قالیباف در برنامه «انتخاب ایرانی»:

نیازمند اصلاح جدی در ساختار اداری و اجرایی کشور هستیم

کشور امروز دارای یک برنامه و سند چشم انداز برای ۱۴۰۴ است و براساس آن سند سیاست‌های کلی تنظیم شده و این سیاست‌های کلی برای یک دوره بیست ساله که سند چشم انداز را تحقق دهد توسط نخبگان کشور تهیه و مراحل تصویب خود را طی کرده است.

به گزارش دیارمیرزا محمدباقر قالیباف با حضور در برنامه «انتخاب ایرانی» که از شبکه جام‌جم روی آنتن می‌رود با ایرانیان خارج از کشور به گفت‌وگو نشست.

قالیباف در بیان انگیزه خود برای حضور در عرصه انتخابات گفت: من به عنوان یک ایرانی همیشه این دغدغه را داشته‌ام که چگونه دین خود را به مردم و کشورم و به دینم ادا کنم و در راه افتخارآفرینی برای کشورم انجام وظیفه کنم.

وی ادامه داد: اگر امروز این توفیق را به دست آوردم که این اعتماد برای من به وجود آمده است و در مسئولیت‌های گذشته که این فرصت را برای من فراهم کرده، به برکت مردم همین کشور و امکانات مادی و معنوی کشور است و به برکت انقلاب اسلامی است که این فرصت را برای من فراهم آورده است.

این کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری اظهار داشت: انقلاب این فرصت را داد تا این ظرفیت فراهم شود که من امروز در اینجا حاضر باشد.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی کشور ما با مشکلاتی نیز روبروست، گفت: وظیفه من است تا در شرایطی که این مردم این فرصت را برای من فراهم کرده‌اند و امروز همین مردم نیازمند کمک هستند، به کمک آنها بیایم و این کار وظیفه من است و نه منت.

قالیباف خاطرنشان کرد: کشور ما طبق آمار و ارقام از نظر منابع انسانی نسبت به سایر کشورها از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است. اگر امروز بگوییم که ایران بهشت معادن است و ظرفیت‌های بسیاری در حوزه اقتصادی در کشور ما وجود دارد، حرف اغراق‌آمیزی نگفته‌ایم.

وی افزود: واقعیت اینست که وقتی به این ظرفیت‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم که مردم ما در کنار این استعدادها با مشکلاتی در حوزه اقتصادی مواجه هستند و کارنامه قابل دفاعی در حوزه اقتصادی با مشکلات موجود نداریم.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم در اینجا حلقه گم‌شده‌ای وجود دارد به نام مدیریت که من معتقدم باید به این موضوع توجه کنیم که تا بتوان از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد.

قالیباف ادامه داد: استفاده از این ظرفیت‌ها نیازمند اصلاح جدی در ساختار اداری و اجرایی کشور است. نیازمند این است که نخبگان ما در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری تأثیرات جدی داشته باشند و در متن تصمیمات قرار داشته باشند نه در حاشیه. جدای از اینکه فرد نخبه در داخل کشور و یا در خارج از کشور ساکن باشد. مهم این است که دغدغه حل مشکلات کشور را دارم مهم آن است که قلب وی برای کشورش می‌تپد و برای عزت و سربلندی این کشور دغدغه دارد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: من احساس کردم که با سابقه اجرایی و مدیریتی که دارم و با آشنایی که در این زمینه دارم می‌توانم در شرایط سخت کنونی به مردم عزیزمان کمک کنم و در واقع دین خود را به کشور و مردمم و به نظام جمهوری اسلامی ادا کنم.

قالیباف در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه خود را تا چه اندازه ملزم به رعایت چارچوب‌های برنامه پنجم توسعه و سند چشم‌انداز می‌دانید، اظهار داشت: در اکثر کشورهای دنیا روابط سیاسی و اداره کشور مبتنی بر حرکت‌های حزبی است آنجا حزب‌ها نیز با برنامه حرکت می‌کنند.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم اضافه کرد: برنامه مدونی دارد طراحی و پیش‌بینی می‌کند و وقتی هم که دولت را اداره می‌کند با یک برنامه مشخص تشکل حزبی این کار را انجام می‌دهد.

وی یادآور شد: چه در آسیای دور، چه در اروپا و چه در قاره آمریکا عمدتاً کشورها به این شکل حرکت می‌کنند اما ما در کشور حزب و فعالیت‌های حزبی داریم اما حزب‌های ما بر اساس حرکت نمی‌کنند و در واقع برنامه‌محور نیستند.

