در سیصد و چهل و هفتمین نشست کتاب خوان مطرح شد:

محمدپور:نشست کتاب خوان زمینه ساز وحدت و برادری بین آحاد جامعه است/حجت الاسلام جدایی:خانه ای که در آن کتاب نباشد ویرانه ای بیش نیست+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در سیصدو چهل و هفتمین نشست کتاب خوان نبوی شهر اسالم و در جمع علمای اهل تسنن و تشیع وجود حضرت محمد(ص) را نقطه اتصال اسلام دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران از الطاف خداوندی بود و امتداد آن در مسیر نورانی حکومت نبوی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان ،مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در سیصدو چهل و هفتمین نشست کتاب خوان نبوی شهر اسالم و در جمع علمای اهل تسنن و تشیع وجود حضرت محمد(ص) را نقطه اتصال اسلام دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران از الطاف خداوندی بود و امتداد آن در مسیر نورانی حکومت نبوی است.

photo_2016-02-06_13-13-42امیر محمدپور، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان در نشست ویژه کتاب خوان نبوی که همزمان با دهه فجر و با حضور علمای اهل تسنن و تشیع و حجت الاسلام اصغر جدایی امام جمعه اسالم، علی پناهی مدیرکل حراست استانداری گیلان، محمدحسن عاقل منش مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان، علی فتح اللهی فرماندار و مسئولین شهرستان تالش، کتاب خوانان، کتابداران و دوستداران کتاب عصر روز پنجشنبه (۱۵بهمن) در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی رسول اکرم(ص) این شهر برگزار شد، با تبریک ایام الله دهه فجر و تقدیر و تشکر از امام جمعه فعال و پر تلاش بخش اسالم، گفت: این نشست از نشست‌های ویژه استانی است که به صورت موضوعی برگزار می‌شود.
محمدپور کتاب را غذای روح انسان دانست و با اشاره به اهمیت کتاب بیان کرد: همین که یکی از کتاب خوان‌ها اظهار کردند که من با مطالعه کتاب متنبه شدم و به ضعف‌های خود پی بردم، در واقع هدف از اجرای این همایش، همین است.

دوستانی داریم که برای حفظ اسلام شهید می شوند

وی به ایثار و از خودگذشتگی جوانان غیوری که باخون خود درخت تنومند انقلاب اسلامی را آبیاری کردند اشاره و اذعان کرد: ۸ هزار شهید و ستاره درخشان به آسمان این استان روشنایی می بخشند و پیروزی‌های امروز به برکت خون شهدایی است که فضای امنیت را برای من و شما فراهم کردند تا بتوانیم دراین حوزه قدم برداریم.
محمدپور با بیان اینکه ما نسل سومی‌ها، انقلاب اسلامی را ندیدیم و همیشه به آن حسرت میخوردیم و درجنگ برای دفاع از کشور نیز حضور نداشتیم، اظهار کرد: وقتی در جلسات و موضوعات بزرگان که می نشینیم و از رفاقتشان و از فضای آن دوران میگویند با حسرت گوش میدهیم و غبطه میخوریم اما امروز نظام مقدس اسلامی به برکت مجاهدین بیدار دل و بصیر انقلابی و همین نسل سومی‌ها میتواند یکبار دیگر بگویند که دوستانی داریم که برای حفظ اسلام شهید می شوند.
وی به لباس سیاهی که بخاطر از دست دادن حامدکوچک زاده یکی از بهترین دوستانش در دفاع از حرم در سوریه به شهادت رسیده است، اشاره و اظهار کرد: امروز اگر ما در هر جایگاهی که مدیریت می‌کنیم به برکت خون شهدایی است که از خون خود گذشتند تا ما با افتخار درایران آباد و با امنیت بالا زندگی کنیم.

