در جلسه شورای شهر رشت

لایحه خرید ۱۹ دستگاه اتوبوس مصوب شد |موانع حضور سرمایه گذار در تالاب عینک رفع نشد

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی گفت: اکنون ۴۴ دستگاه اتوبوس در رشت فعال است و تا مهر ماه با خرید جدید به ۶۰ دستگاه می رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عصر امروز پنجاه و چهارمین جلسه شورای شهر رشت در تالار شورا برگزار شد.

در این جلسه لایحه خرید ۱۹ دستگاه اتوبوس درونشهری و انتقال قرارداد خرید از شرکت طرف قرارداد قبلی که به تعهدات خود در موعد مقرر تحویل عمل نکرده بود به شرکتی جدید، با دو فوریت تصویب شد.

در ابتدای جلسه، فاطمه شیرزاد منشی شورا، ضمن قرائت فرازی از وصیت نامه شهید علی اکبر باقری نیا، یاد همه شهیدان و بویژه شهدای کربلا را گرامی داشت و افزود: درس درست زیستن و شرافت انسانی را باید از شهدای گرانقدر بیاموزیم.

موانع حضور سرمایه گذار در تالاب عینک رفع نشد

رئیس شورای شهر رشت نیز در این جلسه، مناسبت های ایام هفته بویژه دفاع مقدس را گرامی داشت و تصریح کرد: باید برای همه شهدایی که جان خود را فدا کردند تا با آرامش امروز کار کنیم، زنده نگه داریم.

سید امیر حسین علوی با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم ابراز امیدواری کرد؛ عزاداری های این ایام مورد قبول قرار گیرد.

وی گزارشی از روند فعالیت های شورا ارایه داد و گفت: با پیگیری مجموعه شورا قرارداد فاز یک مطالعات تراموا امضا شد.

علوی افزود: مذاکرات لازم بین شورا و شرکت مشاور طرف قرارداد صورت گرفته و طبق مذاکرات و قرارداد با شهرداری و با پیگیری های لازم قرار است در یک بازه زمانی ۴ ماهه بخش اعظم مطالعات آماده گردد و امیدواریم شورای جامع ترافیک نیز این مطالعات را پذیرفته و این بار مصوب شده و در سال آتی بتوانیم ردیف بودجه برای فاز دوم دریافت نماییم و این عقب ماندگی با سرعت جبران گردد.

رئیس شورا با اشاره به وضعیت بقرنج ترافیک اظهار کرد: این روزها رشت از ترافیک و شلوغی رنج می برد و امیدواریم بتوانیم با ساماندهی حمل و نقل انبوه بر و بویژه قطار شهری بتوانیم کمبودها را جبران نماییم.

علوی همچنین گفت: شورای شهر در این دوره چند مصوبه برای افزایش ناوگان اتوبوسرانی داشت که متاسفانه به تاخیر افتاده است و امروز لایحه دو فوریتی خرید اتوبوس از شرکت جدید بررسی می شود.

وی در مورد تالاب عینک نیز گفت: پیگیری برای رسیدگی به وضعیت تالاب عینک در دستور کار ما می باشد و دغدغه اصلی شورای اسلامی شهر رشت است. عینک موقعیت خدادادی است ولی متاسفانه هر بار سرمایه گذار مراجعه می کند مجموعه استان و مدیریت شهری نتوانست موانع حضور سرمایه گذار را رفع نماید و هر بار یک ماجرا موجب شده نتوانیم از این فرصت طبیعی استفاده کنیم. از استاندار درخواست دارم، مدیریت عینک به شهرداری واگذار شود.

علوی همچنین گفت: مکاتبه ای با شرکت آبفا صورت گرفته برای خرید پس آب فاضلاب تا از ورود به رودخانه ها جلوگیری شود. همچنین مقرر بود با همکاری شورا در تصویب تبصره ۳ و دریافت حق انشعاب از مشترکین، ظرف دو هفته بسته اجرایی با مشارکت شورا آماده شود. شورا در تصویب تبصره ۳ به آبفا کمک کرده ولی هنوز آبفا طرح آماده ای به شورا اعلام نکرده است.

رئیس شورا با اشاره به فروش قدر السهم شهرداری از پروژه مشارکتی گلسار نیز گفت: طبق مصوبه شورا از شورای قبل، قرار بود درآمد حاصل از فروش این پروژه برای پروژه های عمرانی هزینه گردد.

علوی افزود: ملک بفروش رسیده ولی اخبار رسیده هزینه کردهای درآمد در محل بودجه جاری دارد، اتفاق می افتد. به سرپرست شهرداری تذکر کتبی اعلام شده که باید طبق مصوبه شورای چهارم درآمد فروش برای بازگشایی یکی از معابر و یکی از پروژه های عمرانی هزینه شود که هنوز گزارشی از سوی سرپرست شهرداری به ما ارائه نگردیده است. اگر مشخص نباشد این بخش درآمد مشخصا صرف چه هزینه کردی شده و اگر در بخش جاری هزینه شده باشد، نگران کننده است.

