مدیرکل دفتر آموزش و ترویج سازمان منابع طبیعی:

جنگلبانان و محیط بانان پلیس امنیت زیستی هستند | شهید پیروی شناسانده شود

پیام دکتر عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی و سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور به مناسبت هجدهمین سالگرد شهادت مظلومانه جنگلبان شهید مهندس ناصر پیروی، در مراسم عصر خاطره جنگلبانان و محیط‌بانان که روز دوشنبه بیاد این شهید در رشت برگزار شد قرائت شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به مناسبت فرا رسیدن هجدهمین سالگرد شهادت شهید مهندس ناصر پیروی همایش عصر خاطره جنگلبانان و محیط بانان، با حضور دکتر سید یوسف مرادی مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی، دکتر سرخوش کرم‌زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، مهندس حمزه عشوری مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان گیلان و دکتر مسکنی رئیس جهاد دانشگاهی گیلان، روسای ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های تابعه، جمعی از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری و یگان حفاظت محیط زیست و اصحاب هنر و رسانه در سالن همایش محیط زیست گیلان برگزار شد.

دراین همایش مهندس حمید نصری مدیر کل اسبق منابع طبیعی و آبخیزداری و جمعی از نیروهای حفاظتی که در جریان درگیری با متخلفین و سودجویان انفال الهی درگیر و آسیب دیدند خاطراتی را تعریف کردند.

در پایان مراسم پیام دکتر عباسعلی نوبخت معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به مناسبت فرارسیدن هجدهمین سالگرد شهید مهندس ناصر پیروی قرائت شد.

متن این پیام بدین شرح است:

بسم ‌الله الرحمن الرحیم

هجده سال از شهادت جنگلدار شجاع و خستگی‌ناپذیر، مهندس ناصر پیروی، رییس اداره منابع طبیعی شهرستان ماسال گذشت، اما یاد و خاطره این مرد عرصه جنگل همچنان در بین همکاران و جنگلبانان زنده و پا برجاست..

شهید ناصر پیروی، جنگلبانی شجاع، متعهد و متعصب به جنگل بود. او به دلیل مقاومت در برابر تخریب کنندگان و غارتگران جنگل به شیوه  دردناکی در هفتم اردیبهشت ۱۳۸۴جان عزیزش را در دل جنگل دهاقان ضیابر؛ همانجایی که برای حفاظتش دلواپسی و نگرانی های فراوانی داشت از دست داد.

بی‌تردید پیروی سرافراز، قهرمان جنگلبانان بوده و مایه عزت و افتخار جامعه جنگلبانی کشور خواهد بود.

ناصر پیروی عاشق جنگل بود. او ماه‌ها در شهرستان ماسال با یک تیم سازماندهی شده متصرفان اراضی ملی مبارزه می‌کرد و جلوی غارت و تصرف جنگل را توسط عده‌ای زمین خوار گرفته بود. قاچاقچیان و غارتگران جنگل که شناختی از او نداشتند و شجاعت و روح بزرگ او  را نمی شناختند ابتدا درصدد تطمیع او بر آمدند و از راه های مختلف و بواسطه بسیار تلاش کردند تا او را مطیع خود سازند و با پرداخت حق السکوت او را شریک جرم خود کنند که با مخالفت شدید این جنگلبان شجاع مواجه شدند.

دست اندازان به منابع طبیعی که از تطمیع او ناامید شده بودند بارها او را تهدید کردند که هر بار با جواب تند مواجه می شدند و این شجاعت و مقاومت رییس اداره وقت شهرستان ماسال آنان را کلافه کرده بود.

ناصر پیروی حقیقتاً شهید راه انفال بود. او نماد رویدادهای ایثارگرانه بود و در راه دفاع از عرصه‌های ملی و طبیعی در برابر فرصت طلبان و زیاده خواهان ایستاد و تاوان این ایستادن و مقاومت را با از دست دادن جان خود اما به شکل ناجوانمردانه پرداخت نمود.

او پس از سال‌ها مبارزه قاطع با قاچاقچیان چوب و غارتگران جنگل و جلوگیری از تجاوز آنان به انفال الهی، نهایتا توسط همان افراد شرور ربوده شد و به طرز مظلومانه‌ای به شهادت رسید. ناصر همانند سید و سالار شهیدان ابا عبداله الحسین در برابر زیاده خواهان و طمع ورزان زمانه ایستاد و مظلومانه سرش را  از تن اش جدا کردند.

