انتقاد شدید عضو شورای شهر لاهیجان از میراث فرهنگی؛

بافت فرسوده لاهیجان بالانشین شهر بود و اکنون به زاغه نشینی تبدیل شده است!

ابراهیم خوشحال در جلسه شورای شهر لاهیجان گفت: مردم ما در لاهیجان با مشکل گرانی مسکن روبرو هستند و هزینه امکانات رفاهی بیش از حد انتظار بالاست و چطور باید از نسل جوان انتظار تولید مثل و فرزندآوری داشته باشیم!

ابراهیم خوشحال

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ابراهیم خوشحال در جلسه فوق العاده شورای شهر لاهیجان عصر یکشنبه ۱۸ تیرماه اظهار داشت: در سال ۳۹۹ پیش از میلاد، سقراط به بی‌اعتقادی به خدایان متهم شده بود. سقراط را به دادگاه فراخواندند و قضات مجازات مرگ را برای سقراط خواستار شدند. در حالی که شاگردانش پیشنهاد فرار به او می‌دهند، او مرگ را به فرار ترجیح می‌دهد و می‌گوید اگه فرار کنم اعتقادت من محو می‌شود و ترجیح میدهم بمیرم و اعتقادم بماند و بر اعتقاداتش پافشاری کرد.

سخنگوی شورای شهر لاهیجان گفت: بر همین اساس واعتقاد بر عقایدم می‌خواهم چیزهایی را عرض کنم. سیاست دولت و مقام معظم رهبری این است که افزایش جمعیت داشته باشیم و جمعیت ایران جمعیت نرمالی نیست و جمعیت رو به پیری است و بنابراین باید فرزندآوری تشویق شود. اگر سیاست ما این است که افزایش جمعیت داشته باشیم که هست وکار خوبی است باید شرایط را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: روی سخنم با شهردار و دیگر مسئولین شهر و استان است. مردم ما در لاهیجان با مشکل گرانی مسکن روبرو هستند و هزینه امکانات رفاهی بیش از حد انتظار بالاست و چطور باید از نسل جوان انتظار تولید مثل و فرزندآوری داشته باشیم وبگوییم سیاستهای دولت را پیش رو بگیرید؟!  جناب استاندار در هفته پیش نطقی در خصوص ماده ۱۰۰ و ماده ۹۹ و تغییر کاربری‌ها داشتند. استاندار معزز افتخار گیلان هستند و میخواهم به این موضوع توجه کنند. بنده با بلند مرتبه‌سازی به جز پای کوه، شیخ زاهد و بلوار امام رضا موافقم. چرا که با توجه به قیمت زمین در لاهیجان برای سازندگان مقرون به صرفه نیست در یک زمین ۲۰۰ تا ۴۰۰ متری، سه یا چهار طبقه بسازند. این روند رضایت مردم و شهروندان را به همراه ندارد. اما یک ایرادی که دارد عملاً با این محدودیتی که ایجاد کردیم کار در حال انجام است و ضرر را در نهایت شهروندان و مصرف کنندگان می‌بینند.

خوشحال بیان کرد: مسکن را خود به خود با این قوانینی که وجود دارد بالا می‌بریم چرا که در مسیرهایی که می‌توانیم تا ۱۰ طبقه مجوز بدهیم محدودیت ایجاد می‌کنیم و با ماده ۱۰۰ بدوی و تجدید نظر و ماده ۵ و نهایت با تخلف کار انجام می‌گیرد.  عملاً قوانین ما بازدارنده نیست می‌گویند قانون باید جامع مانع و کامل باشد آیا این قانونی که الان داریم مطابق با خواسته‌های امروز شهر ماست!

عضو شورای شهر لاهیجان با بیان اینکه وسعت شهر ما۱۵۰۰ هکتار است و از ضلع جنوبی به کوه، ازضلع شمالی به شالیزارها و دریا، از ضلع شرقی به همسایه و ضلع غربی به روستا و همسایه بر میخوریم، بیان کرد: امکان توسعه شهر با توجه به توپوگرافی لاهیجان وجود ندارد پس باید معبرهایی که قابلیت دارد، مجوز بلند مرتبه‌سازی بدهیم. فریادمان را امروز بلند کنیم. آقای استاندار یک روز به لاهیجان سفر کنید و سخنان ما را گوش نمایید.

وی با انتقاد از قوانین اظهار کرد: اداره میراث حدود ۱۰۰ هکتار از ۱۵۰۰ هکتار مساحت شهر لاهیجان را تحت نظر خود گرفته و عملاً یک ۱/۱۵ نقشه جامع ما در تصرف خود دارد و اجازه بلند مرتبه‌سازی داده نمی‌شود.  آیا واقعاً انصاف است! من فکر نمی‌کنم از این ۱۰۰ هکتار ۵ هکتار بافت میراثی باشد! آقای استاندار نماینده ویژه به لاهیجان بفرستند و بررسی کنند که آن مکانهایی که ارباب‌نشین بود الان به زاغه نشینی تبدیل شده است و بافت فرسوده شهر محلی برای افراد نابهنجار تبدیل گشته است.

خوشحال تصریح کرد: مردم آنجا راهی ندارند و ما ناهنجاری‌ها را به آن سمت می‌بریم. در بافت فرسوده‌ای که آقایان تعریف کرده‌اند کسی حاضر نیست سرمایه‌گذاری کند و هیچ سازنده‌ای با این قوانین دست و پا گیر میراث حاضر نیست ساخت و سازی انجام دهد و عملاً سرمایه‌گذاری در این بافتی که میراث تعریف کرده شدنی نیست و فقط یک بافت ناهنجار در آینده تحویل فرزندانمان می‌دهیم. در صورتی که اگر ۱۰۰ هکتار از مساحت لاهیجان که تحت سیطره قوانین دست و پا گیر میراث قرار دارد، آزاد شود و بصورت درست، اصولی و منطقی برای آن تصمیم گیری شود چه بسا شهرمان از لحاظ مسکن تامین شود و قیمت مسکن به مراتب پایین‌تر بیاید و سازندگان رغبت داشته باشند در آنجا سرمایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه در گذشته بافت فرسوده لاهیجان بالانشین شهر بود و اکنون به زاغه نشینی تبدیل شده است و این ظلمی است در حق شهروندانی که در آن مناطق ساکن هستند، افزود: تأکید میکنم شهر لاهیجان مستحق این نیست که ۱۰۰ هکتار آن در سیطره یک ارگانی باشد که اصول فنی و بهداشتی و مهندسی شهر را فقط بصورت بخشنامه تعریف کرده‌اند و با واقعیت فرسنگ‌ها فاصله دارد و نمی‌توان عملا این بخشنامه‌ها را اجرا کرد.

خوشحال در پایان گفت: ما به عنوان نمایندگان شهر چرا نباید با استاندار و فرماندار و مسئولین بلند مرتبه کشور نشستی داشته باشیم ودغدغه مردم را بگوییم. مردم شهر دنبال مسکن ارزان هستند.

Share