خاتمی دوم اصلاح طلبان کیست؟ +تصاویر

اصلاح طلبان برای بازگشت خود، از انتخابات پیش رو کمال استفاده را خواهند نمود. آنچه احتمال می رود آن است که اصلاح طلبان به دنبال تکرار ۲ خرداد ۷۶ می باشند از همین رو شخصیتی را معرفی خواهند نمود که بتوانند به آن خاتمی دوم بگویند؛ این شخصیت ….

به گزارش دیارمیرزا  عرصه ی سیاست در ایران نشان داد که همواره آبستن حوادث بسیار است و می تواند در مقیاس ثانیه بسیاری از مؤلفه ها و متغیرها را به گونه ای تغییر دهد که همه را غافلگیر کند؛ چراکه سیاست و فعالیت سیاسی در ایران تابع متغیرهای متعدد و مختلف است به گونه ای که گاهی اوقات بسیاری از متغیرها از اختیار طراح اصلی هم خارج می شود.

از جمله عرصه های سیاست که نمی توان به هیچ وجه متقن در مورد آن اظهارنظر کرد؛ عرصه ی انتخابات است. انتخابات و نتایج آن معلول عوامل بسیار است. عوامل فردی و اجتماعی، ساختاری و کارگزارانی، داخلی و بین المللی، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و متغیرها و مؤلفه های بسیار دیگر که می توان برخی را بر شمرد و برخی را از قلم انداخت.

اصلاح طلبان و تلاش برای احیای دو خرداد ۷۶

اما انتخابات ریاست جمهوری به مراتب متفاوت تر خواهد بود چرا که علاوه بر مؤلفه و متغیرهای مختلف؛ شخصیت فردی و قالبیت شخصیتی نیز مسأله ی بسیار مهمی در انتخابات می باشد. بسیاری از شخصیت ها هر چند از همه نظر مناسبند اما قدرت جاذبه ی آراء را ندارند. این به عوامل مختلف عرصه ی سیاست در ایران باز می گردد اما بی شک قابلیت فردی کاندیداها سهم بیشتری در این مهم دارد.

 

 

 

این نکته یعنی تکیه بر قابلیت های فردی در انتخابات را جبهه ی اصلاحات به خوبی کشف کرد، از این رو در انتخابات مختلف تلاش کرد تا بیشتر بر روی افراد تکیه کند تا بر بر روی برنامه ها. جبهه ی اصلاحات در انتخابات مجلس ششم و انتخابات ریاست جمهوری دوره ی هفتم توانست با تکیه بر خصوصیات فردی افراد قدرت را تصاحب کند. این جبهه بعد از رسیدن به قدرت، به فکر ایجاد تشکیلات افتاد و زنجیره ای از اشخاص همسو را برنامه ریزی کرد تا حضور خود را در قدرت تداوم بخشد؛ ثمره ی این تلاش حزب دولتی مشارکت بود که بعد از مدتی منحل شد.

از این رو به نظر می رسد اصلاح طلبان در انتخابات دوره ی یازدهم ریاست جمهوری نیز به دنبال اجرا کردن استراتژی قبلی باشند، استفاده از شخصیتی متفاوت و دارای قابلیت جذب آرا؛ تا بتوانند احتمال پیروزی را بیشتر کنند. برای رسیدن به این منظور اصلاح طلبان دو استراتژی همزمان را دنبال می کنند.

۱. تبدیل و تشبیه فضای کشور مانند سال ۱۳۷۵ با استفاده از رسانه ها و اثرگذاری بر روی افکارعمومی

۲. استفاده و سرمایه گذاری بر روی شخصیتی هایی جدید، متفاوت و با قابلیت جذب آرا (خاتمی دوم)

اصلاح طلبان برای پیروزی در انتخابات ۹۲ نیازمند دو مؤلفه ی بسیار مهم هستند؛ فضا و بازیگر. از این رو تلاش می کنند فضای کشور را شبیه شرایط سال ۱۳۷۵ نشان داده و جلوه دهند و از طرف دیگر بازیگ راین فضا را نیز تدارک ببینند. اگر مروی به رسانه های اصلاح طلبان در این مدت داشته باشیم به خوبی این دو استراتژی را می توان جریان شناسی کرد.

یکی از چهره هایی که به زعم اصلاح طلبان نزدیکی های زیادی به شخصیت خاتمی دارد و می تواند بازیگر فضای شبیه سازی شده سال ۱۳۷۵ باشد کسی نیست جز مصطفی محقق داماد. مصطفی محقق داماد به چند جهت می تواند گزینه ی مطلوبی برای اصلاح طلبان باشد.

۱. بیشتر شخصیتی علمی و فرهنگی است نه سیاسی و سیاست زده.

