علی مطهری:

با افراد در حصر دیدار کردیم تا ببینم اگر آزاد شوند برنامه‌شان چیست

من از دادستان پرسیدم که حکم ممنوع‌التصویری که از آن سخن می‌گویید کجاست، به ما نشان بدهید و در آخر هم پاسخی دریافت نکردم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، علی مطهری به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی در دانشکده مهندسی این دانشگاه حضور یافت و به سوالات نمایندگان تشکل‌های دانشجویی پاسخ داد.

مطهری در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص مساله حصر توضیح داد: ما کارهایی در این زمینه انجام داده‌ایم و به ما اجازه دادند ملاقاتی با محصوران داشته باشیم تا ببینم اگر آزاد شوند برنامه‌شان چیست، آنها گفته‌اند نظام را دوست دارند و مایل به وحدت هستند که خب این‌ها را به مقامات و رهبری ابلاغ کردیم.

ما نمی‌گوییم خطایی نبوده خیلی‌ها اشتباه می‌کنند اما خب هفت سال گذشته است و حبس بدتر از حصر است، در یک خانه دو سه اتاقه که پر شنود است بدون روزنامه و تلویزیون که البته اخیرا گذاشتند چند روزنامه وارد شود. تنها این‌ها مقصر نیستند و دوطرف در این جریان مقصر بودند.اگر هم بیایند بیرون دیگر اتفاقی نمی‌افتد مانند زمانی که آیت‌الله منتظری بیرون آمدند و مشکلی پیش نیامد.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی خطاب به علی مطهری گفت: خوشحالیم از اینکه در این زمان که مسئولین نظام به راحتی پاسخگو نیستند، آقای مطهری آمدند تا برای ما که نه جنگ را دیدیم نه انقلاب را درباره انقلاب توضیح دهند، آن‌چه به ما گفتند انقلاب ما انقلاب مستضعفین بود و امام (ره) بارها بر آن تاکید داشتند و این مساله از آرمان‌های انقلاب اسلامی بود.

وی از علی مطهری پرسید: سوال من این است که چرا در مشهد از هر سه نفر یک نفر حاشیه‌نشین است و مسئولین انگار به کلی لغت مستضعفین از حافظه‌شان پاک شده است، ما برای چه به اینجا رسیده‌ایم و چرا جایگاه عدالت اجتماعی در جامعه ما پایین است؟

مطهری در پاسخ به سوال این دانشجو با بیان اینکه انقلاب مستضعفین تعبیر درستی نیست، اظهار کرد: انقلاب چون با فطرت انسان‌ها سر و کار داشت تمام مردم اعم از پیر و جوان، ثروتمند و فقیر، مسلمان و غیرمسلمان وارد میدان شدند؛ البته طبیعی است قشر ضعیف جامعه به خاطر وابستگی‌های کمتری که دارند از خودگذشتگی بیشتری نشان دهند اما این که بگوییم انقلاب مال مستضعفین است اشتباه است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: جهت‌گیری انقلاب مستضعفین بود نه خاستگاه آن، اما اشکال اصلی این مساله که چرا هر روز نه تنها به آرمان از بین بردن فقر پس از انقلاب نزدیک نمی‌شویم بلکه دور می‌شویم در نوع مدیریت ماست، مشکلاتی مثل پدیده، ثامن‌الحجج و اخیرا هم ماجرای کاسپین که این‌ها در مشهد کم نیستند، وقتی می‌رویم به بانک مرکزی می‌گوییم مگر خبر نداشتید ثامن‌الحجج تا حدود ۳۰% سود می‌دهد و باعث ضربه خوردن نظام اقتصادی کشور می‌شود پس چرا جلویش را نگرفتید پاسخ می‌دهند این وصل است به فلان شخص، و اکثر مشکل ما در این بخش از همین رودربایستی‌ها است، اما با توجه به گشایش‌هایی که پس از برجام صورت گرفته نسبت به آینده بسیار خوش‌بین هستم و نباید ناامید باشیم.

در ادامه این مراسم نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی خطاب به علی مطهری با بیان اینکه در جنبش دانشجویی مهم‌ترین معضل کشور ما در کنار مسائلی که شما مطرح کردید، شعارزدگی است، گفت: اینکه شما حرفی می‌زنید و مورد تشویق قرار می‌گیرید خیلی خوب است، اما بگویید در عمل چقدر این حرف‌ها را اجرا می‌کنید؟ اگر به شعاردادن بود که ما بهتر از شما بلدیم.

مطهری در پاسخ به این دانشجو اظهار کرد: شما در میانه راه هستید، آشکار کردن برخی مسائل ممکن است از ادامه دادن درست آن جلوگیری کند، ما در بحث‌های مختلفی مانند مساله پدیده وارد عمل شدیم و جلساتی را برگزار کردیم و و این مسائل رو به بهبود است، اما تا وقتی که به طور کامل به انجام برسد لزومی نیست رسانه‌ای شود.

در ادامه این مراسم، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش ضمن خوش‌آمدگویی به مطهری خطاب به وی بیان کرد: ما خوشحال هستیم که بالاخره توانستید ویزای مشهد را بگیرید.

