پروتئین کازئین چیست؟

پروتئین کازئین یک محصول دیر جذب، با کیفیت و سفید رنگ است که ورزشکاران برای افزایش حجم عضلات و ریکاوری بهتر از ان استفاده میکنند.

پروتئین کازئین که حدودا ۸۰ درصد پروتئین شیر گاو را تشکیل میدهد؛ یک پروتئین دیر جذب و با کیفیت است. پروتئین کازئین علاوه بر شیر در پنیر، ماست و سایر محصولات لبنی هم وجود دارد و مکمل کازئین حاصل جداسازی پروتئین کازئین از شیر به روش های مختلف است.

با ما همرا باشید تا فواید، عوارض و نکات مصرف پروتئین mpc و mpi را بررسی کنیم.

پروتئین کازئین چیست

پروتئین کازئین:

به نقل از مجله پارسی پودر، پروتئین کازئین یک محصول دیر جذب، با کیفیت و سفید رنگ است که ورزشکاران برای افزایش حجم عضلات و ریکاوری بهتر از ان استفاده میکنند. جداسازی کازئین از شیر و جذف چربی های ان فرایند های پیچیده ای دارد که طی ان خلوص این پروتئین افزایش و چربی و دیگر مواد ان فیلر شده و کاهش میابد.

مکمل کازئین یا پودر پروتئین شیر حاوی همه امینواسید های لازم برای ترمیم بافت عضلانی است. و از انجایی که این پروتئین هضم و جذب آهسته ای دارد معمولا ورزشکاران آن را قبل خواب میل میکنند تا در طول خواب امینواسید های ان ارام ارام جذب شود.

این پروتئین علاوه بر مصارف ورزشی در صنعت نیز کاربرد دارد و فواید زیادی برای سلامتی به ار مغان میاورد که در ادامه با این موارد اشنا میشویم.

با ما همراه باشید.

فواید پروتئین کازئین چیست؟

پروتئین کازئین به عنوان یکی از بهترین پودر های پروتئین برای مصرف در شب، از نظر بدنسازان و ورزشکاران مورد توجه قرار می‌گیرد. این نوع پروتئین با فراهم کردن اسیدهای آمینه ضروری، به تغذیه و حفظ توده عضلانی در طول شب کمک کرده و انرژی صبحگاهی را تقویت می‌کند. مقدار اسید های آمینه مثل پرولین و گلوتامین در پروتئین کازئین معمولاً بیشتر از سایر پروتئین‌ها است. برخی از مزایای استفاده از پودر کازئین در بدنسازی و ورزش‌ ها شامل موارد زیر است:

۱. افزایش حجم عضلات:
پروتئین کازئین برای بدنسازان بسیار مفید است و به چندین شکل مختلف به آن‌ ها کمک می‌کند. پروتئین mpc پگاه به خاطر ویژگی‌ های پروتئینی خود، به ویژه در تقویت عضله مؤثر است و می‌تواند به تأمین بخش قابل توجهی از پروتئین مورد نیاز روزانه ورزشکاران کمک کند. این پودر نه تنها برای عضله‌سازی مناسب است، بلکه در افزایش قدرت عضلانی نیز نقش مؤثری دارد و تا ۲۰% افزایش قدرت عضلات را باعث میشود. این اثر احتمالا به دلیل توانایی کازئین در جلوگیری از تخریب عضلات باشد. همچنین، پروتئین کازئین در فرآیند چربی‌ سوزی هم تأثیرگذار دارد، زیرا پژوهش‌ ها نشان داده است که ورزشکارانی که از کازئین استفاده کردند، نرخ چربی‌ سوزی بیشتری داشتند.

۲. کنترل اشتها:
از دیگر فواید پروتئین کازئین این است که با ایجاد احساس سیری، نیاز به مصرف غذا را کمتر می‌کنند. زیرا هضم و جذب آن‌ها زمان طولانی‌ تری نیاز دارد، بنابراین مصرف پودر پروتئین شیر در رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش احساس گرسنگی در طول روز شود.

۳. سرشار از ریز مغذی ها:
کازئین منبع عالی از کلسیم است که تقریباً نیمی از نیاز روزانه افراد را تامین می‌کند. کلسیم نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها، عضلات و عروق دارد و در فعالیت‌های بدنی نیز دخیل است. همچنین، کازئین حاوی پپتیدهای فعال زیستی است که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.

کلسیم همچنین یکی از عناصر دخیل در فرایند های انقباض ماهیچه هاست.