۲. هیچ گونه نقطه ضعفی برای تخریب ندارد.

۳. نزدیکی های فکری بیشتری به جریان اصلاح طلبان دارد هر چند هیچ گاه به طور رسمی عضو این اردوگاه نبوده

۴. تأیید صلاحیت می شود.

۵. سابقه ی کار اجرایی داشته و می تواند به عنوان رجل سیاسی و مذهبی مطرح شود.

۶. با خاندان مهم فقهی و علمی کشور یعنی خاندان محقق دامادها، حائری ها و لاریجانی ها اتصال دارد.

۷. نزدیکی و دوستی زیادی سید محمد خاتمی دارد که می تواند جنبه ی حمایتی وی را نیز دریافت کند.

۸. اصلاح طلبان نیز با رسیدن به این شخصیت و مطرح نمودن نام وی تلاش دارند تا افکارعمومی را نسبت به آن سنجیده و رسوب گذاری اولیه را در ذهن مخاطبان انجام دهند. در ماه های اخیر نیز برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب در شماره های متعدد، طی گزارش‌هایی به بررسی احتمال کاندیداتوری آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد در انتخابات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و وی را گزینه مناسبی برای این کار معرفی کرده‌اند. روزنامه ها اصلاح طلبی نظیر «آرمان روابط عمومی»،«قانون»، «شرق» و همچنین پایگاه های خبری و تحلیلی نظیر «عصر ایران»، «فرارونیوز»، و شخصیت های اصلاح طلب نیز اعلام کرده اند که مصطفی محقق داماد از مهمترین گزینه های اصلاح طلبان برای انتخابات ۹۲ محسوب می شود. محمدجواد حق‌شناس رئیس ستاد انتخاباتی جبهه اصلاح‌‌طلبان در گفت‌وگو با تسنیم درباره مطرح شدن نام محقق داماد در محافل اصلاح‌طلبی به عنوان کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اظهار داشت: «تمام ویژگی‌هایی که برای رئیس‌جمهور از جمله رجل مذهبی، سیاسی، مدیر، مدبر و ایرانی الاصل بودن در قانون اساسی آمده است را آقای محقق داماد داراست. وی افزود: محقق داماد یکی از چهره‌هایی است که در چند ماه اخیر در محافل و مجامع اصلاح‌طلبی به عنوان یکی از چهره‌های مقبول برای حضور در عرصه اجرایی کشور نام برده می‌شود» (۱)گمانه ای که از سوی مصطفی محقق داماد اینگونه جواب داده شد: « بر اساس مبانی فقهی خودم، فعلاً وظیفه شرعی خود را جز تدریس چیز دیگری نمی دانم». (۲) این جواب را می توان در وجوه مختلف تبیین و تفسیر کرد. علی الخصوص که این جمله از سوی فردی که فقیه است صادر شده است.

 

 

 

اما مصطفی محقق داماد کیست؟

۱. خانواده

مصطفی محقق داماد پسر میرزا محمد یزدی معروف به محقق داماد است. پدرش یکی از بزرگترین شاگردان میرزا عبدالکریم حائری یزدی بود که به سبب افتخار دامادی و ازدواج با دختر شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه ی علیمه قم؛ معروف به لقب داماد شد. میرزا محمد محقق داماد یکی از بزرگترین مدرسین حوزه ی علمیه فقه بود که بسیاری از فقها زبردست حوزه ی علمیه قم از شاگردان وی محسوب می شدند. شخصیت هایی نظیر آیت الله سید موسی شبیری زنجانی، آیت الله ناصر مکارم شیرازی، آیت الله شهید مرتضی مطهری (ره)، آیت الله شهید دکتر بهشتی (ره)، آیت الله شهید مفتح (ره)، امام موسی صدر و آیت الله جوادی آملی را می توان نام برد که از شاگردان فقهی آیت الله سید محمد محقق داماد محسوب می شدند. استاد آیت الله سید محمد محقق داماد همواره به عنوان استاد بزرگ فقه مورد احترام مراجع تقلید، فقها و علما ی ایران و قم بود. خانواده ی مادری مصطفی محقق داماد به آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی می رسد. بی شکرشد و تربیت در خاندان و تبار علم و فقاهت در شکل گیری شخصیت ایشان تأثیری عمیق برجای گذاشت. جالب اینکه اتصال به خاندان علما تنها در نسب پدری و مادری خلاصه نشد، چراکه وی با ازدواج با دختر مرحوم آیت الله میرزا هاشم آملی که از مراجع تقلید محسوب می شدند، این جریان را ادامه دادند. وی جریان و واسطه ی ازدواج خود را این گونه بیان می کند:« آیت‌الله میرزا هاشم آملی سال ۱۳۴۰ به قم آمدند، آقای آملی با پدرم دوستی صمیمانه‌ای داشت. واسطه ازدواج من با دختر ایشان فردی بود که هم در درس آیت‌الله میرزا هاشم آملی و هم درس آیت‌الله محقق داماد (پدرم) شرکت می‌کرد و او آیت‌الله جوادی آملی بود … بعد از ازدواج -بینی و بین‌الله- مرحوم آیت‌الله آملی پدر جدید برای من بود، به قدری با محبت و مهربان بود که نقش بسیاری در ساخته شدن علمی من داشت…» (۳)