این دانشجو ادامه داد: شما از شعارهای انقلاب اسلامی گفتید، استقلال، آزادی، چیزی که در زمان پدران شما وجود داشت و هرکسی با هر اندیشه‌ای می‌توانست راحت حرف خودش را بزند، ۳۸ سال از آن زمان می‌گذرد و نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که این روزها رئیس جمهور ۸ ساله مملکت ممنوع‌التصویر است و هر روز یک ممنوعیت به آن اضافه می‌کنند. ظواهر اسلامی را خیلی خوب می‌بینیم اما معلوم نیست چه اتفاقاتی می‌افتد در جمهوری اسلامی که خود شما در ابتدا برای مجلس رد صلاحیت شدید، کسی که حالا نائب رئیس مجلس است، ما فقط می‌خواهیم که جمهوری اسلامی را نشان ما بدهید.

مطهری در پاسخ به این دانشجو گفت: اولا که ما خودمان ویزای مشهد صادر می‌کنیم، چراکه من هم پدرم ریشه خراسانی داشتند و اهل فریمان بودند و هم مادرم متولد مشهد هستند، درباره محدودیت‌هایی که صحبت شد نظر من هم چنین است و معتقدم نباید جلوی آزادی بیان را گرفت، این کارها اثر معکوس دارد، شما دیدید در تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مردم خیلی راحت شعار رفع حصر می‌دادند. این کارها درست نیست.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حتی من از دادستان پرسیدم که حکم ممنوع‌التصویری که از آن سخن می‌گویید کجاست، به ما نشان بدهید و در آخر هم پاسخی دریافت نکردم.

در ادامه این نشست، نماینده بسیج دانشجویی سوال خود را در باب اولویت‌شناسی مطرح کرد و گفت: آقای مطهری! شما نماینده مردم هستید و نماینده یک شهر خاص یا یک حزب نیستید. آن‌‍طور که نشان دادید در ماه‌های اخیر، بسیار علاقه‌مند به پرداختن به حاشیه‌ها هستید. امروز وضعیت اقتصاد و رکود ناشی از سیب و گلابی برجام اسفناک است، نرخ رشد بیکاری که امروز شاهد آن هستیم رکورد پس از انقلاب را زده است و شاهد فجایعی مثل پلاسکو، سیل سیستان و آلودگی اهواز هستیم اما به طور مثال شما در باب پلاسکو نه تنها اقدامی نکردید بلکه از مدیریت جهادگونه ۹ روزه نیز تشکری نکردید. بسیج دانشجویی امیدوار است پرداختن به حاشیه‌ها کمتر شود و بیشتر به مسائل مهم بپردازید.

نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در واکنش به این صحبت‌ها اظهار کرد: اولویت‌ها را چه کسی تعیین می‌کند؟ شما تعیین می‌کنید؟ آیا شما مساله آزادی را کمتر از مساله معیشت می‌بینید؟

وی افزود: گاهی حتی مساله آزادی از معیشت مهم‌تر است و برخی مردم معیشت‌شان را برای رسیدن به آزادی کنار می‌زنند. بحث کنسرت هم که مطرح شد تاکید ما روی کنسرت نبود بلکه بحث ما روی اجرای قانون بود و گفتیم نمی‌شود یک جایی قانون اجرا شود و یک جا نه، چه اشکالی دارد یک شعر عرفانی از حافظ را آقای سراج یک گوشه از مشهد بخوانند، بحث تبعیض در اجرای قانون است و اگر اینگونه پیش برویم کم کم هر استانی برای خودش استثناهایی قائل می‌شود، گاهی اگر ممکن است باعث ایجاد مفسده شود. خب آن بر عهده نهادهای اجرایی است که نظارت داشته باشند؛ حتی اگر لازم باشد کنسرت زنانه و مردانه اجرا می‌شود. این خیلی کار زشتی است که تا یک دولت اصلاح‌طلب روی کار می‌آید شروع می‌کنند و می‌گویند آی معیشت مردم آی وضع اقتصادی.

مطهری خاطرنشان کرد: شما ببینید در دوره دولت اصلاحات هم همین بود که می‌توانید در روزنامه کیهان ببینید . هیچ کشوری نتوانسته در معیشت مردم به نقطه ایده‌آل برسد. بنابراین همیشه می‌توان از وضع اقتصادی ایراد گرفت. اصلا ما باید بپرسیم شما چرا درباره آزادی حرف نمی‌زنید؟ شما چرا در خصوص حصر حرف نمی‌زنید؟

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال کتبی یکی از دانشجویان که پرسید انقلاب اسلامی را بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چطور می‌بینید، خاطرنشان کرد: انقلاب ما قائم به اشخاص نیست. به نظر من مردم راه خود را پیدا کرده‌اند و آن را ادامه خواهند داد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پیگیری‌های شما در رابطه با موضوع شیراز و لغو سخنرانی قبلی شما در مشهد به کجا رسید، تصریح کرد: ماجرای شیراز این‌طور بود که ما وارد فرودگاه که شدیم یک عده با آجر و سنگ ایستاده بودند و ما سوار تاکسی بودیم که ناگهان ضربه زدند و یکی پرید روی ماشین و این یک برنامه طراحی شده بود که ما را برگردانند و از طرف یک نهادی دستور نظامی داشتند که جلوی ما گرفته شود. در مشهد هم من از دادستان مشهد شکایت کردم که گفته بودند احتمال وقوع جرم وجود دارد؛ اگر بخواهیم اینگونه نگاه کنیم که کلا نباید از خونه بیرون آمد چون همیشه احتمال وقوع جرم هست، این کارها در کشور زشت است و باید فکری به حالش کرد.

Share