۴.ریکاوری موثر تر:
پروتئین کازئین با اسیدهای آمینه مورد نیاز برای بازسازی عضلات پس از تمرینات سنگین را فراهم می‌کند. همچنین، هضم کازئین طولانی‌ تر از دیگر پروتئین‌ هاست که باعث می‌شود اسیدهای آمینه به طور پیوسته به عضلات برسند و فرآیند بهبودی بهتری داشته باشد.

۵. سلامتی استخوانی:
مصرف کازئین به عنوان منبعی غنی از کلسیم می‌تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند و به سلامتی استخوان‌ ها کمک کند.

در هر رشته ورزشی و با هر سطح توانایی فیزیکی قطعا نیاز به استخوان های محکم نیاز دارید که پروتئین شیر برای این مسئله راه حل بسیار مناسبیست.

۶. خواب با کیفیت تر:
یکی از بهترین زمان های مصرف پروتئین شیر یعنی کازئین قبل خواب است چرا که به خاطر دیر جذب بودن هم در طول شب مواد مغذی را در جریان خون آزاد میکند و هم اینکه مصرف ان قبل خواب باعث میشود خواب بهتری داشته باشید در نتیجه ریکاوری بهتری را بعد از انجام تمرینات تجربه میکنید.

بهترین زمان مصرف پروتئین شیر

بهترین زمان مصرف پروتئین شیر:

بهترین زمان مصرف پروتئین شیر در بدنسازی، به ویژه برای حفظ و رشد عضلات، عمدتا به اهداف شخصی و برنامه غذایی شما بستگی دارد. با این حال، چندین زمان مصرف پیشنهادی وجود دارد که ممکن است برای بدنسازان مفید باشد:

۱. قبل از خواب:
قطعا بهترین زمان برای مصرف پروتئین کازئین قبل از خواب است. این نوع پروتئین به خاطر هضم و جذب آهسته به عضلات کمک میکند تا در طول شب که خواب هستید مواد مغذی و پروتئین شان را جذب کنند. بنابراین، مصرف آن قبل از خواب می‌تواند به تامین اسید های آمینه برای عضلات در طول شب کمک کند و باعث ارتقای فرآیند بازسازی و رشد عضلات شود.

به توصیه مجله پارسی پودر، پروتئین کازئین را چند ساعت قبل خواب مصرف کنید تا نتیجه بهتری از تمرینات خود بگیرید.

۲. بعد از تمرینات شدید:
مصرف پروتئین کازئین پس از تمرینات سنگین نیز می‌تواند مفید باشد. زیرا در این زمان، عضلات به پروتئین برای بازسازی و رشد نیاز بیشتری دارند. برای پروتئین دارند و مصرف پروتئین شیر می‌تواند فرآیند بازسازی را تسریع کرده و عضلات را تغذیه کند.

۳. میان وعده:
استفاده از پروتئین mpc یا mpi در وعده‌های غذایی بین وعده نیز می‌تواند به کنترل اشتها کمک کند و از احساس گرسنگی در طول روز جلوگیری کند.

۴. صبحانه:
برخی افراد ممکن است پروتئین شیر را به عنوان بخشی از صبحانه یا وعده‌های غذایی دیگر مصرف کنند تا به تأمین پروتئین مورد نیاز برای رشد عضلات و حفظ توده عضلانی در طول روز کمک کند.

پروتئین کازئین چیست

پودر پروتئین شیر برای چه کسانی مناسب نیست؟

اکثر افراد پروتئین کازئین را بدون مشکل خاصی و بدون عوارض مصرف و تجربه میکنند با این حال ورزشکارانی که به شیر حساسیت زیادی دارند بهتر است از پروتئین هایی که از شیر گرفته میشوند مثل پروتئین وی و کازئین اجتناب کنند. همچنین به بعضی از مکمل های کازئین، پروتئین سویا به عنوان افزودنی اضافه میشود که باید به این نکته نیز توجه کنید.

در مورد حاسیت به لاکتوز هم باید بگوییم که در فرایند فیلتراسیون شیر، مقدار بسیار زیادی از لاکتوز آن حذف میشود و لازم نیست نگران حساسیت به لاکتوز و مصرف پروتئین کازئین باشید.

پس به طور خلاصه پروتئین mpc پگاه را میتوانید بدون نگرانی خاصی مصرف کنید و از فواید کازئین در بدنسازی بهره مند شوید.ولی اگرحساسیت شدید به شیر دارید مصرف آن توصیه نمیشود.

سخن آخر:

در این مقاله به پروتئین کازئین چیست به طور مفصل پاسخ دادیم و فواید کازئین(پروتئین شیر) را برای بدنسازان بررسی کردیم. خرید پودر پروتئین شیر را از سایت یا فروشگاه های معتبر تهیه کنید تا خیالتان راحت باشد و از فواید پروتئین شیر به طور کامل بهره مند شوید.

Share