در جلسه شورای شهر رشت مطرح شد

عملکرد تاکسی‌های اینترنتی شبیه فعالیت شرکت‌های هرمی است|هیچکس از طرح تفصیلی رشت راضی نیست

علوی در مورد تاکسی های اینترنتی نیز اظهار کرد: شورای رشت در مورد این قضیه باید ورود کنیم زیرا این به امنیت شهری ما برمی‌گردد و باید نظارت ها مستقیم بر روی ثبت نام داشته باشیم.

اختصاص پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بیست و هشتمین جلسه شورای شهر رشت با حضور ۹ عضو شورا در عمارت میرزا خلیل رفیع برگزار شد.

عملکرد تاکسی‌های اینترنتی شبیه فعالیت شرکت‌های هرمی است!

در ابتدای این جلسه امیرحسین علوی رئیس شورای شهر رشت با قدردانی از مردم بابت حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: امسال هم به مانند سالهای دیگر حضور مردم پیامی برای دشمنان داخلی و خارجی داشت و امیدواریم پاسدار خوبی از خون شهدا و آرمانهای انقلاب باشیم.

علوی ضمن تقدیر از تلاش های روسای کمیسیون‌های تخصصی شورا در مورد میز خدمت که در یکی از مساجد محله شهر رشت برگزار شد، اظهار کرد: این حرکت مورد استقبال مردم و همکاران شورایی قرار گرفت و این میز خدمت باعث میشود که با مشکلات ریز و درشت محلات آشنا شویم و در رسیدگی به آنها تعجیل کنیم.

وی ادامه داد: بنده از همه همکاران می‌خواهیم تا که این میزخدمت تداوم داشته باشد و در روز پنجشنبه در مساجد برگزار شود و امیدوارم که بتوانیم این الگو را به سازمانهای دیگر نیز انتقال دهیم.

رئیس شورای شهر رشت به نوسازی ناوگان تاکسیرانی اشاره نمود و یادآور شد: نوسازی تاکسیرانی ضرورتی است که تاکنون موفق به اجرای نشده ایم و باید با ایجاد امکانات زیر ساختی و روبنایی ناوگان حمل و نقل عمومی را ارتقا داده و رشت را به سمت یک شهر ایده آل گردشگری توسعه دهیم.

علوی با بیان اینکه متولی اصلی نوسازی ناوگان بر عهده شهرداری نیست، گفت: مسئول نظارت را برعهده داریم و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری ۷۰۰میلیون تومان از بودجه خودش به عنوان تسهیلات به رانندگان تاکسی بدهد که متاسفانه هنوز پرداخت نشده است.

وی در مورد تاکسی های اینترنتی نیز اظهار کرد: شورای رشت در مورد این قضیه باید ورود کنیم زیرا این به امنیت شهری ما برمی‌گردد و باید نظارت ها مستقیم بر روی ثبت نام داشته باشیم. اکنون مجوز تاکسی های اینترنی صادر می شود و نظارتی از سوی مدیریت شهری صورت نمی گیرد و شبیه فعالیت شرکت های هرمی است! بسیاری از شهرها به این امر ورود کرده اند و لازم است مدیریت شهری رشت نیز بر تاکسی های اینترنتی نظارت و بررسی داشته باشند.

رئیس شورا همچنین اظهار کرد: طرح ساماندهی حمل و نقل منتهی به پیاده راه فرهنگی در شورای ترافیک برده شده ولی به واسطه عدم تشکیل جلسه بلاتکلیف مانده است و از شهردار انتظار دارم این موضوع را پیگیری کند.

زمین سازمان زندانها به دستفروشان اختصاص داده شود

در ادامه جلسه رضا رسولی رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورا در نطق پیش از دستور خود خواستار بررسی طرح های پیشنهادی‌اش در کارگروه های تخصصی شورا شد و ضمن تقدیر از تلاش مشاوران در بررسی این طرح ها تاکید کرد: بررسی و اجرایی نمودن طرح ها در هیات رئیسه موجب دلگرمی اعضای کارگروه ها می شود.

وی افزود: طرح های حوزه عمرانی در کمیسیون عمران بررسی مجدد و تصویب می شود و انتظار داریم طرح ها اجرایی شده و به جریان بیفتد.

این عضو شورا با بیان اینکه پس از ۳سال و همزمان با بسته شدن بافت مرکزی، این طرح در شورای ترافیک استان باقی مانده است و به نتیجه نرسیده است یادآور شد: تردد خودروها در پباده راه با مشکل مواجه است.

رسولی با بیان اینکه تعداد دستفروشان در بافت مرکزی بسیار زیاد شده است، تصریح کرد: علاوه بر مسایل ترافیکی مشکلات دیگری در حوزه اجتماعی ایجاد کرده است و باید در این راستا نیز اقدام عملی نماییم. دستفروشی امروز یک معضل و یا رسته شغلی است و به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی چاره ای از آن نیست با این وجود برخی نیز واقعا مشکل اقتصادی ندارند و یک روند سوداگرانه در این راستا شکل گرفته است. ۳سال پیش هم تصویب کردیم که زمینی در انتهای کوچه زیبایی خیابان شیک خریداری و به ساماندهی دستفروشان اختصاص یابد. اما به دلیل گرانی قیمت زمین و عدم توان مالی شهرداری امکان اجرایی شدن آن نیست ولی می توان قطعه زمینی که در اختیار سازمان زندان هاست، برای تغییر کاربری و ساماندهی دستفروشان اقدام کرد.

