در جلسه شورای اداری گیلان مطرح شد

سیاست های کلی در حوزه فرهنگ باید به داد مزیت های نسبی گیلان برسد / حتی یک گروه تئاتر مستقل وجود ندارد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طلوعی گفت: در استان گیلان چهره های فرهیخته و بزرگان زیادی داریم که می توانند در بازافرینی چهره گیلان کمک فراوانی کنند ولی نیازمند منابع مالی در حوزه های مربوطه هستیم و باید چهره های اصیل گیلانی را به مردم نشان دهیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فیروز فاضلی در جلسه شورای اداری گیلان استان گیلان که با حضور وزیر ارشاد در حال برگزاری است اظهار کرد: گیلان استان فرهیختگان و نوابع فرهنگی و هنر بوده است.photo_2016-08-28_12-22-46

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت, مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه هر جا اهالی فرهنگ و هنر دارای تنگنا می شدند گیلان محل اصلی حضور آنها بود اظهار کرد: از زمانی که دولت تدبر و امید سکان هدایت را به دست گرفت نهادهای فرهنگی در استان بسیار فعال شدند و با هم دلی و هم افزایی تلاش بسیاری می‌کنند و امروز تبادلات فرهنگی و هنری با کشورهای حاشیه خزر مدنظر است.

وی افزود: گیلان از قدیم و امروز دارای حرفهای بسیار بوده است و اگر روزی اولین تئاتر در گیلان بوده و امروز مرجع اصلی هنر است.

فاضلی گفت: در اداره کل فرهنگ و ارشاد با حمایت های دکتر نجفی پیشرفت های خوبی داشتیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تصریح کرد: کتاب های منتشر شده ۳۹۲ بوده و امروز به ۶۷۳ عدد رسیده است و در بخش کتاب های کودک و نوجوان ۵۶ درصد, کتاب های دینی ۲۶ درصد و در کتاب های ترجمه ۱۰۵ درصد رشد داشته ایم.

وی افزود: استان گیلان با داشتن ۹ روزنامه بعد از تهران در رتبه بعدی قرار دارد.

فاضلی یادآور شد: تعداد قاریان گیلان در ابتدای حضورم ۶۰۰ تا بود و امروز ۴۰۰۰ نفر رسیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه در گیلان مطبوعات بسیار فعالی حضور دارند اظهار کرد: تعزیه گیلیکی در زمان بنده به عنوان سومین تعزیه کشور بود.

سیاست های کلی در حوزه فرهنگ باید به داد مزیت های نسبی گیلان برسد / یک گروه تئاتر مستقل وجود ندارد /  نتوانستیم موسیقی را در اولویت قرار دهیمphoto_2016-08-28_12-20-49

علی طلوعی مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان در جلسه شورای اداری گیلان با بیان اینکه برخی مزیت های نسبی در استان ها تنها فرصت های پایدار و برند سازی هستند, افزود: اگر به درستی به کار گرفته نشوند در جهت ضد خود عمل می‌کنند.
طلوعی تصریح کرد: از انجایی که استان گیلان استان اولین ها بوده است و اگر این اولین ها نه به این اندازه بلکه کمتر باشند دارای قابلت های بسیار برای برند سازی هستند.

وی افزود: تئاتر ما اولین تئاتر بود و ۲۰ درصد از هنرمندان نمایشی ما گیلانی هستند ولی امروز یک گروه تئاتر مستقل وجود ندارد در صورتی که تئاتر گیلان قابلیت بین الملی شدن را دارد.

مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان خاطرنشان کرد: چهره گیلانی ها در نازلترین درجات در نمایش ها قرار می‌دهیم و باید این تغییر چهره با ایجاد یک سیاست گذاری در حوزه فرهنگ انجام شود.

طلوعی گفت: در استان گیلان چهره های فرهیخته و بزرگان زیادی داریم که می توانند در بازافرینی چهره گیلان کمک فراوانی کنند ولی نیازمند منابع مالی در حوزه های مربوطه هستیم و باید چهره های اصیل گیلانی را به مردم نشان دهیم.

وی با بیان اینکه به تنهایی قادر به پرداختن به چهره های استانی نیستیم اظهار کرد: موسیقی گیلانی یک برند در کل کشور است و چه از لحاظ محتوا و چه کیفیت قابلیت اجرا در پیچیده ترین دستگاه های موسیقی را دارد و از انجایی که تولید موسیقی گران است نتوانستیم موسیقی را در اولویت قرار دهیم.

طلوعی تصریح کرد: وقتی گروه های مثل رستاک می آید در حوزه موسیقی گیلان فعالیت می کند اگرچه در حوزه ریتم مشکلی ندارد اما وقتی به زبان می آید از اصالت خود دور می شود و به نوعی موسیقی را تهرانیزه می کند.

مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان مزیت نسبی گیلان را در بحث غذا دانست و گفت: غذا را به تنهایی نمی توان به برند تبدیل کنیم و سیاست های کلی در حوزه فرهنگ به داد مزیت های نسبی استان برسد.

وی در پایان گفت: لباس محلی گیلان جز ۴ لباس ملی دنیا در المپیک آتن شناخته می شود و ۱۸ نوع پوشش در استان داریم و اگر بهترین مدل ها در بحث مدلنیگ داشته باشم و اگر اراده ملی برای تبدیل انها نباشد در همین سطح می ماند و هیم کمکی به ما نمی کند.

tel final1

Share