انواع دیوار کاذب | معرفی کامل + راهنما و نکات انتخاب

دیوار کاذب تزئینی، کناف و آکوستیک نمونه‌‌هایی از دیوار کاذب هستند که با انعطاف‌پذیری بالا در هر محیطی اجرا می‌شوند.

دیوار کاذب سازه‌ای مصنوعی است که برای تزئین و بهبود ظاهر و طرح دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دیوارها با طرح‌ها و ویژگی‌های گوناگونی عرضه می‌گردند. نصب آسان و سریع، جلوه زیبا، وزن سبک و هزینه کم‌تر از مزایای دیوار کاذب به‌مشار می‌روند. دیوار کاذب کناف ساده‌ترین نوع بوده و از پانل‌های گچی سبک وزن ساخته می‌شود‌. باتوجه به دکوراسیون محیط و کاربرد دیوارهای کاذب، می‌توانید از انوع مختلف آن مانند آکوستیک، تزئینی و پوششی استفاده کنید. این دیوارها برای بازسازی ظاهر ساختمان قدیمی یا برای واحدهای نوساز متناسب هستند.

دیوار کاذب پوششی

دیوار کاذب پوششی که به لاینینگ نیز معروف بوده را به یک سازه فلزی که به دیوار فوندانسیون متصل است، می‌چسبانند. این نوع دیوار کاذب برای دیوارهایی با موقعیت‌های مختلف قابل اجرا است. برای این دیوارسازی، نیازی به آماده‌سازی سطح زیرین نخواهد بود؛ اما در مکان‌هایی با استانداردهای فنی بالا توصیه می‌گردد که سطح دیوار اصلی از مواد مضری مانند کپک و روغن تمیز شود. از مزایای دیوار پوششی می‌توان به طول عمر بالا، نصب آسان و سریع، قیمت مناسب، رنگ‌پذیری، عدم آسیب رساندن به تاسیسات و افزایش ضخامت کم‌تر نسبت به دیگر دیوارها اشاره کرد. وزن کم این دیوارها آن‌ها را برای استفاده در ساختمان‌های ضدزلزله مناسب کرده است.

دیوار کاذب کناف

دیوار کاذب کناف یکی از ساده‌ترین مدل‌های دیوار کاذب است که به آن دیوار خشک نیز می‌گویند. این دیوارها دارای سه بخش هستند؛‌ بخش اول همان قاب اصلی بوده که اکثراً از جنس فولاد است. بخش دوم که به آن استاد نیز گفته می‌شود، از جداکننده‌هایی تشکیل شده که در قاب اصلی قرار می‌گیرند. استاد نسبت به فولاد وزن کم‌تری دارد. در نهایت بخش نهایی، پانل است که آن را به سازه اصلی متصل می‌کنند. از این نوع دیوار کاذب می‌توان برای تزئین دیوار پشت تلویزیون، جداسازی اتاق، جداسازی محیط‌های اداری، ایجاد فضاهای موقت و ایجاد دیوار شاخص در اتاق خواب استفاده کرد. همچنین نصب سیستم‌های نورپردازی مختلف در دیوارهای کناف، جلوه‌ای شیک و مدرن به فضا می‌بخشد.

از مزایای این دیوار می‌توان به تعمیر و ترمیم آسان، امکان برش صفحات گچی در اندازه‌های مختلف، مقاومت در برابر آتش به‌دلیل داشتن مولکول‌های کریستالی، وزن سبک، نصب و اجرای سریع و قیمت مقرون‌به‌صرفه اشاره کرد. البته قیمت نهایی این دیوار کاذب به عوامل زیادی مانند نوع مواد مورد استفاده و مساحت محیط بستگی دارد. نصب دیوار کناف باید توسط افراد مجرب انجام گیرپ؛ زیرا در صورت عدم رعایت نکات اجرایی ممکن است در آینده شاهد ترک‌خوردن صفحات باشید. همچنین این دیوارها در برابر رطوبت مقاوم نیستند و برای استفاده از آن‌ها در حمام و سرویس بهداشتی باید از پنل‌های ضدرطوبت استفاده نمایید.

دیوار کاذب چوبی

دیوار کاذب چوبی به دو صورت وجود دارد. در نوع اول، زیرسازی دیوار کاذب چوبی توسط الوارهای چوبی انجام می‌گیرد. در واقع برای جلوگیری از انتقال صدا و حرارت، داخل آن‌ها پانل‌هایی عایق قرار داده می‌شوند و سپس روی آن را با کناف می‌پوشانند. این نوع دیوار کاذب در ایران کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع دوم که بیشتر جنبه تزئینی دارد، به‌وسیله کناف مستقیماً روی دیوار عادی متصل می‌گردد. این نوع دیوار کاذب چوبی روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیدا کرده و امروزه در اداره‌ها و خانه‌های مدرن استفاده می‌شود.

