دلخوش اظهار کرد:

قانون جدید چک علاوه بر شفاف‌سازی از پولشویی جلوگیری می‌کند

دلخوش قانون جدید مجلس در مورد صدور چک و چک‌های تضمینی را مورد اشاره قرار داد و گفت: قانون جدید چک علاوه بر بحث شفاف‌سازی از جرایمی مانند پولشویی نیز جلوگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، سید کاظم دلخوش، قانون جدید مجلس در مورد صدور چک و چک‌های تضمینی را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه جلوگیری از پولشویی و شفافیت بیشتر از جمله نقاط قوت این قانون است اظهار داشت: مدیریت نقدینگی از دیگر مزیت‌های قانون جدید چک محسوب می‌شود.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ثبات بخشی به اقتصاد کشور در راستای پولی، ارزی و بانکی را از دیگر کارکردهای قانون جدید چک اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه سامانه صیاد دایر شده در صورتی که لاشه چک گم شود، از آنجا که اطلاعات مربوط به آن در سامانه ثبت شده است، مشکلی ایجاد نمی‌شود.

دلخوش با تاکید بر اینکه با راه‌اندازی سامانه صیاد سرقت چک نیز معنی ندارد، در مورد وضعیت استفاده از چک‌های قبلی تا پیش از صدور قانون جدید چک توسط مجلس نیز مطالبی را متذکر شد و ابراز داشت: البته چک‌های تضمینی مانع از چک‌های فعلی نیستند و افراد می‌توانند از چک‌های قبلی خود نیز استفاده کنند.

وی مصوبه مجلس مبنی بر الحاق یک تبصره قانون صدور چک و اینکه با اجرای این قانون جلوی بسیاری از تخلفات در حوزه چک گرفته می‌شود را متذکر شد و اذعان کرد: صدور چک به صورت شفاف توسط بانک مرکزی از دیگر مزیت‌های قانون جدید چک محسوب می‌شود علاوه بر آن دو طرف گیرنده و صادرکننده چک مشمول ضمانت‌هایی خواهند شد.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس با بیان اینکه صادرکننده و گیرنده چک بدون اجرای ضمانت‌ها و تعهدات نمی‌توانند ذینفع چک باشند و از آن استفاده کنند اظهار داشت: سازوکار این قانون را به نحوی طراحی کرده‌ایم که تا وقتی که مردم به چک‌های جدید عادت کنند بتوانند از همان چک‌های قدیمی استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ثبت چک‌های تضمینی در سامانه الکترونیکی صیاد را از دیگر نگاه مثبت قانون جدید دانست و خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در اینجا اهمیت دارد این است که در گذشته مهلت پرداخت و زمان نقض چک، یک ماهه در نظر گرفته می‌شد که امروزه با مراجعه به بانک می‌توان زمان را تمدید کرد.

Share