رئیس هیات مدیره مرکز وکلای قوه قضائیه مطرح کرد؛

برگزاری آزمون وکالت در ۲۹ آذر ماه | کاهش هزینه و تعداد پرونده‌ها با اجباری شدن وکیل

رشاد با اشاره به اینکه آزمون وکالت در ۲۹ آذر ماه سال جاری برگزار خواهد شد، گفت: این آزمون برای نخستین بار به صورت استانی و همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، غلامرضا رشاد صیقلانی، رئیس هیات مدیره مرکز وکلای قوه قضائیه در جمع اصحاب رسانه جهت بررسی «عملکرد و دستاوردهای مرکز وکلای قوه قضائیه و فرآیند برگزاری آزمون وکالت» درباره دلایل تاسیس مرکز وکلای قوه قضائیه، گفت: با توجه به اینکه در گذشته تعداد وکلا کم و حق الوکاله آنها زیاد بود و انحصاری در دست کانون وکلا بود، دولت در برنامه سوم توسعه در سال ۷۹ این مرکز را جهت دسترسی و سهولت مردم برای رسیدن به وکیل، نیازهای حقوقی مردم و بالا بردن سطح آگاهی مردم از مسائل روز حقوقی تأسیس کرده است.

رئیس هیات مدیره مرکز وکلای قوه قضاییه استان گیلان با بیان اینکه در ۱۰ سال اول تأسیس این مرکز ۲۰ هزار نفر وکیل و ۱۰ هزار ۷۴۰ نفر کارشناس جذب شدند، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ۲۳هزار وکیل و ۱۵ هزار کارشناس و مشاور در مرکز وکلای قوه قضاییه مشغول فعالیت هستند.

آزمون وکالت ۲۹ آذر ماه سال جاری برگزار خواهد شد

وی با اشاره به اینکه آزمون وکالت ۲۹ آذر ماه سال جاری برگزار خواهد شد، گفت: این آزمون برای نخستین بار به صورت استانی و همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود و در گیلان ۳ هزار ۸۶۰ نفر در آن شرکت کردند که از این تعداد ۲ هزار و ۳۰ نفر مرد و یک‎هزار و ۸۳۰ نفر زن هستند و آزمون نیز در دانشگاه پیام نور رشت و دانشگاه گیلان برگزار خواهد شد.

رشاد صیقلانی با بیان اینکه این آزمون در دو مرحله برگزار می شود، افزود: مرحله اول به صورت کتبی برگزار می‌گردد و متقاضیان باید ۵۰ درصد نمره قبولی را اخذ کنند و بعد در مصاحبه‌ای، حضوری خواهند یافت و بعد از آن در دوره‌ی ۱۸ ماهه شرکت خواهند کرد.

رئیس هیات مدیره مرکز وکلای قوه قضاییه استان گیلان علت دو مرحله ای کردن آزمون را بالا بردن سطح کیفی عنوان کرد و گفت: می خواهیم کسانی وارد این عرصه شوند که از لحاظ توانمندی و سطح اطلاعات در سطح بازدهی بالایی باشند.

فعالیت مرکز وکلای قوه قضاییه به موازات کانون وکلا

رشاد صیقلانی در ادامه به خدمات مرکز وکلای قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: مشاوره روزانه در واحد های معاضدتی دادگستری های کل استان است که در شهر رشت در دو مجتمع دادگاه خانواده و دادگاه حقوقی به صورت میانگین روزانه ۱۶۰ نفر به صورت رایگان مشاوره داده می شود.

مسئول مرکز وکلای قوه قضاییه استان گیلان ادامه داد: در استان گیلان ۲۴ حوزه قضایی فعالیت می کند که به صورت میانگین از ۷ حوزه قضایی روزانه ۵۰ الی ۶۰ مشاوره داده می شود که در هفته بیش از هزار مشاوره رایگان و در ماه بالغ بر ۴ هزار مشاوره رایگان انجام می شود.

رشاد صیقلانی همچنین وکالت افرادی که توانایی گرفتن وکیل برای پرونده خود را ندارند از دیگر خدمات این مرکز عنوان کرد و گفت: سهم وکلای معاضدتی در استان گیلان در سال ۱۶۰ نفر است.

رشاد در مورد وکلای تسخیری نیز اظهار کرد: سهم مرکز در پوشس دهی وکیل تسخیری میانگین سالانه ۲۵۰ وکیل تسخیری است.

وی با اشاره به اینکه این مرکز در موازات کانون وکلای دادگستری درحال خدمت است، افزود: هر دو مجموعه به موجب قانون تاسیس شده است و در راستا و موازات هم بدون تعارض باهم در راستای اهداف حقوقی خود حرکت می‌کنند.

کاهش هزینه و تعداد پرونده‌ها با اجباری شدن وکیل

به گزارش دیارمیرزا، رئیس هیات مدیره مرکز وکلای قوه قضاییه استان گیلان با تاکید بر اینکه شان وکیل هم تراز با شان قضاوت است، گفت: دو بال فرشته عدالت، قضاوت و وکالت هستند.

رشاد با بیان اینکه جامعه ای که دارای پزشک و وکیل خانواده باشد، دچار مشکلی نمی‌شود، افزود: اجباری بودن وکیل برای خانواده های می تواند هزینه‌ها و تعداد پرونده‌ها را کاهش دهد و انتظار داریم که نمایندگان مجلس با ارسال طرحی در این مورد به حل مشکلات حقوقی جامعه بپردازند.

وی ادامه داد: در کشور ۱۸میلیون پرونده موجود است که ۳۶میلیون نفر درگیر این پرونده ها هستند که بسیاری از آنها دارای وکیل نیستند و همین سبب طولانی شدن و هزینه بر بودن برای مردم خواهد شد.

رئیس هیات مدیره مرکز وکلای قوه قضاییه استان گیلان در پایان اظهار کرد: در تاریخ ۲۱ بهمن ماه ۹۷ دستورالعملی از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد مبنی بر اینکه نام مرکز مشاوران به مرکز وکلا تغییر یافت.

 

Share