قالیباف تصریح کرد: برنامه‌ای برای اجرای بخش‌های مختلف در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ندارند و بیشتر فعالیت سیاسی دارند و این یکی از ضعف‌های ما به شمار می‌رود که امروز این ضعف را با سندهای بالادستی جبران کرده‌ایم.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم افزود:‌ کشور امروز دارای یک برنامه و سند چشم انداز برای ۱۴۰۴ است و براساس آن سند سیاست‌های کلی تنظیم شده و این سیاست‌های کلی برای یک دوره بیست ساله که سند چشم انداز را تحقق دهد توسط نخبگان کشور تهیه و مراحل تصویب خود را طی کرده است.


وی ادامه داد: بعد از سند چشم انداز سند ۵ ساله تهیه می‌شود که دولت که به صورت لایحه آن را تنظیم می‌کند تقدیم مجلس کرده و مجلس بعد از کار کارشناسی آن را تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ می‌کند و ما ظرف حزبی خود را با این اسناد بالا دستی که همه اینها در چارچوب میثاق ملی که قانون اساسی است مسیر خود را انجام می‌دهد.

قالیباف تصریح کرد: طبیعی است بنده نیز برنامه‌ای که تحت عنوان پیشرفت و عدالت با کمک نخبگان و صاحبنظران با تجربه در این زمینه تنظیم کرده ام خارج از سند چشم انداز و برنامه پنج ساله نیست.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی دارید و راهکار شما برای کنترل و برگرداندن ثبات قیمت ارز که امنیت روانی را برای مردم داخل و خارج کشور دارد، ارائه می‌دهید، افزود: هموطنان ما به موضوع مهمی اشاره کردند و چالش اقتصادی مهمترین چالش امروز کشور ماست به قدری وسیع است که عزیزان خارج از کشور را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از مردم ما برای ادامه تحصیل، یا برای درمان و سفر و سیاحت از کشور خارج شده‌اند وقتی نوسان نرخ ارز را می‌بینیم به شدت در برنامه‌ریزی آنها تأثیرگذار است و حق دارند به این نکته اشاره کنند.

قالیباف اضافه کرد: مهمترین برنامه بنده و اولویتم بازگرداندن آرامش و ثبات به اقتصاد کشور است که این برنامه به صورت بسیار مدون و در یک زمانبندی مشخص برای دو سال صورت گرفته تا این اتفاق رخ دهد.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم بر همین اساس روش کار خود را توضیح داد و گفت: در اولویت اول تثبیت نرخ ارز را داریم و ابتدا باید ثبات در نرخ ارز شکل بگیرد تا بتوان ارزش پول ملی و بحث مربوط به تولید و هدایت نقدینگی را به سمت اولویت‌های اقتصادی برد چرا که اقتصاد بدون رونق و رشد اقتصادی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: باید تلاش کنیم از تصمیمات خلق‌الساعه فاصله بگیریم و اینگونه نباشد که در هر هفته و هر ماه یک سیاست و تصمیم جدید به مجموعه وارد کنیم؛ امروز افزایش نقدینگی داریم که این تورم را به جامعه وارد کرده و متأسفانه امروز در شرایطی قرار داریم که این تورم توأم با رکود است.


قالیباف یادآور شد: ما ناگزیریم این رکود را بشکنیم و وارد عملیات رونق اقتصادی شویم که از دو راه ممکن است؛ یک راه اینکه مجدداً نقدینگی را به بازار کار وارد کنیم که این خود تورم است. از این رو این کار درستی نیست و مهم این است که ما این نقدینگی را باید هدایت و کنترل کرده سپس به سمت اولویت‌هایی برود که چه در کشاورزی و صنعت مورد توجه است، انجام شود.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم افزود: مطمئن هستم این برنامه مدون شده و قدرت اجرایی که وجود دارد و همراهی که تیم همکار بنده می‌کنند و همراهی خوب مردم که این اعتماد نسبت به بنده از سوی مردم وجود دارد چرا که سابقه مختلفی در کشور داریم در شش ماهه اول حتماً مردم ما چه در داخل و چه خارج از کشور تثبیت، ثبات و آرامش و کنترل گرانی را که ببینند.

وی افزود: قطعاً در این شش ماه روند نزولی قیمت‌ها در کالاهای اصلی و در تثبیت نرخ ارز برای همه هموطنان ارمغان اول دولت ما خواهد بود.

