مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان خبر داد:

صدور بیش از ۱۴ رأی محیط‌زیستی به عنوان مجازات جایگزین برای متخلفان در گیلان

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان از صدور ۱۴ رای محیط‌زیستی به عنوان مجازات جایگزین برای متخلفان محیط‌زیست استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: این اقدام نشان دهنده توجه مقامات قضایی استان به اهمیت محیط‌زیست است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان از صدور ۱۴ رای محیط‌زیستی به عنوان مجازات جایگزین برای متخلفان محیط‌زیست استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: این اقدام نشان دهنده توجه مقامات قضایی استان به اهمیت محیط‌زیست است.

حمزه عشوری اظهار داشت: صید، شکار، برداشت غیر قانونی، تعرض و دست اندازی به طبیعت و آلودگی محیط زیست نمونه‌هایی از تخلف‌های زیست محیطی است که برای رسیدگی به مراجع قانونی ارجاع می‌شود و در صورتی که متخلف شرایط ماده ۶۶ قانون مجازات اسلامی را داشته باشد با حکم سبز به سمت ارائه خدماتی هدایت می‌شوند که پیشتر سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان احکام جایگزین (احکام سبز) پیشنهاد کرده است. وی ادامه داد: به کارگیری متخلفان محیط زیستی برای حراست از عرصه‌های طبیعی ابتکاری قانونی است که به منظورسیاست حبس‌زدایی دستگاه قضا اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: قانونگذار در قالب بندهای قانونی ۶۴.۶۶، ۷۹ و ۸۹ مجازات اسلامی، کم و کیف مجازات‌های جایگزین حبس را مشخص کرده است. «حکم سبز» نیز در زمره این مجازات‌ها جای می‌گیرد که در قالب آن متخلفان محیط زیستی باز هم به طبیعت باز می‌گردند اما این بار نه برای شکار یا برداشت غیرقانونی از آن، بلکه به حکم سبز قانون برای حراست و حفاظت از این عرصه‌های ارزشمند گام به محیطی می‌گذارند که پیشتر، مخل و تهدیدگر حیات آن بودند.

عشوری افزود: براساس ماده ۶۶ قانون مجازات اسلامی مرتکبان جرائم عمدی که حداکثر مجازات قانونی آن‌ها ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس است، به جای حبس به مجازات جایگزین حبس محکوم می‌شوند؛ البته استفاده از این مقررات برای مجرمان و محکومانی است که سابقه کیفری نداشته‌اند یا از سابقه کیفری آن‌ها بیشتر از ۵ سال نگذشته باشد. او برخی از این مجازات‌های جایگزین را اینطور برشمرد: همراهی با محیط بان‌ها، پاکسازی مناطق آلوده به پسماند، تهیه غذای پرندگان و علوفه برای حیات وحش، کاشت نهال و تهیه مقالات زیست محیطی برخی از مجازات‌هایی که سازمان حفاظت محیط زیست به این منظور پیشنهاد کرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به آثار مثبتی که احکام سبز به بار می‌آورد، افزود: مطالبه خدمات از بزهکار نشان از آن دارد که جامعه وی را طرد ننموده است و همچنان او را عنصر مطلوبی می‌داند. از این رو، آمیزه‌ای از مجازات و بازسازی بدون آنکه انگ و برچسبی بر بزهکار زده شود، او را از تکرار بزه منصرف خواهد کرد. در این عبارت به خاصیّت روانی و ذهنی این جایگزین‌ها اشاره شده است که از طریق تأثیرگذاری بر شخصیّت افراد می‌توان به نوعی از وقوع جرم و بزهکاری پیشگیری کند. حکم سبز دست کم این فرصت را ایجاد می‌کند تا این افراد از نزدیک با شرایط زیست محیطی آشنا شوند و این فرهنگسازی مانع از تکرار جرم می‌شود.

Share