رسولی در پایان خواستار بهسازی وضعیت پیاده راه از لحاظ امکاناتی نظیر نورپردازی شد و از رئیس کمیسیون بهداشت شورا خواست تا برای اجرایی نمودن ساماندهی دستفروشان اقدام نموده و نسبت به در اختیار گرفتن این زمین اقدام نماید تا قبل از عید وضعیت پیاده راه سامان یابد.

بخشی از محلات هنوز فاضلاب بهداشتی ندارند

در ادامه جلسه فاطمه شیرزاد با قدردانی از مردم بابت راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر توسط هومن سیدی اشاره کرد و گفت: این افتخاری است برای گیلانیان است که جوانی از شهر رشت توانست این جایزه را دریافت کند.

وی در مورد سیستم فاضلاب شهری نیز اظهار کرد: بیشتر محلات دارای سیستم بهداشتی فاضلاب نیستند و طبق خبرهای رسیده ردیف بودجه رشت در این زمینه از بخشهای مثل خمام کمتر است.

شیرزاد در مورد ناوگان شهری گفت: امیدوارم با افتتاح مرکزکنترل ترافیک شهری بتوانیم نظارت و کنترل در سطح شهر داشته باشیم و نیز در بحث نوسازی ناوگان شهری در این دوره به نتیجه برسد.

وی با تبریک به کامران راد گفت: منطقه دو منطقه ای است که دارای بافت فرسوده است و امیدوارم فعالیت خوبی در این منطقه انجام گیرد.

در ادامه اسماعیل حاجی پور دیگر عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه مردم در راهپیمایی حضور چشمگیر داشتند گفت: افتتاح مرکز کنترل ترافیک به هفته آینده موکول شده است و این تاخیر به دلیل فوت والده رئیس راهنمایی و رانندگی است.

حاجی پور یادآور شد: در فاز اول ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه تاکسی نوسازی می‌شود تا مردم بتوانند از آنها استفاده کنند و با منطقه آزاد هم هماهنگی کردیم تا تاکسی‌های جدید با پلاک منطقه آزاد خریداری شود. هر بانک و یا هر فردی که بیشترین خدمات را به مدیریت شهری بدهد، با وی وارد مذاکره می شویم.

وی به خرید ۶۰ دستگاه اتوبوس جدید و تعمیر ۳۰ دستگاه اتوبوس قزوین اشاره نمود و تصریح کرد: با اتمام برسی کارشناسی و مصوبه شورا قابل اجراست.

هیچکس از طرح تفصیلی رشت راضی نیست

در ادامه احمد رمضانپور نرگسی عضو شورای شهر رشت با قدردانی از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه گفت: این نشان از بصیرت مردم دارد و پاسخ دندان شکنی به دشمنان نظام داد و مسئولان باید قدر این مردم را بدانند و صداهای مردم را بشنوند.

وی در مورد طرح تفصیلی شهر رشت نیز اظهار کرد: هیچکس در مورد این طرح احساس رضایت نمی‌کند. این طرح با این وضعی که دارد نمی‌تواند کشتی طوفان زده مدیریت شهری ما را به سر منزل مقصود برساند. نظام مهندسی این شهر تشکیلات قانونی است و ۲۰ هزار مهندس این سازمان ناراضی از این طرح هستند.

وی ادامه داد: بنده به دنبال لغو طرح نیستم بلکه بر اساس متغیرهای بومی و نظرات کارشناسها انجام شود. در سیستم مدریت شهری توسعه یافته چهارچوب ها مشخص میشود و سرمایه گذار و در جزییات ورود نمی کند بنابراین هدف مدیریت شهری باید در یک شهر مشخص شود.

عمارت شورا خانه مشروطه شد

به گزارش دیارمیرزا در ادامه جلسه محمدحسن عاقل‌منش دیگر عضو شورای شهر رشت با تیریک ۲۲ بهمن به دریافت سیمرغ بلورین توسط دو گیلانی اساره کرد و گفت: کامبوزیا پرتویی و هومن سیدی دو گیلانی و رشتی هستند که توانستد سیمرغ بلورین جشنواره فجر را از آن خود کنند که این اتفاق مهم را به همه مردم گیلان به خصوص رشتی‌های عزیز تبریک میگویم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد خانه مشروطه گفت: با اینکه اکثر مورخان، از پیشگام بودن گیلان در جنبش مشروطه اسناد و مدارک زیادی را منتشر کرده اند و نقش گیلان را در فتح تهران و تشکیل مجلس اول برجسته می دانند؛ اما هنوز متولیان فرهنگی نتوانسته اند یک مرکز فرهنگی برای نمایش اسناد و تلاش مجاهدان گیلانی در مرکز استان ایجاد نمایند.

