دیارمیرزا گزارش می‌دهد:

فروش اجباری مجلات در مدارس گیلان | چه‌کسی پاسخگوی فشار اقتصادی وارده روی مدارس و اولیا است!؟

میانگین پول پرداختی مدارس از طریق فروش مجلات «طوبا» و «آداب و مهارت‌های زندگی» به آموزش و پرورش گیلان حدود یک میلیون تومان است حال حساب کنید که این تعداد مدارس در استان گیلان چه پول هنگفتی را به آموزش و پرورش گیلان داده‌اند و درآمد حاصل از فروش این مجلات چه خواهد شد!؟

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد و شاید مهم‌ترین آن کمبود معلم در این مقطع تحصیلی است که دیارمیرزا در گزارشی به آن اشاره کرد و پس از انتشار گزارش، بسیاری از رسانه‌ها نیز به این موضوع پرداختند.(اینجا بخوانید).

اما در این گزارش قصد داریم به موضوعی جدید بپردازیم؛ هرساله مجلاتی از سوی آموزش و پرورش به مدارس ارائه می‌شود که بخشی از آن مانند مجلات رشد توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه شده است و بخشی نیز توسط آموزش و پرورش استان گیلان بین مدارس توزیع می‌شود اما در بیشتر این مواقع برای خرید این مجلات توسط مدارس، دانش‌آموزان و اولیاء آنها اجباری وجود نداشت.

امسال آموزش و پرورش گیلان با چاپ مجلاتی و اجبار مدارس به خرید این مجلات نه تنها بار مالی زیادی را بر دوش مدارس گذاشته است بلکه مدیران مدارس نیز با اجباری کردن خرید برخی از این مجلات برای اولیاء و دانش آموزان بخش اعظمی از این بار مالی را بر دوش مردم قرار داده‌اند.

تعدادی از معلمان ابتدایی و اساتید دانشگاه در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا کیفیت این مجلات را ضعیف عنوان کردند؛ اما از نکات قابل توجه مجلات این است که «نرگس دستیار» معاون آموزش و ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش گیلان نیز خود جزو نویسندگان برخی از این مجلات است.

همچنین تعداد اشتباهات غیرقابل تصور نگارشی، ویرایشی و املایی در این مجلات نشان می‌دهد که دست‌اندرکاران این مجلات بدون توجه به محتوا و متن این مجلات و صرفا با شتابزدگی جهت چاپ و فروش به مدارس آن را به چاپ رسانده‌اند.

 

تعدادی از غلط‌های املایی این مجلات را در زیر می‌بینید:

تعدادی از غلط‌های ویرایشی و نگارشی این مجلات اعم از عدم رعایت فاصله، نیم فاصله و… را در زیر می‌بینید:

البته این موارد تنها بخشی از مشکلات این مجلات است و حال سوال اینجاست که آموزش و پرورش گیلان در حالی دست به چنین اقدامی زده که همه از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم اطلاع دارند و فروش دو عدد مجله با اسم طوبا به هر دانش‌آموز که یک مجله مخصوص اولیاء و یک مجله برای دانش آموز به قیمت ۱۰ هزار تومان بار مالی زیادی برای آنها دارد.

به فرض اینکه حتی از برخی دانش آموزان بی‌بضاعت پول این مجلات گرفته نشود و مدیر از تنخواه مدرسه آن را پرداخت کند اما آیا باید اعتبارات مدارس در چنین وضعیت اقتصادی ناگواری در چنین راهی هزینه شود!؟

البته علاوه بر مجلات طوبی که به دانش آموزان و اولیاء آنها فروخته می‌شود، مجلاتی با عنوان «آداب و مهارت‌های زندگی» برای شش پایه تحصیلی مقطع ابتدایی چاپ شده است که مدیران مدارس باید از بودجه مدرسه و به تعداد کلاس‌های مدارس خود آنها را خریداری نمایند.

 

گزارشات رسیده به دیارمیرزا نشان می‌دهد که میانگین پول پرداختی مدارس از طریق فروش مجلات «طوبا» و «آداب و مهارت‌های زندگی» به آموزش و پرورش گیلان حدود یک میلیون تومان است، حالا حساب کنید که بیش از ۲ هزار مدرسه دولتی و ۵۰۰ مدرسه غیردولتی استان گیلان چه پول هنگفتی به آموزش و پرورش گیلان پرداخت کرده‌اند و سوال اساسی تر این است که درآمد حاصل از فروش این مجلات خرج چه مواردی می‌شود و به جیب چه کسانی می‌رود!؟

آیا فروش اجباری مجلات در مدارس دولتی که تعدادی از دانش‌آموزان آن جزو کودکان کار هستند و برخی دانش‌آموزان نیز علاوه بر سوءتغذیه از تامین لوازم‌التحریر خود در مانده‌اند، کار درستی است!؟ آیا مدارسی که از کمبود امکانات اولیه گرمایشی و سرمایشی رنج می‌بردند باید هزینه خرید مجلاتی را بدهند که شاید در نیازهای آنها جایی نداشته باشد!؟

در حالی که با توجه به حضور در فصول سرد سال بسیاری از مدارس استان گیلان از بخاری‌های نفتی و هیزمی استفاده می‌کنند آیا شرط انصاف این است که مدیران آموزش و پرورش گیلان تمرکز خود را برای چنین کاری صرف کنند؟ و بودجه بیت‌المال را در این راه هزینه کنند!؟

 اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در جلسه مشترک شورای اداری و اقتصاد مقاومتی از همه مدیران و استانداران کشور خواسته بود که در صرفه جویی بودجه کمترین تردیدی به خود راه ندهند و اگر در این مقطع کسی بتواند هزینه‌های غیرضروری را کاهش دهد اما این کار را نکند، به کشور خیانت کرده است. از آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه دولتی انتظار می‌رود به‌جای درآمدزایی از این طریق و افزایش فشار اقتصادی بر روی خانواده‌ها و مدارس طریقه معقولانه‌تری را پیش گیرد و مشکلاتی بر مشکلات مردم اضافه نکند. همچنین از استاندار گیلان به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش استان انتظار می‌رود در این زمینه ورود جدی داشته باشد.

 

Share