دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان آغاز شد(گزارش تصویری).

رئیس دانشگاه گیلان در ابتدا ضمن خوش آمد گویی به مهمانان، پژوهشگران و رؤسا و نمایندگان دانشگاه ها و مراکز علمی و فناوری عضو اتحادیه دانشگاه های کشور های حاشیه دریای خزر، از حضور دکتر زارع  استاندار گیلان و دکتر سالار آملی قائم مقام وزیر و رئیس مرکز همکاریهای علمی و بین المللی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر نظری آهاری مدیر کل همکاری های دو جانبه و منطقه ای وزارت امور خارجه تشکر کرد.

دکتر رضی یکی از برنامه های اولویت دار دانشگاه گیلان در سال های اخیر را توسعه فعالیت های بین المللی دانست؛ فعالیت های مشترک با دانشگاه های آلمان-  پذیرش دانشجوی مشترک با دانشگاه انسام پاریس در مقاطع دکتری و ارشد – اجرای پروژه های مشترک با موسسات پژوهشی وابسته به آکادمی علوم چین را بخشی از این اقدامات برشمرد.

رئیس دانشگاه گیلان در ادامه گفت: امروز هم بسیار خوشحالیم از اینکه دانشگاه گیلان میزبان بیست و دومین اجلاس رؤسای اتحادیه دانشگاه های دولتی کشورهای  حاشیه دریای خزر است.  اتحادیه ای که ۵۷ دانشگاه، مرکز پژوهشی و پارک علم و فناوری از ۵ کشور ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در آن عضو هستند و در دو دهه گذشته بستری برای همکاری های منطقه ای بین مراکز علمی کشورهای همسایۀ این دریای غنی و با ارزش شده است. منطقه ای که مردم کشورهای آن ریشه های تاریخی و فرهنگی مشترکی دارند و بین حکومت های این کشورها روابط صمیمانه و همکاری های دوستانه حاکم است. انعقاد توافق نامه حقوقی میان سران کشورها ی حاشیه خزر در سال گذشته نقطه عطفی در روابط ملت های همسایه این دریاست. برگزاری شش اجلاس توسط رؤسای جمهور این کشورها در سال های اخیر نشان دهنده عمق روابط و مصمم بودن آنان برای گسترش همکاری های اقتصادی، سیاسی و علمی است.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به ارتباط مناسب کشورهای منطقه گفت: اتحادیه دانشگاه های کشور های حاشیه دریای خزر با بیش از دو دهه تجربۀ فعالیت می تواند به ارتباط و تعامل پایدار میان ۵ کشور همسایه کمک کند و با بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های مراکز علمی منطقه، به حل مسائل و مشکلات پیرامونی دریای خزر بپردازد.

دکتر رضی اجرای مشترک پروژه های تحقیقاتی با محوریت دریای خزر، حساس کردن دولت ها نسبت به مسائل زیست محیطی، اجرای مستمر تبادل دانشجو، برگزاری المپیادهای ورزشی دانشجویان، برگزاری کارگاه های علمی و انتشار مجله علمی مشترک نمایه شده در ISI( به نام Cjes) را بخشی از فعالیت های مشترک بین دانشگاهی دانست. یکی از رویداد های علمی مشترک که همزمان با اجلاس امروز در دانشگاه گیلان برگزار می شود، اولین همایش بین المللی محیط زیست دریای کاسپین و توسعه پایدار است که میهمانان آن در این مراسم حضور دارند. در اینجا جا دارد از تلاش های جناب آقای پروفسور پمینوف دبیر کل محترم اتحادیه به خاطر تلاش هایشان در سالهای متمادی صمیمانه تشکر کنم. همچنین از زحمات جناب آقای پروفسور کوچینف که در سال گذشته ریاست دوره ای این اتحادیه را بر عهده داشتند صمیمانه تشکر کنم.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه این اتحادیه فعالیت های مهم و اثرگذاری داشته است، در سومین دهه از فعالیت آن، انتظارات بیشتری از آن شکل گرفته است از این رو ضرورت دارد که در بیست و دومین نشست، عملکرد اتحادیه مورد ارزیابی قرار گیرد و با الگو گیری از شیوه های عمل اتحادیه های علمی منطقه ای راه های فعال تر کردن آن به بحث گذاشته شود تا یک نقشه راه جدید برای رسیدن به اهداف عالی اتحادیه طراحی و ترسیم شود.

رضتی گفت: این اتحادیه اکنون باید نقش مؤثرتری در روابط کلان کشورها ایفا کند، مانند نقشی که نمایندگان ایرانی این اتحادیه در سال گذشته ایفا کردند. در تنظیم موافقت نامه همکاری میان دولت های کشور های حاشیه دریای کاسپین در زمینه تحقیقات علمی دریایی که در عشق آباد ترکمنستان برگزار شد ولی با توجه به پتانسیل عظیمی که در دانشگاه ها، پارک ها و مؤسسات تحقیقاتی منطقه وجود دارد نقش آفرینی بیشتر آن امکانپذیر است. علاوه بر ترسیم نقشه راه جدید، سازماندهی اعضای اتحادیه و تعیین تکلیف اعضا، توجه بیشتر به همکاری در حوزۀ فناوری و نوآوری علاوه بر آموزش و پژوهش، گسترش فعالیت های دانشجویی اتحادیه و فعال نمودن زیر کمیته های آموزشی، پژوهشی و فناوری، پیشنهاد می شود.

رئیس دانشگاه گیلان اظهار داشت: این انتظار وجود دارد که رؤسای محترم دانشگاه ها، پارک ها و مؤسسات تحقیقاتی، تیم های کارشناسی، پژوهشگران و اعضای هیأت علمی در طی این دو روز در مباحث مربوط به این اتحادیه مشارکت کنند. با در نظر گیری نتایج و دستاورد های اتحادیه در سالیان گذشته، امید است بیست و دومین اجلاس اتحادیه یک نقطه عطف جدید در تاریخ اتحادیه باشد. هم اکنون تقویت روابط بین دانشگاه های عضو و توسعه فعالیت های بین دانشگاهی در مرحله جدیدی قرار گرفته است. در چنین شرایطی تحقق همکاری بین اعضای اتحادیه، مستلزم گسترش و تنوع بخشی علاقه مندی ها و پیاده سازی رویکردهای نو آورانه است.

وی در پایان از مساعی، کوشش ها و پشتیبانی های رؤسای دانشگاه ها و مؤسسه های تحقیقاتی و فناوری شرکت کننده در این اجلاس و همچنین زحمات بی بدیل دبیرخانۀ اتحادیه تشکر و قدردانی کرد.

شایان ذکر است در پایان نشان دوره ای ریاست اتحادیه دانشگاه های دولتی و موسسات تحقیقاتی حاشیه دریای خزر به دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان تحویل داده شد.

Share