نشست های کتاب خوان زمینه ساز الفت وحدت و برادری بین آحاد جامعه است

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خاطر نشان کرد: ما باید دهه فجر را نقطه روشن انقلاب بدانیم چرا که بی شک انقلاب شکوهمند ایران از معجزات الهی و تفصلات خدواند متعال و امتداد آن در مسیر نورانی حکومت نبوی است.
محمدپور در ادامه با اشاره به خصوصیات حضرت رسول اکرم(ص) اظهار کرد: سیصدو چهل و هفتمین نشست کتاب خوان در امتداد نشستهای ملی است که از شهریور امثال و به ابتکار دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور شکل گرفته است.
وی افزود: نشست‌های کتابخوان فارغ از کارهای تبلیغاتی و فرهنگ سازی و کتابخوانی است که قطعا یکی از هدف‌های تقویت سازی و بستر سازی گفتمان و زمینه سازی الفت وحدت و برادری بین آحاد جامعه است.
محمدپور در ادامه با اشاره به نشست کتابخوان عاشورایی که در اولین نشست کتابخوان بخش اسالم با حضور برادران و خواهران اهل سنت و تشیع برگزار شد گفت: برادارن اهل سنت ما نیز قیام امام حسین(علیه السلام) و مشابه این کتاب‌ها را معرفی کردند و امروز هم در این نشست وعرصه، حکومت نبوی رسول مهربانی‌ها در موضوعات مختلف عرضه شد.
وی وجود نازنین حضرت محمد(ص) را نقطه اتصال اسلام دانست و بیان کرد: با وجود عصر تکنولوژی که همیشه در حال تغییر است، کتاب همیشه شیرین و دوست داشتنی بوده و هرگز خسته کننده نیست. محمدپور گفت: با روزی ۱۰ دقیقه مطالعه به دانایی و دانستنی‌های ما اضافه میشود.

کتاب وسیله‌ای برای تقویت فکر، اندیشه، ایمان و معنویت است

حجت الاسلام اصغر جدایی، امام جمعه اسالم نیز در این نشست ویژه کتاب را وسیله‌ای برای تقویت فکر، اندیشه، ایمان و معنویت دانست و اظهار کرد: خودسازی و کشف اهداف زندگی خیلی‌ها با مطالعه کتاب، متحول شده است.photo_2016-02-06_13-13-40

امام جمعه اسالم با اشاره به اینکه جامعه ما جامعه‌ای وابسته به مذهب است که مذهبش بر روی کتاب استوار می باشد، گفت: اسلام، تنها مذهبی است که معجزه اش کتاب می باشد.
حجت الاسلام جدایی با تاکید بر اینکه کتاب چون سیمان، آجرهای کاخ تمدن را به هم می‌تند، اضافه کرد: اگر مادر نباشد جسم انسان ساخته نمی‌شود و اگر کتاب نباشد روح بشر پرورش نمی‌یابد.

خانه ای که در آن کتاب نباشد ویرانه ای بیش نیست

وی در ادامه با اشاره به اینکه از ۲۸۶ جلد کتابی که از شهر قم خریداری کرده بودیم، ۲۰۰ جلد از آنها را در بین مردم خصوصاً جوانان پخش کردیم، افزود: به لطف الهی و با هماهنگی‌هایی که با مدیرکل کتابخانه‌های استان داشتیم، امیدواریم در ایام ولادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) نیز همایش کتاب خوان فاطمی را در بخش اسالم برگزار کنیم. حجت الاسلام جدایی همچنین خاطر نشان کرد: خانه ای که در آن کتاب نباشد ویرانه ای بیش نیست.
وی با تاکید بر اینکه، مطالعه بایستی همراه با تفکر باشد «اصولاً می گویند: یک ربع مطالعه کنید و سه ربع تفکر»، تصریح کرد: میوه مطالعه بایستی تفکر باشد و به قول صاحب شاهکار ادبی روح القوانین، منتسکیو، مطالعه کتاب تبدیل ساعت ملالت بار به ساعت لذت بخش است.
در این همایش که با همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان تالش و همکاری دفتر امام جمعه بخش اسالم برگزار شد، بیش از ۲۰۰نفر از اقشار مختلف بخش اسالم با تهیه کتاب های متنوعی از زندگی و سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) شرکت فعال داشتند.