وی خطاب به روسای کمیسیون های شورا هم گفت: طرح ها و لوایحی به کمیسیون ها ارسال شده که هنوز تعیین تکلیف نشده است. امیدوارم هرچه سریعتر بررسی نموده و به صحن شورا ارسال کنند. تعیین تکلیف نیروهای حجمی و ایجاد شرکت برای همین منظور موضوعی است که هنوز کمیسیون ها نتیجه آن را اعلام نکرده اند. همچنین تعرفه سازمان آتش نشانی در کمیسیون های بودجه و بهداشت در حال بررسی است و لازم است هرچه سریعتر بررسی نمایند.

علوی در مورد انتخاب شهردار جدید نیز گفت: مذاکراتی صورت گرفته و امیدوارم قبل از اتمام دوره سرپرستی بتوانیم به نتیجه مطلوب برای انتخاب شهردار برسیم. تا مردم و سیستم مدیریتی، شهردار خود را شناخته تا عقب ماندگی به پای شورای شهر نوشته نشود.

در جلسه عصر امروز، لایحه دو فوریتی خرید اتوبوس در صحن شورا اعلام وصول شد. بر مبنای این لایحه مقرر شد به دلیل عدم تعهد شرکت سبلان خودرو در ارسال بموقع اتوبوس های خریداری شده از سوی شهرداری رشت، شورا با انتقال دستور خرید از شرک زرین خودرو موافقت نماید. پس از بحث و بررسی شورا با دو فوریت لایحه موافقت کرد.

لایحه خرید ۱۹ دستگاه اتوبوس مصوب شد

پارسا، مدیرعامل سازمان حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری رشت با حضور در صحن شورا پیرامون انتقال لایحه خرید از سبلان خورو به زرین خودرو توضیحاتی ارائه نمود و گفت: خرید ۱۹ دستگاه اتوبوس طبق قرارداد و مصوبه شوراست. ۱۹ دستگاه مجوز خرید داریم که ودیعه آن از پست بانک پرداخت شده ولی متاسفانه شرکت طرف قرارداد سبلان خودرو باید تا پایان فروردین اتوبوس ها را تحویل می داد. شرکت تعهد کرده بود که ۴ ماه گذشته تحویل دهد اما با نوسانات ارزی شرکت اعلام کرده توانایی ارسال ندارد. طبق تعهد اگر شرکت نتواند تعهد خود را به انجام برساند، یعنی تا مرداد می باید ۵۰ درصد پرداختی شهرداری عودت داده شود.

پارسا افزود: بر همین اساس با شرکت جدید وارد مذاکره شده ایم که خودروهای آماده تحویل دارند. بازدیدی از شرکت زرین خودرو صورت گرفت و مذاکره انجام پذیرفت. کمیته فنی هم پس از بازدید اتوبوس ها را تایید نموده و برای استفاده از تسهیلاتی که درصدی را هم وزارت کشور می دهد، بهتر است از این فرصت استفاده شود. لایحه را دو فوریتی فرستادیم تا شورا با انتقال تسهیلات به شرکت مذکور موافقت نماید.

رضا رسولی در این باره پرسید: یکی از دلایلی که در دو سال گذشته شورا نپذیرفت از شرکت زرین خودرو خریداری شود، کیفیت خودرهای تولیدی بوده است. بحث فنی این اتوبوس ها خیلی مهم است و باید توجه نماییم که تبعات اجتماعی نداشته باشد که همانند اتوبوس های خریداری شده در اتوبوس ها از همان آغاز دارای نقص فنی باشد.

پارسا پیرامون کیفیت اتوبوس ها تضمین داد و همچنین گفت: قرارداد مذکور در مورد تعداد و نوع با سبلان خودرو برابری می کند. اتوبوس های زرین خودرو استانداردهای لازم فنی را دارد. اعضای کمیته فنی این موضوع را تایید کرده اند. در مورد خسارت نیز با سبلان خودرو صحبت شده و در قرارداد هم قید شده و باید ۳۰ درصد به شهرداری رشت خسارت پرداخت نماید. ۶۰ درصد ضمانت نامه بانکی هم داریم. انتقال تسهیلات و اخذ ۵۰ درصد باقی مانده و اقامه دعوای حقوقی در دستور کار سازمان می باشد.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی گفت: اکنون ۴۴ دستگاه اتوبوس در رشت فعال است و تا مهر ماه با خرید جدید به ۶۰ دستگاه می رسد.

فرهام زاهد نیز گفت: در مورد قرارداد پیشنهاد فسخ قرارداد و درخواست ضرر و زیان شود تا بتوانیم از اعتبار استفاده نماییم.

Share