شیوه های نوین نورپردازی فضاهای داخلی و خارجی

امروزه استفاده از انواع سیستم های نورپردازی، تاثیر فوق العاده در حس و حال و زیبایی فضاها دارند. به همین خاطر انواع المان های روشنایی با توجه به محیط و کاربردهای هر یک، در بخش های مختلف استفاده می شوند. اما نکته ای که وجود دارد، علاوه بر تاثیر این بخش، شرایط اجرا و استفاده از چراغ ها و لامپ ها می باشد.

 

امروزه استفاده از انواع سیستم های نورپردازی، تاثیر فوق العاده در حس و حال و زیبایی فضاها دارند. به همین خاطر انواع المان های روشنایی با توجه به محیط و کاربردهای هر یک، در بخش های مختلف استفاده می شوند. اما نکته ای که وجود دارد، علاوه بر تاثیر این بخش، شرایط اجرا و استفاده از چراغ ها و لامپ ها می باشد. در واقع با گذشت زمان و ارائه محصولات گوناگون، روش ها و تکنیک های بکارگیری چراغ ها و سیستم های روشنایی نیز تغییر کرده اند. چرا که باید با شرایط معماری و محیطی و البته جلب رضایت افراد همراه باشد. از همین رو آشنایی هرچه بیشتر با این روش ها می تواند تاثیر فوق العاده بر روی محیط اطراف ما و البته ساختمان و خانه ما داشته باشد.

استفاده از لامپ ها و چراغ های بروز

بی شک استفاده از انواع پروژکتور ال ای دی و یا چراغ ها و لامپ های ساخته شده با تکنولوژی روز، می تواند در این امر به ما کمک کنند. در واقع یکی از مهم ترین نکاتی که در طراحی و اجرای نوین سیستم های نورپردازی نقش دارند، خود منبع روشنایی می باشد. که از چه متریال و چه طراحی برخوردار بوده و چطور می تواند در محیط ما اثر گذار باشد. این عوامل هم در بحث مصرف چراغ تاثیر داشته، و هم از لحاظ نوع ظاهر محصول و نوری که می تاباند تاثیر گذار است. به همین خاطر باید به شکلی کارشناسی شده، منبع نوری مناسب با محیط داخلی و یا خارجی را انتخاب نماییم.

در طراحی های روشنایی امروزی استفاده از چندین محصول طرافداران بسیاری دارند. از جمله می توان به انواع لامپ ها و چراغ های ال ای دی، لامپ های متال هالید و البته نورافکن های دیجیتالی اشاره کرد. که هر کدام از این محصولات دارای مشخصات و ویژگی های مختلفی بوده که در قسمت های مختلف قابلیت نصب و بهره برداری دارند. البته که در برخی از بخش ها می توان از لامپ های رشته ای و دکوراتیو قدیمی نیز جهت زیباسازی و ایجاد فضایی نوستالژیک استفاده کرد. اما به صورت کلی در انواع روشنایی ها و نورپردازی به جهت اهمیت میزان مصرف چراغ، بیشتر از لامپ های امروزی و مدرن استفاده می کنند.

بین روشنایی و نورپردازی تفاوت قائل شوید

گرچه این روزها در بخش های مختلف شهری، منازل و روشنایی محیطی، نورپردازی ها نسبت به گذشته بسیار جذاب تر و زیبا تر هستند، اما باید تفاوت بین روشنایی و نورپردازی را نیز در این بین به خوبی درک کنیم. در واقع همان طور که از هر کدام از این عبارات پیدا است، در بخش روشنایی با استفاده از لامپ و چراغ ها صرفا جهت روشن کردن محیط برای دید بهتر استفاده می شود. که می توان به انواع چراغ خیابانی در این بین اشاره کرد. که به منظور دید بهتر رانندگان در شب در خیابان ها و جاده ها، با رعایت برخی از استانداردهای روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد. اما این مفهوم تا حد زیادی با نورپردازی متفاوت است.

در نورپردازی آنچه که مهم است، زیباسازی فضا و استفاده از نور برای انتقال مفهومی خاص به مخاطب است. در واقع نورپردازی تکنیکی است که در آن طراح با استفاده از رنگ های مختلف، زاویه تابش، دمای رنگ نور و مدل چراغ و حتی ارتفاع تابش نور سعی می کند محیطی خاص و زیبا را شکل دهد. امری که در بحث روشنایی اهمیت چندانی نداشته و تنها زاویه تابش و عدم خیرگی می تواند در آن مهم باشد. به همین خاطر همواره در بحث نورپردازی، صرفا نباید به دنیال روشن کردن باشید. چرا که در آن صورت شما صرفا محیط مملو از نور و روشنایی را خواهید داشت، بدون هیچگونه تاثیر زیبایی از نور.

مهم ترین نکات در نورپردازی مدرن

همواره برای اجرای یک کار حرفه ای، توجه به جزئیات و نکات مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است. نکاتی که در بحث نورپردازی تاثیر زیادی داشته و کوچک ترین تغییر می تواند نتیجه کار را به طور کلی تغییر دهد. به عنوان مثال یکی از مواردی که در بحث نورپردازی بسیار مهم است، زاویه تابش نور است. در واقع یک زاویه تابش می تواند سبب افزایش ارتفاع سقف خانه، برجسته شدن و بهتر دیده شدن یک مجسمه، زیبایی محیط و … شود. البته که عدم رعایت آن نیز می تواند نتایج عکس آنچه گفته شد در پی داشته باشد. به عنوان مثال برای نورپردازی یک مجسمه و یا یک المان در میدان، می توان با استفاده از یک چراغ دفنی که از پایین به سمت بالا نورافشانی می کند، محطیطی بسیار زیبا و خاص را نمایش داد. حال تصور کنید که این نور به شکلی افقی و یا از بالا به پایین، به سوژه می تابید.

از دیگر نکات مهم در این امر می توان به دمای رنگ نور، نوع متریال و شکل ظاهری چراغ، ارتفاع منبع نوری، عدم ایجاد خیرگی و آسیب به چشم و… نیز اشاره کرد. که تمامی این نکات به شکلی ثابت نبوده و بر اساس محیطی داخلی و یا خارجی و همچنین سایر شرایط تغییر می کنند. به همین خاطر حتما در بحث نورپردازی از افراد متخصص و آگاه در این زمینه کمک بگیرید. چرا گه در صورت اجرای اصولی و استاندارد نتیجه کار حتما شما را شگفت زده خواهد کرد. که یک نورپردازی تا چه حد می تواند در زیبایی و خاص تر کردن یک محیط تاثیر داشته باشد.

برای راه اندازی سیستم نورپردازی خود همین حالا اقدام کنید

راه اندازی یک سیستم نورپردازی و یا روشنایی، نیاز به افراد متخصص دارد. به همین خاطر و جهت دریافت نتیجه بهتر می توانید انواع محصولات و خدمات نصب و راه اندازی را از مجموعه روشنایی سیزال دریافت نمایید. این مجموعه با سال ها تجربه در این زمینه عرضه کننده بهترین و با کیفیت ترین محصولات روشنایی داخلی و خارجی بوده و مشاوره های لازم را جهت اجرای بهترین و مدرن ترین نورپردازی ها ارائه می کند. از همین رو می توانید با مراجعه به وبسایت این مجموعه به نشانی www.sizallighting.com محصولات و خدمات آن را مشاهده نمایید.

Share