محمدپور: نقش ائمه جمعه در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه بی بدیل است

از لحاظ سخت افزاری و سرانه فضای مطالعه ،گیلان جزو استان های محروم است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در اولین همایش استانی ائمه جمعه استان گیلان که پیش از ظهر امروز با حضور نماینده ولی فقیه در گیلان ،استاندار گیلان و امامان جمعه ی شهرستان های استان در رودبار برگزار شد نقش ائمه جمعه را در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه را بی بدیل توصیف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در اولین همایش استانی ائمه جمعه استان گیلان که پیش از ظهر امروز با حضور نماینده ولی فقیه در گیلان ،استاندار گیلان و امامان جمعه ی شهرستان های استان در رودبار برگزار شد نقش ائمه جمعه ۳۳را در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه را بی بدیل توصیف کرد.

امیر محمدپور در این همایش با اشاره به اینکه در جامعه امروز کتاب از جایگاه اصلی خود فاصله گرفته گفت: مجموعه کتاب و کتابخوانی به عنوان متولی اصلی ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه ما به عنوان یک مجموعه مظلوم واقع شده است.
مدیرکل کتابخانه های عممی استان گیلان در ادامه افزود: استان گیلانی که در همواره در طول تاریخ جزو استانهای پیشرو در فرهنگ و تمدن بوده و با داشتن نخستین کتابخانه های عمومی کشور نام خود را بر تارک این سرزمین نگاشته است امروز از لحاظ سخت افزاری و سرانه فضای مطالعه کتابخانه ها از استانهای محروم کشور است لیکن از لحاظ سرانه مطالعه در کشور در جایگاه مناسبی قرار دارد که این مساله کار متولیان حوزه فرهنگ و کتاب وکتابخوانی را سنگین تر می کند.
وی در ادامه ضمن تشکر از حمایت های ویژه استاندار از فرهنگ کتابخوانی گفت: خوشبختانه کتابخانه مرکزی رشت که در مدت ۱۴ سال گذشته پیشرفت فیزیکی چندانی نداشت، با پیگیری و تلاشهای مجدانه استاندار فرهنگ دوست گیلان و همچنین نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی با اختصاص ۵۰میلیارد ریال اعتبار در سفر رئیس جمهور به استان تعیین تکلیف شد و آرزوی دیرینه گیلانیان با تدبیر دولت براورده شد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان کتابخانه مرکزی شهر رشت را شاخص‌ترین پروژه کتابخانه‌ای در گیلان عنوان کرد و گفت: کتابخانه مذکور ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تخصیص اعتبارات لازم و تاکیدات استاندار گیلان در سه ماه نخست سال ۹۵ افتتاح می‌شود.
امیر محمدپور همچنین با اشاره به وجود ۹۶ کتابخانه در گیلان افزود: از این میان ۲۴باب کتابخانه روستایی، ۵۷ کتابخانه عمومی شهری، ۱۶باب کتابخانه عمومی مشارکتی و یک کتابخانه عمومی مستقل با زیربنای ۳۰ هزار و ۶۸۸ مترمربع است. وی اضافه کرد به ازای هر گیلانی یک‌متر و ۲۰ سانتی‌متر کتابخانه داریم.
امیر محمدپور با بیان اینکه به ازای هر گیلانی تا پایان برنامه پنجم توسعه باید پنج مترمربع کتابخانه داشته باشیم، تصریح کرد: افق ۱۴۰۴ سرانه کتابخانه‌های عمومی گیلان باید به هشت مترمربع افزایش پیدا کند.

وی افزود :در حال حاضر کتابخانه های استان، دارای ۴۴ هزار و ۸۰۹ نفر عضو هستند که به ازای هر یکصد نفر گیلانی، تقریبا دو نفر عضو هستند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سیاست نهاد کتابخانه های عمومی را افزایش سرانه مطالعه مفید و اداره کتابخانه ها، توسعه و بهبود فیزیکی کتابخانه ها و افزایش کمی و کیفی منابع و آموزش نیروی انسانی و نیز تاسیس کتابخانه های دیجیتالی عنوان کرد و گفت: نقش ائمه جمعه در رسیدن نهاد کتابخانه های عمومی به اهداف افق چشم انداز بسیار مهم و بی بدیل است. وی همچنین دعوت از خیرین برای احداث و یا ایجاد کتابخانه عمومی را در رسیدن به اهداف سند چشم انداز نهاد موثر دانست و از امامان جمعه خواست از ظرفیت تریبونهای نماز جمعه برای ترغیب خیرین جهت ورود به کتابخانه سازی استفاده کنند. محمدپور کتابخانه های عمومی را پس از مساجد دومین پایگاه فرهنگی در کشور دانست.
وی در ادامه از اجرای طرح «فانوس» برای مدارس و طرح «چلچراغ» برای نماز جمعه خبرداد و افزود: در طرح فانوس دانش آموزان را انتخاب کرده و برای ساماندهی کتابخانه های مدارس به آنها آموزش داده می شود و در در طرح «چلچراغ» نیز در نمازهای جمعه استان ۲۰کتاب شاخص به منصه ظهور گذاشته می شود تا نمازگزاران بتوانند به مطالعه بپردازند.

Share