یادداشت/ رضا سیف پور

بورس و پنج باور نادرست

یکی از مهمترین دستاوردهای ارتقای «سوادمالی»، دست یابی به این مهارت مهم است که بتوانیم کاری کنیم تا پول برای ما کار کند، نه اینکه ما برای پول کار کنیم.

   رضا سیف پور

دکترای مدیریت کسب و کار / مدرس سوادمالی

یکی از مهمترین دستاوردهای ارتقای «سوادمالی»، دست یابی به این مهارت مهم است که بتوانیم کاری کنیم تا پول برای ما کار کند، نه اینکه ما برای پول کار کنیم. این کار به زبان ساده‌تر «سرمایه گذاری» نام دارد. یکی از حوزه‌های مهم و مورد توجه افراد برای سرمایه گذاری، بازار سهام یا بورس است. با اینحال بسیاری از افراد فاقد مهارت‌های کافی برای حضور در بازار بورس هستند و ممکن است به جای سود، متحمل ضررهای هنگفتی شوند. در این بخش می‌خواهم شما را با پنج اشتباه رایج در مورد بازار سهام و بورس آشنا کنم:

·       بازار سهام قمار نیست

یکی از باور‌های غلط بسیاری از افراد در خصوص سرمایه‌گذاری در بورس این است که آن را به ‌مثابه یک قمار! می‌دانند. آن‌ها معتقدند حضور در بازارسهام مانند قماری است که در صورت خوش‌شانس بودن، با سودآوری و در صورت بدشانسی، با ضرر و زیان همراه است اما این باور، غلط است. بدون شک سرمایه‌گذاری در این بازار اگرچه با ریسک‌هایی همراه است اما این به هیچ وجه به معنای قمار نیست. سهامداران می‌توانند از طریق آموختن روش‌های مختلف مدیریت ریسک، این ریسک‌ها را شناسایی و کنترل کنند و حتی ریسک سرمایه‌گذاری خود را به نزدیک صفر برسانند.

·        کسی یک شبه پولدار نمی‌شود

برخی از افراد هستند که در اثر عدم آگاهی و تحت تأثیر تبلیغات دروغین گمان می‌کنند که با حضور در بازار سهام و فعالیت در بورس می‌توانند یک شبه صاحب سودهای سرشار شوند. پرواضح است که علت ورود افراد به بازار بورس، مانند هر نوع سرمایه‌گذاری دیگر، کسب سود و منافع بیشتر است اما این واقعیت را هم نباید فراموش کرد که “نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود”! ممکن است گاهی از اطرافیان بشنویم که فردی سهم خاصی را خریده و پولدار شده است. این چندان هم بعید نیست اما این اتفاق نمی‌تواند حاصل سرمایه‌گذاری یک روزه آن فرد باشد. بی گمان چنین فردی مدتی در بازار حضور داشته و وضعیت شرکت‌ها را مطالعه کرده است و آنگاه به شناسایی و مدیریت ریسک‌های موجود پرداخته یا با افراد اهل فن مشورت نموده است و سپس به دور از هیجانات زودگذر و کاذب بازار، سهمی را خریده که سود مناسبی را عاید وی کرده است. بنابراین در این مسیر هم تلاش حرف اول را می زند و بهتر است سرمایه گذاران محترم از تفکرات رؤیایی پرهیز نمایند.

·       ورود به بازار با وام یا قرض

هیچگاه فراموش نکنید که حداقل در زمان شروع، بازار سهام محلی برای حضور سرمایه‌های مازاد شماست. لذا با توجه به ریسک بالای این بازار به هیچ وجه از نیازمندی‌های زندگی خود برای حضور در این بازار استفاده نکنید و مهمتر از همه سرمایه لازم را از طریق قرض یا وام تهیه ننمایید. این تذکر را حداقل به دو دلیل باید جدی بگیرید. اول آنکه ممکن است به ناگهان بخش مهمی از سرمایه خود را در بازار سهام از دست بدهید و امکان جبران آن برای شما حداقل در کوتاه مدت وجود نداشته باشد و دوم اینکه به فرض شما با وامی با سود ۲۲ درصد وارد بازار سهام می‌شوید. از کجا معلوم که در پایان سال بتوانید بیش از همان ۲۲ درصد، در بازار سهام سود کسب کنید؟ پس همانطور که گفتم برای ورود به بازار سهام از سرمایه‌های غیر ضروری خود استفاده کنید.

·       خرید سهام شرکت‌های باتبلیغات بالا

هزینه بالای شرکت‌ها برای تبلیغات همیشه دلیلی بر موفقیت این شرکت‌ها نیست. در دنیای رسانه‌ها هر شرکتی ممکن است تصمیم بگیرد از ابزارهای رسانه‌ای برای تثبیت برند خود استفاده کند. این مهم نیست که یک برند تا چه میزان در فضای رسانه‌ای حضور دارد. برای خرید سهام یک شرکت توصیه می‌کنم که به حجم تبلیغات اصلاً توجه نکنید و حتی به آن بدبین باشید در عوض به صورت‌های مالی و گزارش‌های سالانه مجمع دقت کنید و حتی از مشاورین مورد اعتماد کمک بگیرید.

·       ورود با سرمایه زیاد

بسیاری از افراد بر این باورند که سرمایه‌گذاری در بورس نیازمند داشتن سرمایه‌ای زیاد است! اما در حقیقت اینطور نیست و سرمایه‌گذاری در بازار سهام با هر سرمایه‌ای حتی سرمایه‌ای بسیار اندک ممکن است. اتفاقاً توصیه می‌شود که با مشورت افراد آگاه با سرمایه‌های اندک وارد بازار سهام شوید تا بتوانید با کسب تجربه بیشتر، به تدریج بر حضور خود در این بازار بیافزایید.

·       ارتباط مستقیم با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

Share