یادداشت/ رضا سیف پور

در بازار ۹۸ چه خبر است؟

یکی از مهارت‌های مهم در سوادمالی، قدرت تحلیل بازار (اعم از بازار مالی و بازار سرمایه) و پیش بینی آینده است.

  • رضا سیف پور / دکترای مدیریت کسب وکار

یکی از مهارت‌های مهم در سوادمالی، قدرت تحلیل بازار (اعم از بازار مالی و بازار سرمایه) و پیش بینی آینده است. این کار در کنار علم و تجربه نیازمند مشاهده گری دقیق است. هر شهروند با برخورداری از این مهارت می‌تواند به نحو بهتری نسبت به مدیریت منابع مالی و دارایی خود و خانواده‌اش اقدام کند. در این یادداشت می‌خواهم با هم سری به وضعیت بازار در سال ۹۸ بزنیم و ضمن مرور وضعیت موجود با برخی رفتارهای سرمایه گذاران در این بازار آشنا شویم.

  • یکی از بازارهای مهم سرمایه گذاری در کشور که تأثیر مستقیمی برسایر بازارها دارد، بازار مسکن است. روند معاملات در کلان شهرها بخصوص تهران نشان می‌دهد که عملاً وضعیت معاملات در بخش مسکن متوقف شده و یا حداقل بسیار کم رونق است. این نشان می‌دهد که سرمایه گذاران سال ۹۸ در بازار مسکن از سود مناسبی برخوردار نشده‌اند و بسیاری از آنها با بررسی روند پیش رو تمایل به خروج از این بازار دارند. این تصمیم می‌تواند با افزایش در عرضه باعث آغاز روند کاشی قیمت در مسکن شود اگر چه تا این لحظه بازار در مقابل کاهش قیمت از خود مقا. مت نشان داده است. با اینحال آنچه مشخص است سرمایه‌های سرگردان تمایل چندانی به حضور در این بازار ندارند.
  • از دیگر بازارهای مهم سرمایه گذاری در کشور ما بازار سکه و ارز است. نوسان قیمت‌ها در بازار ارز و سکه وابسته به مؤلفه‌های متعددی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها سیاست خارجه دولت و دیگری میزان فروش نفت به عنوان مهمترین عامل تأمین کننده دلار کشور است. پیش بینی‌های اولیه حکایت از آن داشت که با توجه به تشدید تحریم‌ها وتنش های موجود در تنگه هرمز برقیمت ارز افزوده شود و با توجه به تأثیر قیمت ارز بر سکه، در آن بازار هم شاهد رشد قیمت و جذابیت بیشتر سرمایه گراری در مقایسه با دلار باشیم اما دیگر مؤلفه‌ها از جمله سیاست کنترلی بانک مرکزی، کاهش تقاضاهای عمده و افزایش عرضه باعث برهمخوردن توازن به سمت کاهش نرخ ارز وسکه شد. البته شکی نیست که هرگونه دستکاری تحمیلی در این بازار به هیچ عنوان به نفع اقتصادکشور نیست با اینحال این سیاست در کنار دیگر مؤلفه‌ها باعث شد که سرمایههای سرگردان موجود در بازارر از این دو بازار هم فاصله بگیرند.
  • یکی دیگر از گزینه‌های مهم در بازار سرمایه، سرمایه گذاری بر روی ملک یا زمین است. آنچه در عمل مشاهده می‌شود، در اغلب موقعیت‌ها رشد قیمت زمین هم سرعت گذشته خود را از دست داده و پس از جهش آغاز سال ۹۸ بازار ملک آرام گرفته با اینحال در مناطقی که با کمبود زمین مواجه هستیم، مثل شمال ایران، هنوز گزینه زمین به عنوان یک گزینه مناسب پیش روی دارندگان سرمایه‌های راکد قرار دارد. البته به نظر می‌رسد این افراد هم باید در ماه‌های پیش رو صبورتر باشند.
  • نکته جالب اما، وضعیت بازار بورس است. نظر برخی کارشناسان از عدم شفافیت در بازار بورس حکایت دارد. بررسی رفتار شرکت‌های سرمایه گذاری نیز موید همین نکته است. اساساً برخی کارشناسان معتقدند یکی از عوامل کاهش قیمت ارز، ناکارآمدی شرکت‌های حاضر در بورس به دلیل مشکل تأمین مواد اولیه، تولید و صادرات است. این امر باعث شده تا سرمایه گذاران عادی، با ریسک بیشتری به سمت این بازار بروند. خصوصاً آنکه بسیاری از شرکت‌های سرمایه گذاری هم در پذیرش سرمایه‌های جدید تعلل می‌کنند و در مقایسه با سال قبل وعده سودهای کمتری را به مشتریان خود می‌دهند.
  • با توجه به آنچه ذکر شد به نظر می‌رسد که برای بسیاری از افرادی که سرمایه‌های متوسطی در اختیار دارند، به ناگزیر، سرمایه گذاری در بانک به گزینه نسبتاً مناسبی تبدیل شده. این درحالی است که در سال نود و هشت بسیاری از بانک‌ها در مقایسه با سال قبل سود کمتری را در قالب طرح‌های پیشنهادی به سپرده‌ها پرداخت می‌کنند و صندوق‌های سرمایه گذاری آنها نیز گزینه‌های کم اهمیت‌تری را به مشتریان پیشنهاد می‌دهند.

با توضیحات فوق به نظر می‌رسد که انتظارات تورمی جامعه در حال فروکش کردن است و باید با دید منطقی‌تری وارد بازار سرمایه گذاری شد. آنچه ذکر شد در پی همین نگرش و به درخواست بسیاری از همراهان، به عنوان مروری بر وضعیت جاری بازار سرمایه، برای آشنایی بیشتر شهروندان با این بازار در شرایط فعلی ارائه شد. امیدواریم پس از مطالعه این گزارش، علاقمندان به سرمایه گذاری بتوانند پول نقد و پس انداز خود را با آگاهی بیشتر و بهتری مدیریت کنند.

  • تماس با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲
Share