مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

نباید در تولید آثار هنری دخالت کرد | فرهنگ باید به موازات اقتصاد پیش برود

فاضلی گفت: از دیگر موضوعات پرداختن به بحث موبایل، فضای مجازی و مصرف کالای ایرانی است. به نظر بنده تمام کالاهای خاص را اگر درست کنیم اما از نظر فرهنگی کسی آماده خریدن آن نباشد به هیچ جایی نمی‌رسیم و فرهنگ باید به موازات اقتصاد پیش برود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری با موضوع برگزاری پنجمین جشنواره هفت که بزرگترین جشنواره هنرجویی در سطح کشور است امروز با حضور مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان برگزار شد.

فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در این مراسم ابتدا با تبریک میلاد حضرت رسول(ع) گفت: بسیار خوشحال هستم که چنین جشنواره‌ای در هفته وحدت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در جهان امروز کارها باید چند مشخصه داشته باشد، گفت: تا زمانی که تاثیر جامعه شناختی و بوم شناختی نداشته باشد گویی عرصه ای برای بروز نداریم.

فاضلی زبان لطیف هنر را در جهان کارگشا دانست و افزود: مراکز دولتی نباید به طور مستقیم در همگانی کردن هنر نقش مستقیمی داشته باشند و نگاه ما باید راهبردی باشد. آموزشگاهها خودشان باید تولید کنند و وظیفه ما نظارت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان ادامه داد: دخالت در تولید هنر مثمر ثمر نخواهد بود و هنر امر فرمایشی نیست و این یک اصل است و هنر چگونه گفت است. آموزشگاهها تولید هنر می‌کنند و در مردمی شدن هنر نقش بسزایی دارند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره هفت گفت: این جشنواره در دو مرحله اجرا خواهدشد. جامعه از طبقات مختلف تشکیل شده است. جامعه هدف بزرگسال کودکان و جوانان در هنر بسیار تاثیر دارد و چنین موضوعاتی از همین بطن جامعه قابل استخراج است.

فاضلی افزود: جامعه ما باید در همه زمینه ابتدا توانایی درونی در فرد ببینیم و سپس اقتدار درونی به انها بدهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان از موضوعات مهمی که در این جشنواره به آن پرداخته شده است را محیط زیست عنوان کرد و افزود: زبان هنر بسیار می‌تواند ما را در امر حل مشکلات و فرهنگ سازی محیط زیست کمک کند.

وی ادامه داد: از دیگر موضوعات پرداختن به بحث موبایل، فضای مجازی و مصرف کالای ایرانی است. به نظر بنده تمام کالاهای خاص را اگر درست کنیم اما از نظر فرهنگی کسی آماده خریدن آن نباشد به هیچ جایی نمی‌رسیم و فرهنگ باید به موازات اقتصاد پیش برود.

فاضلی در نشست خبری جشنواره هفت با اشاره به اینکه نقد را نباید با پرخاشگری استباه بگیریم، گفت: اساسا نمی‌توان یک انسان کاملا درست باشد. نقد نشان دادن کاستی‌ها و درستی هاست. نقد ارزش نهادن به یک چیز است. ارزش هنر به این است که جهان آرمانی را برای ما رقم میزند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در مورد بخش کودکان گفت: در بخش کودک داستانهای شاهنامه را آوردند. هویت بسیار مهم است. شناسنامه ملی ما شاهنامه است. البته یک جاهایی کم کاری شده است.

وی در مورد نمایشهای کمدی گفت: کمدی امروز جمع طنز و التیام است. سه تئاتر به صورت رادیو تئاتر در جشنواره است که بسیار خوب است. بعضی مقولات با مردم عجین شده است مانند عاشورا، نوروز و سیزده بدر. اینها آیین تاریخ اسلامی و ایرانی است. موسیقی امروز مدیون زبان تعزیه است و این هوشمندی ایرانیان در حفظ موسیقی را نشان میدهد.

فاضلی در مورد نشان دادن جاذبه‌های کردشگری گیلان به زبان هنر گفت: استان گیلان با جاذبه گردشگری که دارد نباید بیکار داشته باشد. به رسانه‌ها در مقوله فرهنگ سازی گردشگری نیاز داریم.

وی با بیان اینکه آموزشگاه‌های سینمایی باید به سمت بازنمایی هنری بروند گفت: یکی از معضلات نبودن مکان است. امیدواریم به زودی تالار مرکزی رشت افتتاح شود. برای بهتر شدن این جسنواره باید همه کمک کنیم و با زبان هنر و مردمی کردن هنر میتوان خیلی از مشکلات را برطرف کرد.

جشنواره هفت به مدت ۸ روز برگزار می‌شود

در ادامه نشست علی حلوی دبیر جشنواره هفت با اشاره به اینکه این جشنواره بعد از دو سال برگزاری به نقطه خوبی رسیده است، گفت: امسال این جشنواره به مدت ۸ روز برگزار می‌شود.

حلوی افزود: جشنواره هفت بزرگترین جشنواره هنرجویی کشور است و برای اولین بار گزارش تصویری و دوبله هم زمان فیلم در این جشنواره اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: دیگر موضوعات جشنوار فیلم کوتاه، رادیو تئاتر، نمایش‌های کارگاهی، نمایش کودکان، احرای فرم‌های نمایشی و اجرای استند آپ کمدی است.

دبیر جشنواره هفت متذکر شد: نمونه این جشنواره در کشور نبوده است و امید داریم سالهای آینده به صورت گسترده برگزار شود.

وی افزود: از تاریخ ۱۷ آذر تا ۲۹ آذر ماه در مجتمع خاتم الانبیا برگزار خواهد شد.

Share