دیوار کاذب ام دی اف

دیوار کاذبMDF نوعی دیوار کاذب چوبی است؛ اما با هزینه کمتری اجرا می‌شود. این نوع دیوار کاذب را می‌توان به وفور در محیط‌های اداری مشاهده کرد. دیوار کاذب MDF به‌دلیل امکان ساخت و اجرای آسان و سریع، طرفداران زیادی دارد. با استفاده از این دیوارها امکان ایجاد تغییرات سریع و آسان در محیط‌های مختلف فراهم می‌گردد. این نوع دیوارها به‌عنوان جایگزینی مناسب برای دیوارهای سنتی در داخل منازل، دفاتر کار و فضاهای تجاری معرفی شده و زیبایی بیشتری را به آن‌ها می‌بخشند.

دیوار کاذب آکوستیک

دیوار کاذب آکوستیک یکی از انواع دیوار کاذب برای محیط‌های پرسروصدا است. از این دیوار برای سینماها، سالن‌های ورزشی و سالن‌های اجتماعات استفاده می‌شود. عایق فوم صداگیر و عایق چشم‌سنگ و عایق پشم‌سنگ از مواد پرکابرد مورد استفاده در این نوع دیوارهای کاذب هستند. با استفاده از پشم‌سنگ برای این دیوارها می‌توان از آن برای دیوارهای مشترک ساختمان مسکونی استفاده کرد. پشم‌سنگ با بالاترین درصد عایق، از انتقال صدا جلوگیری می‌کند. موادی که در زیر پانل‌های گچی این دیوارها قرار داده می‌شوند، سبب جذب صدا، سرمایش و گرمایش خواهند شد.

دیوار کاذب تزئینی

از دیوار کاذب تزئینی برای جداسازی یک فضای بزرگ به بخش‌های کوچک استفاده می‌شود. این دیوارها به‌عنوان یک عنصر دکوراتیو برای بهبود ظاهر فضاهای داخلی مکان‌های مسکونی، رستوران‌ها، هتل‌ها و اداره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. دیوارهای تزئینی را می‌توانید با طرح‌هاب کلاسیک، مدرن و هنری بیابید. توسط این دیوارها می‌توان سیستم‌های اضافی و سیم‌کشی‌ها را مخفی کرد؛ اما وزن زیاد یکی از معایب مهم آن‌ها است.

کاربرد دیوار کاذب

امروزه از دیوار کاذب به‌عنوان سازه‌ای مهم در طراحی داخلی استفاده می‌شود‌. یکی از انواع دیوار کاذب، نوع آکوستیک است که در سالن‌های کنفرانس و تئاتر کاربرد داشته و با جذب صدا از انتقال آن به بیرون جلوگیری می‌کنند. یکی دیگر از انواع پرکاربرد دیوار کاذب، نوع تزئینی است که ظاهر زیبایی دارد. اگر می‌خواهید تغییری اساسی در محیط منزل خود ایجاد کنید، توسط این دیوارها می‌توانید جلوه‌ای متنوع و متناسبی را با سایر اجزای منزل خلق نمایید. کاربرد مهم دیگر دیوار کاذب قابلیت پنهان کردن کابل‌ها و سایز تجهیزات فنی است. این کاربرد در فضاهای اداری، کلینیک‌‌ها و بیمارستان‌ها برای تمیزتر جلوه دادن محیط اهمیت بسیاری دارد.

ویژگی های دیوار کاذب

دیوار کاذب نوعی دیوار سبک است که در هنگام زلزله باعث ایجاد خرابی‌های غیرعادی نمی‌شود. همچنین دیوار کاذب در انواع مختلفی با ویژگی‌های عایق صوتی، حرارتی و رطوبت به تولید کی‌رسد. برخی از دیوارها و ستون‌ها دارای قوس هستند که دیوار کاذب با انعطاف‌پذیری بالای خود قابلیت پوشش‌دهی این نواحی را نیز دارد. نصب آسان و سریع و امکان تعویض و ترمیم در صورت تمایل به تغییر دکوراسیون محیط با انواع دیوار کاذب بسیار ساده است. استفاده از دیوار کاذب راهی موثر برای زیباسازی محیط داخلی محسوب می‌شود.

سخن پایانی

دیوار کاذب گزینه‌ای ایده‌آل برای زیباسازی دیوارها است. امروزه هر قسمتی از محیط را می‌توان با کمی خلاقیت به شکلی جذاب تزئین کرد. دیوار کاذب تزئینی، کناف و آکوستیک نمونه‌‌هایی از دیوار کاذب هستند که با انعطاف‌پذیری بالا در هر محیطی اجرا می‌شوند. با مراجعه به مستر کناف می‌توانید بهترین نمونه‌ها از انواع دیوار کاذب تزئینی، کناف و… را مشاهده نمایید و از خدمات نصب و اجرای درجه یک این تیم‌ مجرب بهره‌مند گردید.

Share