۲. تحصیلات و فعالیت های علمی

وی تحصیلات ابتدایی خود را در قم گذراند و پس از آن وارد حوزه ی علمیه ی قم شد.‌ پس از ورود به حوزه ی علمیه قم، علوم‌ دینی‌ را نزد استادان‌ بزرگ‌ حوزه‌ی‌ علمیه‌ی‌ قم‌ فرا گرفت‌. وی بیشتر علوم فلسفی و حکمت را نزد استاد شهید مرتضی مطهری (ره) و فقه و اصول را نزد آیت الله میرزا هاشم آملی و دایی خود سید مرتضی حائری یزدی آموخت و علاوه‌ بر آن‌ در دانشگاه‌ تهران‌ به‌ تحصیل‌ حقوق‌ و فلسفه‌ی‌ اسلامی‌ پرداخت‌ و به‌ اخذ درجه‌ی‌ فوق‌ لیسانس‌ در هر دو رشته‌ نائل‌ شد. از این رو سبک تحصیل و فعالیت علمی وی را می توان شبیه و در زمره ی شخصیت هایی نظیر شهید بهشتی و امام موسی صدر جستجو کرد. وی‌، مطالعه‌ و تحصیل‌ در رشته‌ی‌ حقوق‌ را پی‌ گرفت‌ و از دانشگاه‌ لوون‌ بروکسل‌ درجه‌ی‌ دکترا دریافت‌ کرد. وی علاوه‌ بر بهره‌گیری‌ از دو نظام‌ آموزشی‌ حوزه‌ و دانشگاه‌، تسلط‌ به‌ زبان های‌ عربی‌، انگلیسی‌ و فارسی‌ و آشنایی‌ با زبان‌ فرانسه‌ دارد. همچنین آثار مختلف و متعددی در حوزه ی فقه و حقوق از وی منتشر شده است. به طور کلی تخصص و تبحر اصلی مصطفی محقق داماد را می توان در حوزه ی فقه و حقوق قلمداد نمود.

۳. مسئولیت ها:

مصطفی محقق داماد پس‌ از استقرار نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ در سمت های‌ مختلفی را پذیرفته اما برجسته ترین مسئولیت وی ریاست سازمان‌ بازرسی‌ کل‌ کشور برای مدت بیش از یک دهه بوده است. در کارنامه شغلی وی، ریاست‌ گروه‌ حقوق‌ دانشگاه‌، ریاست‌ گروه‌ علوم‌ و معارف‌ اسلامی فرهنگستان‌ علوم‌ ایران‌، ریاست‌ گروه‌ حقوق‌ سازمان‌ مطالعه‌ و تدوین‌ کتاب‌های‌ علوم‌ انسانی‌ دانشگاه‌ها، عضو هیئت‌ داوران‌ خبرگان‌ بدون‌ مدرک‌، عضو شورای‌ علمی مرکز دایره‌المعارف‌ بزرگ‌ اسلامی‌، سردبیر فصلنامه‌ فرهنگستان‌ علوم‌ و… به‌ چشم می‌خورد که بیشتر به وی چهره ای دانشگاهی و علمی داده است تا چهره ای اجرایی و سیاسی. در حال حاضر نیز به‌ عنوان‌ استاد و رئیس‌ گروه‌ حقوق‌ دانشگاه‌، رئیس‌ گروه‌ علوم‌ و معارف‌ اسلامی‌ فرهنگستان‌ علوم‌ ایران‌، ریاست‌ گروه‌ حقوق‌ سازمان‌ مطالعه‌ و تدوین‌ کتابهای‌ علوم‌ انسانی‌ دانشگاه ها و عضو شورای‌ علمی‌ مرکز دایره‌المعارف‌ بزرگ‌ اسلامی‌ به فعالیت های علمی و دانشگاهی خود ادامه می دهد.

