در جلسه شورای شهر لاهیجان صورت گرفت؛

لاهیجان با تربت حیدریه خواهرخوانده شد | پیوند شهر چای با زعفران

رئیس شورای شهر لاهیجان گفت: لاهیجان شهر پیله ابریشم، مهد ابریشم و چای است و تربت حیدریه شهر ابریشم و زعفران و محمد میرزا پدر چای ایران ملقب به کاشف السلطنه نیز در شهر تربت حیدریه زاده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در جلسه شورای اسلامی شهر لاهیجان که با حضور فرماندار شهرستان، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر لاهیجان، شهردار و اعضای شورای شهر تربت حیدریه برگزار شد، تفاهم نامه خواهر خواندگی این دو شهر امضا شد.

محمد ایدرم، رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان گفت: این نشست براساس درخواست شورای شهر تربت حیدریه که تقاضای خواهر خواندگی با لاهیجان پایتخت چای ایران را داشته است، برگزار شده است.

وی گفت: لاهیجان شهر پیله ابریشم، مهد ابریشم و چای است و تربت حیدریه شهر ابریشم و زعفران و محمد میرزا پدر چای ایران ملقب به کاشف السلطنه نیز در شهر تربت حیدریه زاده شده است.

ایدرم افزود: لاهیجان و تربت حیدریه هر دو دارای آثار و دیدنی‌های طبیعی و تاریخی زیادی هستند و می‌توان برای رونق گردشگری دو شهر اقدامات خوبی انجام داد.

برگزاری تورهای گردشگری با موضوع چای، زعفران و ابریشم به عنوان محصولات استراتژیک دو شهر لاهیجان و تربت حیدریه، برگزاری نمایشگاه در حوزه محصولات کشاورزی از جمله قابلیتهایی است که در صورت تعامل دو شهر قابل اجراست.

وی گفت: در موضوع خواهرخواندگی باید ظرفیت‌ها را پیدا کنیم و حتی سرمایه‌گذاران را روبه‌رو، پروژه‌های سرمایه‌گذاری را مبادله و از بسترها استفاده کنیم.

رئیس شورای شهر لاهیجان افزود: حوزه تنوع بالا است و کارهای بسیاری می‌توان انجام داد و تبادل برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و بر اساس اولویت‌ها ارائه خدمت کرد.

گفتنی است این تفاهم نامه مشتمل بر هفت بند به امضای شهرداران، روسای شوراها و روسای کمیسیون‌های فرهنگی لاهیجان و تربت حیدریه رسید.

۱ – برگزاری هفته‌های فرهنگی سالانه در دو شهر لاهیجان و تربت حیدریه، ایجاد بستر مناسب جهت ترویج و گسترش صنعت توریسم و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری

۲ – ایجاد امکانات لازم درخصوص تبادل تجارب در زمینه‌های مدیریتی، مهندسی، علمی و تجاری بین دو شهر و ایجاد کارگاه‌های علمی مشترک به توافق دو طرف باشد

۳ – برگزاری تورهای گردشگری با موضوع چای و زعفران، پیله و ابریشم به عنوان محصولات استراتژیک دو شهر لاهیجان و تربت حیدریه، برگزاری نمایشگاه توانمندی‌ها در حوزه‌های کشاورزی، صنایع دستی و سوغات بین دو شهر تربت حیدریه و لاهیجان

۴ – استفاده از تجارب و ظرفیت‌های دو شهر در حوزه ابریشم، زعفران و چای و استفاده از تبلیغات محیطی در فصول برداشت چای و زعفران در شهر لاهیجان و تربت حیدریه

۵ – پیگیری و برنامه ریزی در خصوص ساخت مستند زندگی محمد میرزا کاشف السلطنه به عنوان پدر چای ایران و مستند تاریخ ابریشم ایران توسط دو شهر تربت حیدریه و لاهیجان

۶ – تسهیل و فراهم نمودن شرایط استفاده از ظرفیت‌های دو شهر در حوزه اقتصادی و بازرگانی و گردشگری حلال برای فعالین این حوزه

۷ – هرگونه تغییر و افزایش موضوعات همکاری فی مابین با هماهنگی و توافق آتی امکانپذیر خواهد بود.

Share