تأثیر هوش مصنوعی و ۳ مورد استفاده از AI در حوزه‌هایی به غیر از فناوری

در این مطلب به نقل از AIpoint مجله تخصص هوش مصنوعی به طور خلاصه به بررسی تاثیر هوش مصنوعی خواهیم پرداخت.

تأثیر هوش مصنوعی فقط به بخش فناوری محدود نخواهد شد. حوزه‌های مختلف و دیگر صنایع از مراقبت‌های بهداشتی و لجستیک گرفته تا کشاورزی و آموزش در حال حاضر تغییرات بزرگ و چند میلیاردی را تجربه می‌کنند. تغییراتی که به واسطه قابلیت‌هایی که LLM‌ها یعنی مدل‌های زبانی بزرگ ارائه می‌دهند، به شدت تاثیر گذار بوده است. در این مطلب به نقل از AIpoint مجله تخصص هوش مصنوعی به طور خلاصه به بررسی تاثیر هوش مصنوعی خواهیم پرداخت. اینکه چطور هوش مصنوعی در حوزه‌هایی مانند مدیریت زنجیره تامین، آموزش و کشاورزی تحولاتی سازنده را رقم بزند.

هوش مصنوعی در مدیریت زنجیره تامین

هوش مصنوعی در مدیریت زنجیره تامین برای بهبود کارایی زنجیره تامین با پیش بینی تقاضا، بهینه سازی مسیرها و کنترل موجودی‌ها عملکرد قایل قبولی را ارائه کرده است. استارت‌آپ‌های لجستیکی مانند Pando و Overhaul ده‌ها میلیون دلار برای حل مشکلات با ارزشی مانند دید، بسته‌بندی، تدارکات و موارد دیگر جمع‌آوری کرده‌اند. این موضوع می‌تواند چالش‌های بزرگ لجستیکی را رفع کند و باعث صرفه جویی در هزینه‌ها شود.

هوش مصنوعی در آموزش

در حالی که اخبار اولیه در مورد ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT حول محور استفاده دانش آموزان از آن برای تقلب در تکالیف مدرسه بود، مربیان به این ایده رسیده‌اند که ابزارهای هوش مصنوعی باید در کلاس درس ادغام شوند. OpenAI یک راهنمای رسمی برای آموزش با هوش مصنوعی دارد و شرکت‌هایی مانند Canva ابزارهای هوش مصنوعی را هم برای دانش‌آموزان و هم برای معلمان اختصاص داده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد کارهایی مانند ایجاد طرح‌های درسی، طراحی اسلایدهای آموزشی برای ارائه بهتر و موارد دیگر را انجام دهند. بسیاری از استارت‌اپ‌ها در حوزه آموزش در حال بکارگیری AI هستند.

هوش مصنوعی در کشاورزی

محصولات کشاورزی و کنترل آفات همیشه در کشاورزی یک اولویت و یک چالش اساسی بوده است. پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی برای نظارت بر محصولات و شناسایی مشکلاتی مانند آفات، بیماری ها و کمبود مواد مغذی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی برای علف‌های هرز، هرس و برداشت محصولات استفاده می‌شوند. نرم افزار مجهز به هوش مصنوعی برای بهینه سازی آبیاری، کوددهی و کنترل آفات استفاده می‌شود. حسگرهای مجهز به هوش مصنوعی برای جمع‌آوری داده‌ها در مورد شرایط خاک، الگوهای آب و هوا و سلامت گیاهان استفاده می‌شوند.

فارغ از کنترل‌های ضروری در قبال این موارد، AI پا را فراتر از این گذاشته است. هوش مصنوعی به طور گسترده در کشاورزی برای تعدادی از وظایف مهم و چالش‌برانگیز مانند افزایش تولید، پیش بینی آب و هوا و نظارت بر سلامت خاک استفاده می‌شود. IBM Watson و John Deere برخی از بزرگترین شرکت‌هایی هستند که در حال حاضر هوش مصنوعی را در کشاورزی پیاده سازی می‌کنند. بنظر می‌رسد طبق آمار استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، می‌تواند بازده محصول را تا ۶۰ درصد افزایش دهد. هوش مصنوعی در حال حاضر توسط بیش از ۷۵ درصد مزارع در ایالات متحده استفاده می شود. انتظار می‌رود استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱.۵ میلیون شغل جدید ایجاد کند.

Share