کاظم دلخوش بیان کرد:

چین از بهترین شرکای تجاری ایران است | تفاهم‌نامه همکاری ایران با چین باید به تائید مجلس برسد

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس با بیان اینکه چین یکی از بهترین شرکای تجاری ایران است، گفت: در شرایطی سخت تحریمی، چین بسیار می‌تواند نقش تسهیل‌کننده و کمک‌کننده برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، سید کاظم دلخوش با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه ۲۵ساله ایران با چین اظهار کرد: برخلاف شانتاژهای خبری و شیطنت‌های رسانه‌ای، چین یکی از بهترین شرکای تجاری ایران و از قدرت‌های اقتصادی دنیا است.

وی با اشاره به تشدید تحریم‌های استکبار جهانی علیه ایران افزود: چین در چنین شرایطی بسیار می‌تواند نقش تسهیل‌کننده و کمک‌کننده برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشینه ارتباط چین با ایران گفت: این کشور در طول بعد از تاریخ انقلاب همیشه ارتباط خوبی با ایران داشته است هرچند در مقاطعی در این ارتباطات مشکلاتی حادث شد.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه چین در شرایط سخت تحریمی می‌تواند آرامش را برای ملت ایران به ارمغان بیاورد، بیان کرد: ملت ایران تحت‌فشار ناجوانمردانه دولت کنونی و پیشین آمریکا است و چین می‌تواند تا حدی این فشارها را بشکند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت با اشاره به توان بالای چین در تولید و تأمین کالاهای موردنیاز کشورهای توسعه‌یافته، گفت: در حال حاضر چین کالای موردنیاز بسیاری از کشورها ازجمله آمریکا را نیز تأمین می‌کند و به‌نوعی آمریکا نیز وابسته به این کشور است.

دلخوش، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری ایران با چین را مشروط به مدیریت صحیح، مثمر ثمر دانست و افزود: ایران در این قرار داد هم می‌تواند به حقوق خود دست پیدا کند و هم تجارت خود را تقویت کند و این مزیت برای طرف چینی هم به جهت اینکه ایران کشور غنی‌ای است، وجود دارد.

وی به اشکال قانونی موجود در تفاهم‌نامه همکاری ایران و چین اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون اساسی، تمامی تفاهم‌نامه، مقابله نامه‌ها و همچنین قراردادهای دولت باید از کانال نظارتی مجلس عبور کند و به تصویب خانه ملت برسد و در این قرار داد هنوز این مهم انجام‌نشده و باید مسئولان کشور این مسئله را حل کرده تا شائبه‌ای در اجرای این تفاهم‌نامه به وجود نیاید.

Share