ناصر جنگل های ماسال، در حالی به ناجوانمردانه ترین شکل به شهادت رسید که موقع جان سپردن علف های کف جنگل در هر دومشت او گره خورده بود. گویی که بسان مجنون تا دم شهادت نیز لیلی‌اش را در آغوش کشیده بود.

این درست که شهید پیروی در یک دامنه محدود از دست اندازی به منابع طبیعی جلوگیری کرد اما او با شهادتش در گستره بای بسیار فراتر الهام بخش حافظان انفال شد.

اینجانب ضمن ابراز همدردی با خانواده محترم شهید پیروی و همکاران منابع طبیعی و جنگلبانان عزیز سراسر کشور یادآوری می‌نمایم که به پاس احترام به خون شهیدان و جان‌نثاران منابع طبیعی کشور، برای حفاظت و صیانت از انفال از هیچ تلاش و کوششی دریغ ننموده و با الگو قرار دادن این اسوه‌ها، ثابت‌قدم و مستحکم در مسیر پایداری و سرسبز نگهداشتن میهن اسلامی قدم برخواهیم داشت.

جنگلبانان و محیط بانان پلیس امنیت زیستی هستند

سید یوسف مرادی امروز در آیین عصر خاطره محیط بانان و جنگلبانان گیلانی که به مناسبت هجدهمین سالگرد شهادت شهید «ناصر پیروی»، شهید مبارزه با مفاسد اقتصادی در سالن همایش های اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان برگزار شد، به ذکر خاطره ای از پدر محیط بانش پرداخت و اظهار کرد: سال گذشته پدرم به عنوان تنها شهید محیط زیست کشور در دوران دفاع مقدس معرفی شد که خیلی دیر بود لذا باید شهید پیروی ها گرامی داشته شوند، قبل از اینکه دیر شود.

وی با اشاره به حضور پدرش در جبهه مبارزه با رژیم صهیونیستی در لبنان در دهه ۶۰، افزود: به گفته همرزمان پدر شهیدم، ایشان نسبت به دفن زباله های اسرائیلی ها در منطقه بعلبک حساس بود و حتی این موضوع را از طریق سازمان های جهانی محیط زیست پیگیری می کرد.

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، با بیان اینکه شهید مرادی ها و شهید پیروی ها نیازی به تجلیل ما ندارند، گفت: دعای خیر حیات وحش توفیق شهادت را نصیب شهدای محیط زیست و منابع طبیعی کرده است.

مرادی، بزرگداشت شهدای انفال و محیط زیست را نوعی قدردانی از جنگلبانان و محیط بانان دانست و یادآور شد: جنگلبانان و محیط بانان همرزمان شهید پیروی هستند و ما هرگز ایثار آنان را فراموش نمی کنیم.

وی با بیان اینکه طبق آیه قرآن، شهدا زنده هستند و نزد خداوند روزی می خورند، خاطرنشان کرد: بزرگداشت یاد و خاطره شهدا امنیت ملی ما را حفظ می کند و حتما باید برای شهید پیروی ها یادمان احداث کنیم، زیرا این شهدا جان خودشان را برای محیط زیست و منابع طبیعی که سرمایه کشور است به خطر انداختند.

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان منابع طبیعی، با ابراز تاسف از عدم اعلام بیش از ۱۴۰ جان باخته حوزه منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان «شهید»، تصریح کرد: جنگلبانان و محیط بانان پلیس امنیت زیستی هستند و از آینده حراست می کنند لذا باید به آنان انگیزه دهیم و قدردان کارشان باشیم.

وی با تاکید بر لزوم معرفی و ترویج و شناساندن شهدای انفال، اضافه کرد: جشنواره شهید پیروی را در حوزه هیرکانی برگزار خواهیم کردیم و به زودی یادمان این شهید در محل شهادتش نصب خواهد شد؛ همچنین پیگیر بسته شدن پرونده شهید رشید غفاری، دیگر شهید گیلانی انفال پس از دو دهه هستیم.

این مراسم از سوی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان و با همکاری ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست استان و حوزه هنری گیلان برگزار شد.

Share