قالیباف اظهار داشت: مسئله مربوط به هسته‌ای یک بحث حقوقی و یک بحث زیست محیطی و یک بحث سیاسی دارد.

وی افزود: به اعتقاد من اینکه ایران حق قطعی خود را در این انرژی بداند تا ایران از این انرژی استفاده کند و بتواند در بخش‌های مختلف از این انرژی بهره بگیرد. مشکلی ندارد و البته ممکن است که دنیا یک نگرانی داشته باشد که ما این نگرانی را بیشتر سیاسی می‌دانیم چرا که ایران همکاری با آژانس را همیشه داشته است.

قالیباف ادامه داد:چون با ما یک موضع گیری سیاسی دارند و این موضع گیری به جوهره انقلاب برمی‌گردد ما باید به برخی مسائل توجه کنیم؛ انقلاب اسلامی با ظلم مبارزه می‌کند و اجازه نمی‌دهد که دیگران منافع او را ببرند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ملت ما هیچ گاه در طول تاریخ حاضر نشدند که عزتشان را زیر پا بگذارند؛ حتی اگر شده مردم با یک تفنگ ساده هم مقابل دشمن بایستند این کار را انجام دادند و هیچ گاه مسائل اقتصادی باعث نشده که ملت عزتش را زیر پا بگذارد.

قالیباف ادامه داد: ایرانی‌ها دو ویژگی برجسته دارند یکی اینکه همه آنها توحید را قبول داشته و دارند و دیگر اینکه ایرانی‌ها همیشه نشان داده اند که در مقابل سرزمینشان هر زیاده خواهی که حاضر شود، از جان و مالشان می‌گذرند.

وی تاکید کرد: دشمنان ما باید بدانند که هر چیزی را می‌توانند از ما بگیرند به جز عزتمان، بر همین اساس باید در سیاست خارجی باید عزتمان را حفظ کنیم.

قالیباف گفت: در مسئله هسته‌ای ما از یک طرف باید گفتگوها را ادامه دهیم و ضمانت‌های لازم برقرار باشد و از طرف دیگر هم آنها نمی‌توانند بگویند که ما از این انرژی استفاده نکنیم.

وی ادامه داد:به هر حال برخی از این مسائل در حوزه لابی‌ها حل می‌شود و همه چیز در میز مذاکره رو در رو حل نمی‌شود و باید در پشت میزهای مذاکره و لابی‌ها و گفتگو‌ها به طور جد از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مسائل داخلی کشور هم اظهار داشت: میثاق ملی ما قانون اساسی است؛ من این انتقاد را دارم که دولت‌های گذشته شاید در آغاز کارشان خیلی توجه به تحقق بندهای متعدد قانون اساسی نداشتند، یعنی بخش‌هایی از قانون اجرا می‌شد و بخش‌هایی از آن هم مغفول می‌ماند.

وی اظهار داشت: همه ایرانی‌ها چه در داخل و چه در خارج بدانند که همه بندهای قانون اساسی مورد توجه ما است، مخصوصا فصل سوم که به حقوق ملت برمی‌گردد.

شهردار تهران ادامه داد: نباید از این موضوع غافل شویم که خود ملت هم حقوقی دارند که دولت باید پاسخگوی آن باشد؛ اصل ۱۹ قانون اساسی که به حقوق اقوام اشاره دارد از جمله مسائلی است که بایدمورد توجه قرار گیرد؛ همچنین ما حق نداریم بر اساس قانون به حریم خصوصی افراد وارد شویم چرا که هر اندیشه‌ای در کشور آزاد است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: هتک حرمت در قانون اساسی ما ممنوع است و حتی در حق مجرم زندانی هم نمی‌توان هتک حرمت کرد.

وی گفت: ما شهروند درجه یک و دو نداریم و لذا قانون اساسی مبنای اساسی ما است و بنده متعهد هستم که آن را اجرا کنم چرا که ما با همین قانون نامزد می‌شویم و در معرض آرای قرار می‌گیریم و در مجلس هم به همین قانون قسم یاد می‌کنیم که آن را اجرا کنیم.

قالیباف اظهار داشت: مابرای اعتمادسازی اولین کاری را که باید انجام دهیم این است که حقوق ملت را پاسخگو باشیم و قانون را در اولویت اجرا بگذاریم.

***برای مشاهده فیلم این برنامه اینـجا کلیک کنید***

Share