نماینده تام الاختیار ریاست عالی دانشگاه در استانهای شمالی

تا پنج سال آتی ۵۰ درصد بودجه دانشگاه ها از غیر شهریه تامین شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا احمد شاهورانی با اشاره به اینکه دانشگاه باید محل کسب دانش و مهارت باشد، تصریح کرد: مهم ترین وظیفه هر واحد تامین بودجه دانشگاه به غیراز شهریه باشد ودانشگاه ها موظف هستند ۱۲ درصد بودجه دانشگاه را از غیر شهریه تامین کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، پنجمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، با حضور معاون برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی، معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی، نماینده تام الاختیار ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی در استانهای شمالی و اعضای هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در سالن جلسات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد.
IMG_8394در ابتدا دکتر علیرضا امیرتیموری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، ضمن خیرمقدم به حاضرین گزارش مبسوطی از روند تشکیل جلسات کمیسیون های دائمی استان گیلان و مصوبات این جلسات ارائه کرد.
سپس دکتر فریدون رهنمای رودپشتی، معاون برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تأکید بر ایجاد شرکت های دانش بنیان در واحد های دانشگاهی اظهار کرد:دانشگاه های آزاد اسلامی باید با تأسیس شرکت های اقتصادی و دانش بنیان در جهت درآمد زایی خارج از شهریه های دانشجویی اقدام کنند که این مسئله با داشتن انظباط مالی و خلق درآمد از فعالیت های دانش بنیان و سرمایه گذاری با توجه به پتانسیل های موجود در استان گیلان به وقوع خواهد پیوست .

معاون برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: برنامه ریزی و پیش بینی های لازم برای ارتقاء کیفیت در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است که به اقدامات انجام گرفته می توان به جذب هیأت علمی توانمند در این راستا اشاره کرد.
دکتر رهنمای رودپشتی با اشاره به وجود دو سیاست در تعیین نرخ شهریه ، تصریح کرد: یکی از سیاستهای دانشگاه آزاد اسلامی این است که هر واحد دانشگاهی شهریه را به اقتضای واحد خود تعیین کند که به اعتقاد من در شرایط فعلی نه برای دانشگاه آزاد اسلامی که از یک سبقه ای برخودار است حتی برای دانشگاه‌های قدیمی هم این موضوع جوابگو نیست و سیاست بعدی این است که تعیین نرخ شهریه را کاملا متمرکز کنیم. بدین صورت که سازمان مرکزی طبق روش‌های سنتی گذشته یک نرخ را بدون توجه به اقتضائات استانی تعیین کند که این موضوع منطقی و عملی نیست.

معاون برنامه ریزی دانشگاه در توضیح سیاست دانشگاه آزاد اسلامی برای تعیین نرخ شهریه عنوان کرد: ما در دانشگاه یک راه بینابینی را جستجو کردیم تا بتوانیم به الگویی برسیم که از انعطاف پذیری لازم برخوردار باشد و بعد واحدها در چارچوب آن الگو بتوانند اقتضائات استانی بعنوان یک ضرورت در نظر گرفته شود.
دکتر رهنمای رودپشتی همچنین تأکید کرد: توسعه رشته ها و جذب هیأت علمی با ساماندهی مالی بصورت بهینه، جزء سیاست های کلان دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود که با توجه ظرفیت های موجود در استان گیلان، این موضوع قابل توجه و پیگیری خواهد بود.همچنین می توان با ساماندهی واحد های زیان ده و برنامه ریزی جهت تجمیع آنها از صرف هزینه های مازاد جلوگیری کرد.
همچنین حجت الاسلام احمد قلی زاده، معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به وجود تبدیل دانش به فناوری و ثروت و گسترش فناوری اطلاعات و توجه جدی به پژوهش محوری بعنوان اصول راهبردی سازمان سما در جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان،افزود: توسعه فرهنگی زیربنای فعالیت‌های سازمان سما است و این سازمان توانایی دارد در این زمینه نقش شایسته خود را ایفا کند.
رئیس سازمان سما گسترش ورزش در مدارس، جذب نخبگان، افزایش رفاه کارکنان و دانشجویان و همچنین افزایش حقوق اعضای هیأت علمی را از سیاست‌های اصلی سازمان برشمرد و تأکید کرد: تدبیر هوشمندانه و آینده‌نگر آیت الله هاشمی رفسنجانی و حمایت‌های بی‌دریغ و ارزنده امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری همراه با مدیریت مدبرانه دکتر میرزاده، سبب اعتلای این مجموعه عظیم دانشگاهی شده است.
دکتر قلی زاده همچنین به دیگر فعالیت های پیش بینی شده سازمان سما در کشور اشاره کرد و اذعان داشت: گسترش رشته های کاردانی پیوسته و ناپیوسته مهارت محور و تقاضا محور، تبدیل سازمان سما به مرکز مهارت محوری دانشگاه آزاد اسلامی از طریق توسعه آموزشهای مهارتی آمایش محور، ارتقای کیفیت مدارس سما در کشور، هوشمند سازی مدارس، تأسیس مدارس تخصصی ورزش، تأسیس مدارس بین المللی و دو زبانه و بهره برداری حداکثری از نظام های اطلاعات و سیستم های مدیریت منابع در اداره کلیه فرآیند های مراکز سمای کشور از جمله برنامه های پیش بینی شده سازمان سما کشور خواهد بود .
IMG_8456دکتر احمد شاهورانی ،نماینده تام الاختیار ریاست عالی دانشگاه در استانهای شمالی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی ،با توجه به مسائل اقتصادی مطرح در کشور ، بیان کرد: تأمین بودجه دانشگاه با ورود به مسائل اقتصادی مناسب بسیار مهم بوده و باید بصورت جدی مورد توجه واحد های دانشگاهی قرار گیرد و با توجه به پتانسیل های موجود در استانهای شمالی با تشکیل شرکت های دانش بنیان و ارتباط با صنعت این امر را محقق خواهند کرد.
وی تصریح کرد : روسای واحد ها راه کار های لازم برای راه اندازی شرکت های دانش بنیان ، مراکز رشد را بررسی نمایند تا با تولید محصولات بتوانند بخشی از هزینه های واحد دانشگاهی خود را تامین نمایند .
دکتراحمد شاهورانی با اشاره به اینکه دانشگاه باید محل کسب دانش و مهارت باشد، تصریح کرد: مهم ترین وظیفه هر واحد تامین بودجه دانشگاه به غیراز شهریه باشد ودانشگاه ها موظف هستند ۱۲ درصد بودجه دانشگاه را از غیر شهریه تامین کنند.
نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه آزاد در هیات امنای استان های مازندران،گیلان وگلستان اظهار داشت : با تشکیل شورای اقتصاد در شهرستان ها وتشکیل شورای راهبردی اقتصاد در مراکز، راه های تامین بودجه دانشگاه ها به غیر از شهریه مشخص شده است وبرنامه ریزی شده که تا پنج سال آتی ۵۰ درصد بودجه دانشگاه ها از غیر شهریه تامین شود.
در ادامه اعضای حاضر در جلسه، نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص موارد مطرح شده در جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان،ارائه و با کلیات ، توسط اعضاء موافقت شد.

Share