همچنین در این نشست ۱۰ تن به معرفی کتاب پرداختند؛ خلاصه‌ای از کتاب‌ها و مطالب ارائه شده در ادامه آمده است:

« شعاعی از نیر اعظم » تالیف مقام معظم رهبری / ارائه توسط: امین فراستی (روحانی)

این اثر رهیافتی به منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) درباره پیامبر مکرم اسلام است که با گلچینی از بیانات معظم له، به تحلیل و تبیین زندگی و شخصیت حضرت محمد (ص) می پردازد. این کتاب که در سال ۱۳۸۵ همزمان با سال پیامبر اعظم به سفارش دفتر حفظ و نشر ارزش های آثار مقام معظم رهبری (موسسه پژوهشی- آموزشی انقلاب اسلامی) توسط گروهی از محققان و پژوهشگران حوزه علمیه قم تهیه و تدوین شد، نمونه ای از بهترین کتاب هایی است که با گردآوری علمی و محققانه بیانات معظم له، به مسائلی چون ویژگی های رسول اکرم (ص) و عصر بعثت، ماجرا و حقیقت بعثت پیامبر، وقایع خاص در تاریخ پیامبر اکرم (ص)، نقش اهل بیت (ع) در نهضت نبوی، انواع تعامل با پیامبر، وظایف مسلمانان نسبت به پیامبر و آموزه های او، رویدادنگاری دوران پیامبری حضرت محمد و پایه گذاری تمدن اسلامی پرداخته است.

«درسنامه آشنایی با تاریخ اسلام جلد اول» تالیف سیدعلی میرشریفی/ ارائه توسط: محمد طاها حسنی مقدم (روحانی اهل تسنن)

در این اثر که از دیباچه، درآمد، پیش‌گفتار، مقدمه، سه بخش و هشت درس تشکیل شده است، در بخش درآمد به قلم نویسنده کتاب آمده است: «کتاب پیام آور رحمت به پیشنهاد حجت‌الاسلام احمد احمدی، سرپرست سازمان سمت با پیگیری مستمر و خردمندانه حجت‌الاسلام سیدطه مرقانی، قائم مقام سازمان سمت برای تدریس در دانشگاه‌های کشور سامان یافت که اخیراً از سوی معاونت آموزش و پژوهش بعثه مقام معظم رهبری برای آموزش در بین روحانیون اعزام به حج و عمره تنظیم شده است».

«حبیب محبوب» تالیف اسماعیل منصوری لاریجانی/ ارائه توسط: محمد مهدی علیاری (دانش آموز و عضو کتابخانه عمومی رسول اکرم اسالم)
این کتاب در بردارنده زندگانی پیامبر رحمت اسلام صل الله علیه و آله می باشد و بحث هایی پیرامون تزکیه و تعلیم ، هدف بعثت ، پیامبر و معراج و دیگر جنبه های زندگی این شخصیت والای اسلام را دارا است.

«زندگی نامه حضرت محمد(ص)» تالیف سید هاشم رسولی محلاتی/ ارائه توسط: سیامک حسینی (بازاری)

در این کتابچه حوادث تاریخی و سیاسی زندگی حضرت محمد (ص) به اختصار بیان شده است. این کتاب در ۱۵ قسمت تدوین شده که عناوین و توضیح مختصر آن ها عبارتند از: ۱- نسب رسول خدا (ص)، ۲- ولادت رسول خدا (ص)، ۳- ازدواج با خدیجه، ۴- بعثت رسول خدا (ص)، ۵- هجرت رسول خدا (ص)، ۶- سال دوم هجرت (جنگ بدر در این قسمت توضیح داده می شود)، ۷- سال سوم هجرت (به بیان جنگ احد می پردازد)، ۸- سال چهارم هجرت، ۹- سال پنجم هجرت (غزوه ی خندق را شرح می دهد)، ۱۰- سال ششم هجرت (ماجرای صلح حدیبیه را بیان می دارد)، ۱۱- سال هفتم هجرت.

