مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در جمع خبرنگاران؛

از مخالفت با تغییر‌ات اتوبوسی تا تاکید بر جوانگرایی | معلمان در آموزش سختگیری نکنند

فائزی گفت: کشورهای توسعه‌یافته دنیا مدت تعطیلی مدارسشان حدوداً دو ماه بوده و اینکه مدارس تعطیل شوند، خوب نیست چراکه افت تحصیلی، افزایش وزن، افزایش آسیب به چشم و دیگر آسیب‌های اجتماعی را به همراه دارد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان پیش از ظهر روز دوشنبه در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت بسیار حائز اهمیت است، گفت: نظام تعلیم و تربیت نیازمند همگرایی همه‌جانبه مردم ، رسانه‌ها و توسعه گفتمان فرهنگی است که برای قوی عمل کردن در این حوزه نیازمند هم افزایی همه سازمان‌ها و ادارات و نیز کمک بیش از پیش رسانه‌ها هستیم.

محمد فائزی با اشاره به اینکه هیچ کس از زمین خوردن دستگاه تعلیم و تربیت سود نمیبرد، گفت: در آستانه روز بزرگداشت معلم هستیم که یکی از ارکان مهم در نظام تعلیم و تربیت هستند و باید جایگاه و مقام آن‌ها حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه انتشار یک خطا از یک معلم خاطی در رسانه‌ها اقدامی غیرمنصفانه است، یادآور شد: صحنه‌های پر شور از معلمان را در دوران کرونا شاهد بودیم به طور مثال بسیاری از دانش آموزان با یاری معلمان خود صاحب گوشی و امکانات شدند و چنین صحنه‌های فداکارانه‌ای و جلوه‌های ایثار معلمی کم نیست.

فائزی با بیان اینکه معلمی یعنی پدری یا مادری کردن برای دانش آموزان، افزود: رسانه‌ها هنرمند هستند و فقط انعکاس خبری مهم نیست بلکه تیترسازی هنر بزرگی است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان با بیان اینکه ظرفیت فرهنگی و مطالبه‌گری فرهنگی را باید بالا ببریم، یکی از سیاست‌های کاری خود را عدالت در عملکرد مدیریتی عنوان کرد و افزود: دیدن اولویت‌ها در نظام آموزش و پرورش استان از اولویت‌های من است و تمام تلاشم را به کار خواهم گرفت تا در برابر فشارها و سفارش‌ها بایستم.

از مخالفت با تغییر‌ات اتوبوسی تا تاکید بر جوانگرایی

فائزی جابه‌جایی غیرمنطقی معلمان در مناطق محروم و کم برخوردار را ناعادلانه دانست و یادآور شد: آموزش‌وپرورش ویترین جامعه است و ما باید با کار درست و عادلانه پاکیزگی و عدالت آموزشی را به همگان نشان دهیم.

وی از دیکر اهداف خود در دوران مدیریتش را حمایت از جوان گرایی در حوزه تعلیم و تربیت عنوان کرد و افزود: اصرار زیادی بر جوان گرایی دارم البته این بدان معنا نیست که از تجربه‌ها استفاده نکنیم.

این مسئول یادآور شد: معدل سنی پست‌های آموزش‌وپرورش اعم از معاونین، مدیران، کارشناسان مسئول و غیره به سمت جوان شدن خواهیم برد و این تغییرات معنادار و جوان گرا به‌صورت شفاف در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت چرا که معتقدیم باید مدیر انقلابی برای آینده تربیت کنیم.

فائزی با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های جدی آموزش و پرورش خروج نیروهای نخبه از این حوزه است، افزود: بسیاری از نخبگان آموزش‌وپرورش عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌ها شده یا در بدنه دستگاه‌های تابعه وزارت کشور مشغول می‌شوند که این آسیب بزرگی است و باید بهینه مدیریت شود.

وی با اشاره به اینکه ارتقا سطح مدیران را در دستور کار داریم، گفت: تغییر‌ات اتوبوسی را قبول ندارم و به دنبال افراد خدوم و وفادار به ارمانهای انقلاب هستیم. بنده جریانی و سیاسی نگاه نمیکنم و مادامی که افراد به وظیفه تعلیم و تربیت خود عمل میکند از آن نیرو باید استفاده کنیم.

از تعطیلی مدارس ضرر می‌کنیم

مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان با بیان این مطلب که لباس فرهنگ سبب زیبایی می‌شود، گفت: همه چیز اگر فرهنگی باشد خیلی از مسایل را زیبا می‌کند و تلاش خواهیم کرد با کمک رسانه‌ها ضلع فرهنگ را بالا ببریم.

وی با اشاره به آغاز آموزش حضوری در مدارس گفت: این افتخار نیست که دو سال کشور در بخش آموزش تعطیل باشد. کشورهای توسعه‌یافته دنیا مدت تعطیلی مدارسشان حدوداً دو ماه بوده و اینکه مدارس تعطیل شوند، خوب نیست چراکه افت تحصیلی، افزایش وزن، افزایش آسیب به چشم و دیگر آسیب‌های اجتماعی را به همراه دارد.

فائزی افزود: همه باید به ادامه آموزش حضوری کمک کنند و برخی از نگرانی‌ها طبیعی و منطقی است اما همه باید بدانند که از تعطیلی مدارس ضرر می‌کنیم و آموزش ضربه‌ای متحمل می‌شود که قابل جبران نیست.

وی با بیان اینکه میز سه نفره را در مدارس نمی‌پذیرم، گفت: جایگزین‌هایی نظیر استفاده بهینه از فضا، بهره‌گیری از فضاهایی چون نمازخانه‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت دانشکده‌ها و ادارات برای آموزش حضوری دانش‌آموزان و حتی برگزاری کلاس‌های درس در فضای باز ازجمله اقداماتی است که پیش‌بینی‌شده و در حال پیگیری است.

وی با اشاره به نامه دکتر انوش برزگر در مورد هشدار نسبت به حضوری شدن مدارس گفت: تعطیلی مدارس به ضرر همه خواهد بود، متاسفانه برخی ساز ناکوک در استان در این مورد می‌زنند و با این کار بیشتر تشویش ایجاد می‌شود.

معلمان در آموزش سختگیری نکنند

مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان با اشاره به اینکه به معلمان تاکید کردیم که در آموزش سخت گیری نکنند، گفت: در این یک ماه بچه‌ها علامه نمی‌شوند. بارش بیش از حد مطالب بد می‌شود و فشار امتحان‌های پشت سر هم را باید از میان بردارند.

وی با بیان اینکه تیم قوی بازرسی در حال کار است، گفت: تاکنون ۷۰ شکایت در سامانه ثبت شکایت آموزش و پرورش استان ثبت شده است.

فائزی در مورد شیوع سرخک در مدارس نیز اظهار کرد: در تیم بازرسی یکی از ارکان، بهداشت است و تاکنون نگرانی جدی مشاهده نشد.

تنبیه بدنی قابل قبول نیست

وی در رابطه با موضوع کتک زدن یک دانش آموز توسط مدیر در شهرستان لنگرود نیز گفت: رییس آموزش و پرورش شهرستان لنگرود ورود خوبی به موضوع داشتند. دانش آموزان همه فرزندان ما هستند و چنین موضوعی برای فرزند خود من در مشهد رخ داد و بنده تنها خواستار بهتر شدن ارتباط معلم با فرزندم شدم. تنبیه بدنی هیچ کجا قابل قبول نیست.

Share