 

 

 

۴. مواضع سیاسی

مصطفی محقق داماد را نمی توان یک اصلاح طلب سیاسی مطرح نمود. وی بیتشر نزدیکی های فکری به این جبهه و اردوگاه دارد تا نزدیکی های عملیاتی و اجرایی. از این رو خود وی صراحتا اعلام کرده که خود را نیروی اصلاح طلبان نمی داند هر چند نزدیک های فکری با این جریان دارد. «من فکرم اصلاح‌طلبی به معنای صحیح کلمه است نه به معنای حزبی آن … من عضو حزب کسی نیستم، هیچ وقت در هیچ حزبی نبوده‌ام» (۴) وی حتی معتقد است در برهه هایی منتقد جریان اصلاح طلبی در کشور نیز بوده است. « من از همین دیدگاه قانون‌گرایی با میرحسین موسوی درگیر شدم … » (۵) اما آنچه که مشخص است این است که وی مطمئنا در جرگه ی اصول گرایان تعریف نمی شود و این قدر متیقن است.

اما جناجی ترین موضع سیاسی وی را می توان در حوادث بعد از فتنه ی ۸۸ جستجو کرد. آنگاه که وی با نوشتن نامه ای سرگشاده به آیت الله هاشمی شاهرودی نسبت به دادگاه ها متهمان فتنه ی ۸۸ اعتراض کرد و آن را غیر قانونی و از نظر حقوقی مخدوش دانست. موضع گیری سیاسی که نزدیکی این چهره ی علمی را به اردوگاه اصلاح طلبان مشخص ساخت. وی در این نامه شدیدا از دستگاه قضایی نسبت به آنچه که آن را ویران نمودن حقوق عمومی می دانست انتقاد کرد. وی با انقتاد از عملکرد قوه ی مقننه، قوه ی مجریه و قوه قضائیه در حوادث بعد از انتخابات ۱۳۸۸ ، به نقل از مرجع تقلیدی؛ دادگاه های برگزار شده را ننگ نظام اسلامی دانستند. « … شگفتا! کار قوه قضائیه به جایی رسیده که از یکسو توسط ائمه جمعه موقّته توصیه به بی‌رحمی شوند و حدیث شریف لا دین لمن لا رحم له را فراموش کنند و یا به «گرفتن اعتراف!!» مفتخر گردند و از سوی دیگر توسط ریاست قوه مجریه به رعایت رافت اسلامی و کرامت انسانی مورد خطاب قرار گیرند. البته بسیار خوب سفارشی بود که ایشان فرمودند-شکرالله سعیهم- ولی آیا بهتر نبود که رئیس‌جمهور دولت نهم به جای چنین خطاب بشر دوستانه به جنابعالی یا لا اقل در جنب آن، عتاب قانونی به وزیر کشورشان می‌کردند و وی را تحویل دستگاه عدالت می‌دادند؟ وزیری که تحت مسئولیت وی چنین وقایع شرم‌آوری اتفاق افتاده است مگر می‌تواند مسئول نباشد؟ آیا این نتیجه تاخیر حضرتعالی در اقدام قضایی نیست؟

به موجب قوانین مدون مملکتی کلیه زندان‌های کشور زیر نظر قوه قضائیه اداره می‌شود، و مسئولیتش با این قوه می‌باشد. آیا بهتر نبودکه قبل از صدور فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر تعطیل «زندان کهریزک»، شما خودتان دستور بازرسی صادر می‌فرمودید و چنانچه آن را فاقد معیارهای لازم می‌دیدید مبادرت به تعطیل آن می‌کردید؟ شما آنقدر تاخیر فرمودید تا این مدخل در دائره المعارف‌های جهانی بنام حکومت دینی ایران در کنار مدخل‌های زندان‌های گوانتانامو و ابوغریب در زمان معاصر با کمال تأسف وارد شد. از منبع موثقی شنیدم که یکی از مراجع تقلید معاصر که از راه دور محاکمه‌ای که از سیمای ایران پخش می‌شد پیگیری می‌کردند، به همان منبع فرموده بودند که بهتراست لااقل این محاکمات را که ننگی است برای قضای اسلامی!! از تلویزیون پخش نشود …» (۶)

– جمع بندی:

مصطفی محقق داماد یکی از گزینه های اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری است اما چرا؟ به چند دلیل ۱. وی فردی علمی و فرهنگی است و چندان سیاسی و سیاست زده نیست۲. از خاندان مهم علمی و فقهی برخاسته است۳. از نظر فکری به اصلاح طلبان نزدیک تر است۴. تأیید صلاحیت می شود۵. چون چهره ای جدید است می تواند با استراتژی خاتمی دوم و ایجاد فضایی شبیه سازی شده سال ۱۳۷۵، از قابلیت های فردی این شخصیت برای جلب آرا و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم بهره برد.

منبع: دیده بان

Share