قبل از خواندن این متن، کتاب تست کنکور نخرید!

چنانچه قصد ندارید با آزمون و خطا پیش بروید و ضرر مالی و زمانی کنید، همین حالا با شماره ۲۸۴۲۵۰۵۷ – ۰۲۱ تماس بگیرید و با مشاوران رابین به صورت رایگان ۱۵ دقیقه مشاوره داشته باشید.

یکی از مهم ترین موضوعات در سال کنکور، انتخاب بهترین منابع می باشد. در سال کنکور شما هر برنامه ای که داشته باشید در اولین قدم باید کتاب های کمک درسی را تهیه کنید.

اگر قصد دارید در کلاس کنکور شرکت کنید چنانچه کتاب تست خوبی نداشته باشید نمیتوانید آموزش هایی که استاد کنکوری به شما میدهد را پیاده سازی کنید.

اگر قصد دارید در آزمون های آزمایشی شرکت کنید می بایست از طریق درسنامه های کتاب های کمک درسی آموزش ببینید و تست بزنید تا به تسلط برسید و نتیجه آن را در آزمون های آزمایشی خود ببینید.

بنابراین میتوان گفت اولین گام برای برنامه ریزی کنکور انتخاب منابع مناسب می باشد.

اگر در سال کنکور منابع مناسبی را انتخاب نکنید علاوه بر اینکه ضرر مالی میکنید، ضرر زمانی هم کرده اید. چرا که وقتی کتابی را تهیه میکنید مدتی روی آن وقت میگذارید (مثلا سه الی چهار ماه) بعد متوجه میشوید که آن کتاب برای شما مناسب نبوده است. و این مدت زمان را تلف کرده اید.

در ادامه این مطلب اشتباهات رایجی که اکثر افراد در انتخاب منابع انجام میدهند را بررسی میکنیم:

از کدام انتشارات کتاب بگیرم؟

در هنگام انتخاب منابع اولین سوالی که برای داوطلبان کنکور مطرح میشود این است که از کدام انتشارات کتاب بگیرم.

این تصور که قرار است همه ی کتاب هایتان را از یک انتشارات تهیه کنید به شدت غلط می باشد. چرا که لزوما تمامی کتاب های یک انتشارات خوب نیستند.

علت این موضوع هم این است که یک نویسنده تمامی کتاب های یک انتشارات را نمینویسد. بنابراین ممکن است کتاب انگلیسی انتشارات x، کتاب خوبی باشد اما کتاب دین و زندگی همان انتشارات به خوبی انتشارات y نباشد.

پس قرار نیست همه ی کتاب ها را تنها از یک انتشارات تهیه کنید. شما باید کتاب های انتشارات های مختلف را بررسی کنید و برای هر درس بهترین انتشارات را انتخاب کنید.

کدام کتاب خوب است؟

دومین سوالی که مطرح میشود این است که کدام کتاب خوب است؟ مثلا برای درس دین و زندگی بهترین کتاب برای کدام انتشارات است؟

این تصور کاملا اشتباه است که فکر کنید تنها یک کتاب برای هر درس وجود دارد که بهترین کتاب برای کنکور است و هر کسی که آن را مطالعه کند میتواند به درصد های بالایی در کنکور برسد.

در واقع ما کتاب بد نداریم. تمامی کتاب ها خوب هستند، چرا که شما با مطالعه هر کدام از آنها بالاخره یک نکته ای یاد میگرید.

سوال درست این است که کدام کتاب برای من مناسب است؟ فرض کنید دانش آموزی درسی را در آزمون های آزمایشی به صورت میانگین بالا ۷۰درصد پاسخ میدهد.

این فرد به دنبال این است که درصد خود را به بالا ۹۰ برساند. قاعدتا دنبال کتابی میگردد که تست های چالشی و سخت را مطرح کرده باشد. این دانش آموز خیلی دغدغه درسنامه و آموزش را ندارد.

کتاب را تهیه میکند و از قضا در کنکور هم این درس را بالای ۹۰ درصد میزند و رتبه برتر میشود. آیا این موضوع درست است، کتابی که این دانش آموز تهیه کرده و از آن نتیجه گرفته را به دانش آموزی که میانگین درصد پاسخگوییش به همان درس زیر ۱۰ درصد است را پیشنهاد کنیم. قطعا نه!

بنابراین شما باید با توجه به سطحی که در هر درس دارید کتاب تهیه کنید. گروه مشاوره ای رابین بهترین منابع کنکور انسانی، بهترین منابع کنکور تجربی و بهترین منابع کنکور ریاضی را در سه سطح قوی، متوسط و ضعیف معرفی کرده است.

برای مشاهده ویدئو بهترین منابع کنکور تجربی کافی است در گوگل سرچ کنید بهترین منابع کنکور تجربی رابین.

برای سایر رشته ها هم به همین روش میتوانید سرچ کنید و ویدئو معرفی منابع را مشاهده کنید.

اما ممکن است سوال پیش بیاید که سطح قوی، متوسط و ضعیف دقیقا یعنی چی؟ چطور متوجه شویم که در کدام سطح قرار داریم:

سطح قوی در انتخاب منابع:

افرادی در یک درس سطحشان قوی است که در آزمون های آزمایشی به صورت میانگین آن درس را بالای ۷۰ درصد پاسخ میدهند.

نکته مهم: شما تنها و تنها با شرکت در یک آزمون آزمایشی استاندارد و با جامعه آماری بالا متوجه سطح تان میشوید.

اینکه نمره مدرسه تان در یک درسی ۲۰ است به معنای این نیست که سطح شما در آن درس قوی است. چرا که نحوه تصحیح کردن امتحانات مدرسه، سطح سوالات و … کاملا با آزمون های آزمایشی و کنکور متفاوت است.

سطح متوسط در انتخاب کتاب تست:

سطح افرادی متوسط است که در سال های دهم و یازدهم هم برای کنکور مطالعه داشتند و تست میزدند و با فضای کنکور و تست زنی غریبه نیستند.

سطح ضعیف در انتخاب منابع:

افرادی که در سال های پایه یعنی دهم و یازدهم، برنامه ای برای کنکور نداشتند و صرفا در حد موفقیت در امتحانات مدرسه مطالعه میکردند سطح شان در انتخاب منابع ضعیف است.

البته این بدان معنا نیست که این افراد نمیتوانند در کنکور نتیجه خوبی بگیرند. سطح ضعیف به این معنی است که این افراد در حال حاضر نیاز به کتابی دارند که درسنامه ها و آموزش های جامع و روانی داشته باشد.

موفقیت در کنکور سراسری:

قطعا موفقیت در کنکور سراسری به عوامل مختلفی بستگی دارد، در این مطلب تنها درباره نکات انتخاب منابع کنکور صحبت کردیم.

چنانچه قصد ندارید با آزمون و خطا پیش بروید و ضرر مالی و زمانی کنید، همین حالا با شماره ۲۸۴۲۵۰۵۷ – ۰۲۱ تماس بگیرید و با مشاوران رابین به صورت رایگان ۱۵ دقیقه مشاوره داشته باشید.

مشاوران گروه رابین همگی رتبه های برتر رشته های تجربی، انسانی و ریاضی کنکور های سال های اخیر هستند.

Share