باغ ایران: ۱۰ خاصیت مهم زعفران که نمی‌دانید!

زعفران یکی از ارزشمندترین گیاهان دارویی است که به‌عنوان طلای سرخ و گران‌ترین ادویه جهان شناخته می‌شود. خواص زعفران بسیار زیاد است که در این مقاله به مهم‌ترین فایده‌های آن برای سلامتی بدن پرداختیم.

احتمالا می‌دانید که به نقل از منابع معتبر خارجی، «زعفران» گران‌ترین ادویه جهان است. کافی است در گوگل عبارت “most expensive spices in the world” را جستجو کنید تا شاهد نام زعفران به‌عنوان باارزش‌ترین و گران‌ترین ادویه جهان باشید. به همین دلیل است که زعفران را با نام «طلای سرخ» می‌شناسند.

اکنون‌که می‌دانید زعفران باارزش‌ترین گیاه دارویی در جهان است، در این مقاله با ما همراه باشید تا به معرفی مهم‌ترین خواص و فایده‌های زعفران برای سلامتی بدن بپردازیم.

فواید زعفران

زعفران، تقویت کننده قلب و عروق

یکی از مهم‌ترین فواید زعفران، تقویت‌کننده بودنِ آن برای قلب و عروق است.

زعفران باوجود منابع غنی آنتی‌اکسیدان باعث جلوگیری از فعالیت رادیکال‌های آزاد و مقابله با عوامل بیماری‌زا، از خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کرده، به سلامت قلب کمک نموده و سیستم گردش خون را تسریع می‌نماید، همچنین باعث اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها و سلول‌ها می‌گردد.

وجود کامفرول و مواد مؤثر موجود در زعفران باعث گشادی عروق خونی گردیده و از سخت شدن رگ‌ها جلوگیری می‌کند.

زعفران برای درمان سوءهاضمه مفیده

مصرف زعفران و پیکروکروسین موجود در آن با طعم تلخی که دارد در هضم غذا مؤثر است. مصرف مخلوط زعفران و زرشک موجب افزایش بزاق و شیره‌های گوارشی شده و با تولید صفرا به هضم بهتر چربی‌ها کمک نموده درنهایت باعث تقویت و بهبود عملکرد سیستم گوارشی گردیده و در سرعت بخشیدن و جذب مواد غذایی مؤثر است.

کاهش چربی و کلسترول خون

فایده دیگر زعفران این است که مصرف آن به دلیل وجود کروستین، خاصیت چربی سوزی دارد و در کاهش چربی و کاهش کلسترول خون مؤثر است. این گیاه دارویی از بروز سکته و بیماری‌های که موجب اختلالات قلبی و عروقی شده جلوگیری می‌کند.

کاهش فشارخون

مصرف زعفران برای خون‌سازی خاصیت دارد. مواد مؤثر موجود در زعفران نظیر کامفرول در کاهش فشارخون، تنظیم جریان خون، گردش خون مفید بوده و موجب پاک‌سازی عروق از چربی‌ها می‌گردد و اینگونه زعفران از بروز خطرات قلبی جلوگیری می‌کند.

رفع اختلالات کبدی

مصرف زعفران با خاصیت ضد اکسیدانی که دارد، ضد تومور و ضد سرطان کبد بوده و ضمن حمایت و تقویت عملکرد کبد، ضد سموم و مواد مضر موجود در کبد بوده و کبد را از سموم پاک‌سازی نموده و به بهبود و رفع اختلالات کبدی کمک نموده و نافع و دوست کبد است.

رفع اختلالات کیسه صفرا

از جمله دیگر خواص زعفران را می‌توان در مصرف دم‌نوش آن یافت. مصرف دم‌نوش زعفران، با داشتن کروسین و کروستین موجود در آن به تولید صفرا کمک نموده، ترشح صفرا در هضم مواد غذایی مؤثر است. همچنین برای رفع اختلالات و بهبود عملکرد کیسه صفرا و رفع التهاب کیسه صفرا مفید و نافع است.

طرز تهیه دمنوش زعفران: مقدار ۰/۵ تا ۱/۵  گرم زعفران را در یک لیتر آب جوش ریخته، شکر یا عسل به مقدار لازم به آن اضافه کرده و دم نمایید. روزانه در سه نوبت قبل از غذا یک فنجان میل کنید تا از خاصیت‌های ارزشمند زعفران بهره‌مند شوید.

برای تهیه زعفران قائنات به‌صورت مستقیم از کشاورز و یا تهیه دمنوش‌های آماده زعفرون، می‌توانید به سایت www.bagheiran.com مراجعه کنید.