عاقل منش افزود: در راس مشروطه خواهانی که موجب فتح تهران و اعاده مشروطه شدند، میرزا حسین خان کسمایی و میرزا کوچک جنگلی بودند که توانستند پس از فتح قزوین، مجاهدان بختیاری را هم برای فتح تهران مجاب کنند. به استناد مورخان، زمانی که مجاهدان گیلانی به سمت تهران در حرکت بودند، تبریز در محاصره قزاق های روس بود و اصلا امکان حضور مشروطه خواهان آذربایجان در این فتح نبود.

وی یادآور شد: دقیقا ۲۱ تیرماه ۱۲۸۸خورشیدی مجاهدان گیلانی پس از تحمل رنج ۵ماه پیاده روی و شهدایی که در قزوین و کرج تقدیم کردند، توانستند تهران را فتح نمایند. پس از اعاده مجلس حدود ۹ماه بعد، مجاهدان تبریزی و در راس آنها ستارخان و باقر خان پا به تهران می گذارند. ولی می بینیم، همواره در تاریخ معاصر نقش گیلانیان و مجاهدان مشروطه خواه گیلان در سایه مجاهدان تبریز باقی مانده است.

عاقل منش همچنین گفت: یکی از علل این مغفول ماندن، نداشتن یک موزه یا خانه مشروطه است که بتوانیم اسناد این تلاش ها را در آن به نمایش بگذاریم و فضایی را برای مورخان فرآهم کنیم تا بتوانند در حوزه تاریخ معاصر گیلان و بویژه نقش گیلان در جنبش مشروطه تحقیق نمایند و خروجی آن را در اختیار نسل جوان قرار دهند.

در این جلسه با طرح ایجاد خانه مشروطه گیلان در ساختمان میرزا خلیل رفیع (ساختمان فعلی شورا) موافقت شد.

گم شدن اسناد مالی نشان دهنده فساد است / شهردار و ذی‌حساب وقت باید پاسخگو باشند

دستور بعدی جلسه شورا تفریغ بودجه سالهای ۹۰ و ۹۱ شهرداری بود که علوی در این مورد گفت: مشکلات زیادی را در این زمینه داشتیم اما اکنون به نظم رسید ولی بازهم نگرانی هایی است که این نظم قائم به فرد نباشد.

وی افزود: در این باره سازمان بازرسی چندین مرحله مذاکره شده است و در این.جلسه گزارش حسابرسی شهرداری ارائه خواهد شد.

علوی گفت: شهرداری از پاسخ دادن به تفریغ بودجه سالهای گذشته دوری میکند.

در ادامه شفقت حسابرس در این باره اظهار کرد: در سال ۹۰ مهمترین مسئله تفریغ بودجه در زمان خود ارائه نمیشد و حتی برخی از گزارشها مفقود شدخ بود. از مسائل دیگر صورت مغایرت پایان سال گرفته نمیشود و دیگر مسئله ماده ای داریم که شهرداری نمیتواند از حساب شخصی افراد استفاده کند که این مسئله در سال نود مغایرت داشت. در پایان سال تنخواهباید پایان سال باید صفر شود اما متاسفانه این عمل هیچ وقت انجام نمیشد. بودجه چهارچوب کار شهرداری است و اگر خارج این هزینه ای صورت بگیرد باید لایحه و دستور شورا داشته باشد که متاسفانه در سال ۹۰ شاهد اینچنین هزینه هایی بودیم و عوارض پارکینگ بذای بهسازی پارینگ ها قرار بود استفاده شود که متاسفانه اینگونه نشد.

رمضان پور عضو شورا در این باره اظهار کرد: باید تفریغ بودجه هر سال پایان آن سال باید مشخص شود در سال ۹۰ دو بار اسناد مفقود شد چطور می‌خواهید برای آن سال تفریغ بودجه بگیرید و این اسنادها آیا پیگیری شده است و همین گم‌شدن اسناد نشان از فساد است.

رضا رسولی هم اظهار کرد: ما در حوزه حسابرسی شهرداری توفیق چندانی نداشتیم و حسابهای شهرداری رشت گنگ است.

شفقت نیز گفت: در استان های دیگر به صورت جدی در ابتدای سال نامه به سهرداری داده میشود که باید تفریغ بودجه سال را به استان ارایه دهند در حالی که در گیلان اینگونه نیست و این از ضعف استان است.

وی در مورد گم شدن اسناد هم اظهار کرد: باید خود شهرداری پاسخ بدهد مگر بقالی بوده که گم شده باشد. مسئول گم شدن شورا نیست بلکه ذی حسابها است که یکی شهردار و دیگری مدیر مالی است و باید پاسخگو باشند.

حاجی پور نیز با بیان اینکه تخلفاتی در تفریغ بودجه صورت گرفته است گفت: باید این مباحث بررسی و نتیجه حاصل شود.

در این جلسه تفریع بودجه سالهای ۹۰ و ۹۱ با شرط اینکه بر عهده ذی حساب یعنی شهردار و مدیر مالی وقت باشد تصویب شد.

Share