«منتهی الآمال» تالیف شیخ عباس قمی/ ارائه توسط: شهلا ابراهیمی (مسئول کانون پرروش فکری کودکان ونوجوانان)

کتاب شریف منتهی الآمال شرح زندگی چهارده معصوم علیهم السلام هست که به قلم شیخ عباس قمی نوشته شده است و از کتاب های بسیار نفیس و ماندگار شیعه است. منتهی الآمال ۱۴ باب و هر باب آن فصولی دارد که به ترتیب از احوال شخصی، مناقب و فضائل، حوادث خاص مربوط به امامان معصوم(ع)، فرزندان و خانواده و اصحاب ایشان سخن می گوید. منتهی الآمال از کتابهای مشهور شیعیان به شمار می‌رود. این کتاب به عربی نیز ترجمه شده است.

«محمد(ص) نگین هستی» تالیف محسن ماجراجو/ ارائه توسط: فاطمه نجاری پور (دانش آموز و عضو کتابخانه عمومی رسول اکرم اسالم)

این کتاب ناگفته هایی از زندگی و شخصیت پیامبر اکرم (ص ) است که در چهار فصل و به قلم حسین سیدی نویسنده معاصر تألیف شده است. در بخشی از سیمای حقیقی حضرت محمد(ص ) به «ادب ورزی »، «امانتداری»، «بزرگواری»، «پوزش پذیری»، «حق گرایی»، «حیاورزی»، «خاموشی»و«خوش خلقی» و… اشاره شده است. عنوان فصل دوم «خدا» است که در آن به «ایمان پذیری»، «خداباوری» و همچنین «تصویری از خدا»، «بازگشت به رسول خدا»، «قرآن خوانی»، «معاداندیشی»، «بهشت» و «دوزخ» پرداخته شده و فصل سوم و چهارم کتاب به نام «دیگران» و «طبیعت» نام گرفته است .

«جوان در چشم و دل پیامبر» تالیف محمد باقر پورامینی/ ارائه توسط: سیده شادی کاظم زاده (دانش آموز و عضو کتابخانه عمومی رسول اکرم اسالم)

کتاب «جوان در چشم و دل پیامبر» نوشته «محمد‌باقر پورامینی» توسط انتشارات «کانون اندیشه جوان» منتشر شد.این کتاب از چهار بخش تشکیل شده است: داستان بهار، جاودان بهار، بوستان بهار و بیان بهار.در مقدمه این کتاب آمده است: «جهان اکنون و در عصر جدید به رهگذر اندیشه‌های تازه و نگاه‌های نوبدل شده است. جامعه ما در راه برقراری نظام‌ها و تاسیسات اجتماعی مبتنی بر انگاره‌های دینی، راهی دراز اما روشن فراپیش دارد. این جاده را تنها گام‌های استوار شوق و شناخت می‌پیماید و توشه‌های گرانمایه عقل و عشق آسان می‌کند.»

«داستانها و درسهایی از پیامبر(ص)» تالیف مرتضی نظری/ ارائه توسط: الهام معصومی (دانش آموز و عضو کتابخانه عمومی رسول اکرم اسالم)

این کتاب شامل ۱۲۰ داستان از زندگی پیامبر اسلام می باشد که هدف از بازگو کردن آن ها، در واقع شناخت قسمت هایی از تاریخ بسیار مهم و حساس اسلام است. در این کتاب سعی شده است پس از هر داستان، نتایج اخلاقی، تربیتی، احتماعی، سیاسی و فرهنگی آن نیز آورده شود ولی در برخی موارد به علت طولانی بودن حادثه، از بیان نتایج آن خودداری شده است. نکته حائز اهمیت این است که از جنبه ی کاربردی داستان های تاریخی کتاب بهره برده شود و به صورت عملی در زندگی روزمره به کار گرفته شود.