بیماری‌های لثه و دهان و دندان

مصرف دمنوش زعفران باوجود کامفرول و سایر مواد مؤثر موجود در زعفران، و خاصیت ضد میکروبی که دارد، باعث از بین بردن عفونت‌های موجود در لثه و دهان شده و ضمن  تقویت لثه و موجب کاهش التهابات می‌گردد.

ضمناً خاصیت ضد میکروبی آن از پوسیدگی و یا از پیش روی پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کرده و به‌عنوان یک مسکن در تسکین دندان‌درد نافع و مؤثر است.

ترمیم زخم و دردهای  رحم

استفاده از فرآورده‌های زعفران نظیر روغن زعفران و مصرف پودر زعفران و تهیه شیاف و استعمال خارجی برای زخم‌های ناحیه رحم، باعث التیام و بهبود زخم شده و درد را تسکین می‌دهد.

مصرف زعفران باعث تحریک عضلات صاف رحم می‌گردد و به‌عنوان تسهیل‌کننده روند زایمان مفید و مؤثر است.

هشدار: میزان مجاز مصرف زعفران برای زنان حامله و شیرده حداکثر ۱/۵  گرم در روز است. زعفران در کنار فواید بسیاری که دارد، نباید در مصرف آن زیاده‌روی شود، چون بسیار قدرتمند است و می‌تواند آسیب‌زننده شود.

تنظیم‌کننده قاعدگی

مصرف زعفران در حد مجاز به بهبود و تنظیم روند قاعدگی کمک می‌کند. مصرف دم‌نوش زعفران باعث تسکین کمردرد شده و باعث رفع اختلالات قاعدگی می‌گردد، زعفران به‌عنوان قاعده آور از خون‌ریزی‌های غیرعادی و غیرطبیعی جلوگیری می‌کند. فواید زعفران برای بانوان بسیار ارزشمند و عالی است.

زعفران آرام‌بخش و شادی آور است

مصرف دم‌نوش زعفران بسته به فراخور سن و سال، جنس و مزاج بدن، که در افراد مختلف متفاوت است، می‌تواند باعث سرور و نشاط در انسان می‌گردد.

زعفران ضد غم و اندوه است. زعفران به علت وجود کروسین، کروستین و کامفرول، محرک اعصاب و شادی‌بخش است.

ضمن این‌که مصرف زعفران در حد متعارف و مجاز مفید است، مصرف بیش‌ازحد آن برای اعصاب ضرر دارد.

حتماً مصرف این گیاه دارویی ارزشمند را در حد مجاز روزانه آن، یعنی حداکثر ۱.۵ گرم در روز را رعایت کنید تا همواره از فواید زعفران بهره‌مند شوید.

از کجا زعفران درجه یک تهیه کنیم؟

خاصیت های زعفران

اکنون‌که با خواص زعفران آشنا شدید، لازم است توصیه‌ای مهم داشته باشیم. زعفران یکی از بهترین گیاهان دارویی است که درگذشته‌های دور صرفاً مورداستفاده پادشاهان و بزرگان بوده است و همچنین به دلیل قیمتی بودن آن در دسته طلا و جواهرات قرار می‌گرفته است، ازاین‌رو برخی از افراد سودجو برای افزایش میزان سود خود، همواره نسبت به تقلب در زعفران اقدام کرده‌اند و متأسفانه بازار تقلب در زعفران داغ است.

برای اینکه در دام متقلبین گرفتار نشوید چند راهکار پیشنهاد می‌دهیم:

  1. حتما با روش‌های شناسایی زعفران اصل و تشخیص زعفران تقلبی آشنا شوید. چندین روش وجود دارد که می‌توانید به‌صورت فوری و سریع زعفران تقلبی را تشخیص دهید و با یادگیری این روش‌ها تا حد زیادی خواهید توانست از تهیه زعفران تقلبی جلوگیری کنید.
  2. روش بعدی این هست که حتماً خرید زعفران را از یک فروشگاه مطمئن و تأمین کننده قابل‌اعتماد انجام دهید. ما پیشنهاد می‌کنیم برای خرید زعفران به سایت باغ ایران مراجعه کنید. این فروشگاه آنلاین در پایتخت جهانی زعفران، یعنی شهرستان قائنات، حضور دارد و بومی همین منطقه زرخیز است. فروشگاه‌های اینترنتی زعفران مانند باغ ایران، کشمون و ماه چین از جمله برندهای معتبر در حوزه زعفران و دیگر محصولات باغی ارگانیک هستند.

امیدواریم از مقاله خاصیت‌های زعفران لذت برده باشید و باعث شده باشد بیشتر از گذشته به خواص معجزه‌آسای زعفران پی برده باشید تا از این گیاه دارویی ارزشمند بیشتر برای سلامتی خود استفاده کنید.

Share