یادداشت/ رضا سیف پور

پیامدهای بنزین سه هزار تومانی در زندگی مردم

قانون هدفمندی یارانه‌ها مثل خیلی از قوانین، قانون بدی نیست لیکن از همان ابتدا مثل بسیاری از قوانین دیگر به خوبی اجرا نشد.

  • رضا سیف پور

دکترای مدیریت کسب و کار و مدرس سوادمالی

در نهایت دولت علی رغم تکذیب‌های مکرر، به ناگهان و بدون اطلاع رسانی قبلی قیمت بنزین را از لیتری هزار تومان به سه برابر افزایش داد و این در حالی رخ داد که حداقل اظهار نظرها نشان می‌دهد اتخاذ این تصمیم با اطلاع و نظارت کامل مجلس صورت نگرفته است از اینرو ممکن است در روزهای آتی شاهد چالش‌هایی بین دولت و مجلس در این خصوص باشیم لیکن فارغ از همه این احوالات اکنون سؤال اصلی بسیاری از خانواده‌ها این است که این تغییر غیر قابل پیش بینی، چه تغییری در وضعیت معیشت وکسب و کارها ایجاد خواهد کرد. در واقع قانون هدفمندی یارانه‌ها مثل خیلی از قوانین، قانون بدی نیست لیکن از همان ابتدا مثل بسیاری از قوانین دیگر به خوبی اجرا نشد. حالا نه تنها زیرساخت‌های اقتصادی متناسب با اهداف این طرح فراهم نشده بلکه مطابق آمارهای رسمی، بر افزایش فاصله طبقاتی و گسترش فقر در جامعه نیز افزوده شده است.

افزایش قیمت بنزین در رابطه مستقیم با قیمت سایر کالاهاست. افزایش ناگهانی قیمت بنزین آنهم به میزان سه برابر، بی شک کشور را دچار چالشی بزرگ خواهد کرد. برخی کارشناسان معتقدند افزایش یک واحدی قیمت بنزین با افزایش سه واحدی قیمت حمل و نقل همراه است. این در حالی است که قرار نیست تغییری در درآمد و نظام حقوق و دستمزدها ایجاد شود. از اینرو به احتمال زیاد پس از یک فاصله کوتاه، باید منتظر هجوم غول «تورم» و «رکود» مضاعف باشیم. عامل اصلی این وضعیت همانطور که اشاره شد تنها به دلیل افزایش قیمت بنزین نیست در واقع وضعیت بنزین تابعی از وضعیت یک اقتصاد بیمار است. اقتصادی که بیماری آن باید از خیلی وقت پیشتر ها درمان می‌شد؛ عدم استقلال بانک مرکزی، وجود قوانین فساد آور، انحرافات پولی و مالی نظام بانکی، ساختار ناکارآمد ورانتی تولید دولتی، طرح‌های ناکارآمد فساد آور به بهانه اشتغال زایی، اصلاح ساختاری الگوی مصرف، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح قوانین حقوق و دستمزد، قاچاق سازمان یافته و ده‌ها عامل بیماری زا که در عمل چاره نشد و حالا قرار است بنزین به تنهایی جور همه آنهارا بکشد. با این شرایط پیش بینی می‌شود حداقل سه اتفاق رخ دهد که می‌تواند مدیریت اوضاع در خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار دهد:

  • اتفاق اول: علی رغم تاکید دولت، پس از یکی دو ماه شاهد افزایش شدید قیمت‌ها و هجوم دور جدید تورم خواهیم. تورمی که از سود بانکی جلو خواهد زد و به احتمال قوی مردم را به خارج نمودن سرمایه‌های خود از بانک‌ها و حتی دریافت مبالغ بیشتر وام ترغیب خواهد نمود. این به هیچ وجه به نفع نظام بانکی کشور نیست. اگر بانک‌ها برای این چالش چاره‌ای اندیشه نکنند، به زودی شما هم باید در مورد پس اندازهای بانکی خود تصمیم بگیرید.
  • اتفاق دوم: با توجه به اینکه در عمل افزایش هزینه‌ها (دولتی و خدماتی) در مقایسه با افزایش درآمدها بیشتر خواهد بود به نظر می‌رسد قدرت خرید مردم باز هم کاهش یافته و به همین جهت چرخ کارگاه‌های کوچک و صاحبان بسیاری از مشاغل سخت‌تر بچرخد. لذا صاحبان مشاغل کوچک باید با مدیریت هزینه‌های، مراقبت کنند تا مجبور نشوند از جیب بخورند.
  • اتفاق سوم: با گران شدن قیمت بنزین و افزایش هزینه خانواده‌ها و در کنار آن افزایش نرخ تورم از یک طرف احتمال آن می‌رود که در کوتاه مدت مردم به فکر تبدیل پول خود به سایر کالاهای سرمایه‌ای غیر مولد مثل سکه و ارز بیافتند اما اگر افزایش هزینه‌های زندگی آن طور که پیش بینی می‌شود رخ دهد بطور طبیعی از قدرت خرید مردم کاسته شده و دولت هم به جهت ملاحظات سیاسی ترغیب می‌شود تا ازافزایش نرخ ارز و قیمت سکه جلوگیری کند. البته در این بخش مؤلفه‌های جهانی هم قابل توجه است که باید در آینده در مورد آن بیشتر صحبت کنیم. پس توصیه می‌شود که وارد شوک قیمتی دلار و سکه نشوید و با احتیاط بازار را نظاره کنید.

ارتباط با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share