امام جمعه سنگر با حمایت از دولت؛

احتکار کنندگان مومن و مسلمان نیستند | مسائل اقتصادی ما به دست انقلابی ها اداره نمی‌شد

حجت الاسلام محمدیان اصلاح نظام اقتصادی را در گرو اصلاح نظام بانکی، اصلاح توزیع و نظارت و اصلاح نظام پرداخت دانست و خاطر نشان کرد: اصلاح این موارد با هم منجر به اقتصاد سالم می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام «محمد محمدیان» در خطبه های نماز امروز (جمعه، ۲۳ اردیبهشت) به مشکلاتی که این روزها خانه به خانه، در کوچه و بازار، رسانه ها و حتی خارج از کشور درباره آن صحبت می‌شود و سر و صداهایی نیز از آن بلند شده اشاره و اظهار کرد: طرح اصلاح نظام اقتصادی کشور لازم و ضروری است.

امام جمعه سنگر با بیان اینکه دشمن نیز به ضعف ما در نظام اقتصادی پی برده است، گفت: ایران از نظر نظامی، امنیتی، مسائل فرهنگی و… بسیار قوی و قدرتمند است اما در مسئله اقتصاد دچار ضعف هایی است که باید اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه شاید علت این ضعف تا کنون این بوده که در تمامی دوره ها مسائل اقتصادی ما به دست انقلابی ها اداره نمی‌شد، افزود: مسئله اصلاح نظام اقتصادی از دوران سازندگی در دستور کار آقایان بود اما دولت ها یا نمی خواستند خودشان را فدای انقلاب و اصلاح این امر ضروری کنند یا وقتی وارد شدند با اعمال سلیقه هایی به کج راهه رفتند.

وی با اشاره به لطمه هایی که به ارزش پول ملی وارد شد گفت: دولت قبلی تمام اقتصاد کشور را منوط به رابطه با غرب میدانست و آنچه که اشتباه فاحش در آن دولت بود اعلام ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی بود که آقایان یک دفعه تصمیم بر آن گرفتند ولی در نهایت خودشان زیر بار حرفی که زدند و انجام دادند، نرفتند.

محمدیان بیان کرد: تصمیم غلط موجب شد این همه مشکلات ایجاد شود و تورم عجیب ۶۰ درصدی که در طول ۴۲ سال از انقلاب سابقه نداشت، رخ دهد.

وی اضافه کرد: این تصمیم به سرعت ارزش پول ملی را به زمین زد و وضعیت اقتصاد کشور را بهم ریخت.

محمدیان با اشاره به دیگر مضرات ارز ترجیحی که به واردکنندگان اختصاص یافت گفت: خودشان تعریف خاصی از وارد کننده ها داشتند که ژن های خوب را در بر داشت و از این رو بجای اینکه این سود ملی سر سفره مردم دیده شود بعضی های دیگر را یک شبه «قارون» کرد.

وی همچنین افزود: ارز ترجیحی باعث شد قاچاق کالا نیز بیشتر شود و جنسی که در ایران قیمت پایینی داشت در خارج از کشور به چندین برابر بالاتر به فروش برسد.

محمدیان اصلاح نظام اقتصادی را در گرو اصلاح نظام بانکی، اصلاح توزیع و نظارت و اصلاح نظام پرداخت دانست و خاطر نشان کرد: اصلاح این موارد با هم منجر به اقتصاد سالم می شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری چند سال پیش به بحث «امنیت مواد غذایی» اشاره کردند خاطر نشان کرد: تصمیم دولت بر یارانه ای کردن چند مواد اصلی غذایی که بیشتر مورد استفاده مردم است با برنامه و درست انجام شده و باید برای اجرای کامل آن به دولت فرصت داد.

محمدیان افزود: اوکراین و روسیه یک سوم روغن و گندم دنیا را تامین می‌کردند ولی این اختلافات سیاسی و جنگ نظامی آنها نه فقط در ایران بلکه کشورهای اروپایی و آمریکایی هم باعث شده که مشکلاتی برای آنها به وجود بیاید.

وی اظهار کرد: بنای کار دولت در این است که ارز ترجیحی و سرمایه ملی را در بستر «تولید» بیاورد چرا که در غیر این صورت کارها به جلو نمی رود.

محمدیان با انتقاد به اینکه بعضی ها به مردم اطلاع رسانی غلط کرده اند که نفت ما همه چیز است، بیان کرد: کشور کره جنوبی تنها با دو تولید کننده خودروی خود ۱۶ برابر درآمد نفتی ایران را دارد، پس ما نباید فقط به نفت تکیه داشته باشیم بلکه باید تولید خود را در عرصه های دیگر تقویت کنیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دولت محترم بنا را بر این گذاشته که یارانه ها را به خود مردم که مصرف کننده اصلی هستند اختصاص دهد نه دست تولید کننده ها که معلوم نشود چه کسانی هستند.

محمدیان گفت: بحث عدالت در پرداخت یارانه بنزین حتی برای کسانی که فاقد خودرو هستند نیز باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در این وضعیت بد اقتصادی و کمبود برخی کالاها، خبر از احتکار مرغ و روغن و… نیز شنیده می شود افزود: احتکار کنندگان مومن و مسلمان نیستند.

محمدیان همچنین از مردم خواست ستون های پنجم دشمن را که خواسته یا ناخواسته این کار را میکنند شناسایی کرده و چنین مواردی را فقط به مسئولین اطلاع رسانی کنند زیرا لطمه این خیانت به اقتصاد این مملکت، انقلاب، اسلام و جامعه مسلمین است.

وی در ادامه مسئله زباله سراوان که مطالبه به حق مردم این بخش است و مسئله پل خمام رود را یک مسئله ملی دانست و گفت: پلی که می خواهند بسازند هم از نظر ارتفاع مشکل دارد و هم از نظر عرضی، چون پل جدید مماس با پل قبلی است و آب از آن می گذرد و همچنین از جهت عرضی نیز رفت و آمد خودروها از آن دچار مشکل خواهند شد از این رو پیمانکار و مسئولین این طرح موارد مطرح شده را پیگیری و اصلاح نمایند.

Share