«سیره نبوی» تالیف مرتضی نظری/ ارائه توسط: رسول برجی(دانش آموز و عضو کتابخانه عمومی رسول اکرم اسالم)

در این کتاب ارزشمند که توسط استاد مرتضی مطهری نوشته شده است به موضوع سیره نبوی پرداخته شده است و در حدود ۳۰۰ صفحه سیره پیامبر (ص) را مورد بررسی قرار می دهد می خوانیم: هر حادثه‏ای در جهان طبیعت ، خواه طبیعت بیجان یا طبیعت جاندار ، جنبشی می‏آفریند و موجی گرداگرد خویش به وجود می‏آورد . بلکه هر حادثه‏ای‏ خود موجی و جنبشی است که بر سطح این اقیانوس بیکران نمودار می‏گردد . این اقیانوس که ما آن را با نامهای « جهان ، طبیعت ، گیتی» و غیره‏ می‏خوانیم و از طول و عرض و عمق آن فقط خدا آگاه است ، همواره از درون‏ خویش امواجی برون می‏فکند و جنبشهایی تولید می‏کند .

«سیمای آفتاب» تالیف بوالفضل موسوی گرمارودی/ ارائه توسط: خدیجه همتی نژاد (کتابدار کتابخانه عمومی ۱۷شهریور تالش)

در این کتاب سخن از ترسیم سیمای آفتاب است و نور و درخشش آن که چشمها را خیره می سازد و دلهارا می رباید. هرشاخه به نور آن می بالد و هر جوانه به لطف ان می شکفد و هیچ برگی از نور و فروغ آن بی نیاز نیست. آفتابی که هر دل جویا و هر جان روشن با او آشناست و در پی او می رود و به نور و فروغ او ره می یابد و به مهر او از تیرگیها می رهد. آفتاب سپهر هدایت، امام پیامبران، پیشوای پیشوایانمحمد پیامبر عزیز اسلام(صلی الله علیه و آله). در این کتاب سعی شده ویژگیهای برجسته شخصیت، زندگی و جسمانی پیامبر اکرم به خواننده القا شود.

«تاریخ تحلیلی صدر اسلام» تالیف محمد نصیری/ ارائه توسط: وحید فرحی (کتابدار کتابخانه عمومی آزادگان لیسار)

کتاب حاضر تحلیل جامع و روشنی از نحوه بعثت پیامبر و تشکیل حکوت اسلامی و حوادث مختلفی که در این دوره حادث شد ارائه می کند و موضوعات مطرح شده در سه فصل به خواننده منتقل می شود.فصل اوّل کتاب به مباحث مقدماتى تاریخ عموماً و تاریخ‌نگارى اسلامى خصوصاً، اختصاص یافته است فصل دوم، در یک سیر تاریخى به وضعیت دو تمدن بزرگ آن زمان ـ ایران و روم ـ اشاره کرده، با پرداختن به اوضاع جغرافیایى، فرهنگى، سیاسى و اجتماعى جزیره‌العرب، به ارزیابى جایگاه نظام جاهلى این شبه‌جزیره در نظام بین‌الملل پرداخته است.چشم‌انداز فصل سوم زندگى حضرت ختمى مرتبت از تولد تا رحلت است. تحلیل و بررسى موانع و مشکلات رو در روى آن حضرت، اقدامات پیامبر (صلى الله علیه وآله) درگذر از جامعه جاهلى و ویژگى‌ها و اصول حکومت اسلامى پیامبر (صلى الله علیه وآله) ، برخى از موضوعات این فصل است.
در پایان این نشست از ۱۰تن از کتاب خوانان که کتابهای خوانده شده خود را برای حضار معرفی کردند تجلیل شد.
گفتنی است پیش از این نشست مدیرکل کتابخانه های عمومی ، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان و هیات همراه از کتابخانه های عمومی نبی اکرم پونل، آزادگان لیسار و نیز پروژه در حال احداث کتابخانه عمومی چوبر تالش بازدید کردند.

tel final1

Share