غذاهای سنتی مشهد؛ گشتی در میان غذاهای اصیل خراسان

مشهد از شهرهای توریستی در خراسان رضوی است که جذابیت‌های گردشگری و تفریحی زیادی دارد.

همانطور که می‌دانید مشهد در خراسان رضوی، بزرگ‌ترین شهر زیارتی ایران است که سفر به آن با تجربیات جدید و منحصربه‌فردی همراه است. بازدید از جاذبه‌های گردشگری، بناهای تاریخی، مجموعه‌های تفریحی و طبیعت دیدنی اطراف این شهر در کنار تنوع غذایی خاص این منطقه، تمام آن چیزی است که در طول سفر می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید. غذاهای سنتی مشهد به‌قدری متنوع و لذیذ است که نباید فرصت تجربه طعم بی‌نظیر آن‌ها را در چند وعده غذایی در سفر به این شهر توریستی از دست بدهید.

اگر می‌خواهید طعم اصیل غذاهای محلی مشهد را امتحان کنید، بهتر است رفتن به رستوران های سنتی مشهد را در الویت قرار دهید. در صورتی که قصد گذران تعطلاتی خوش و مفرح در بزرگ‌ترین شهر استان خراسان رضوی را دارید، پیشنهاد می‌شود در کنار برنامه‌ریزی سفر خود، با غذاهای اصیل مشهد که در این مطلب معرفی خواهد شد نیز آشنا شوید.

غذاهای سنتی مشهد؛ طعمی لذیذ و به‌یادماندنی

لیست بهترین غذاهای سنتی مشهد

شکم‌گردی از جذاب‌ترین بخش از سفر محسوب می‌شود که شما را با ویژگی‌های جدیدی از مقصد سفر نیز آشنا می‌کند. مشهد نیز ازجمله مقاصد گردشگری است که به‌دلیل قدمت زیاد و همچنین داشتن فرهنگ متفاوت و بومی، غذاهای مخصوصی دارد که فرصت تجربه طعم‌های جدید را به شما می‌دهد. خوشبختانه لیست غذاهای سنتی مشهد هر نوع ذائقه‌ای را پوشش می‌دهد و به این شکل می‌توانید با دانستن ترکیبات موجود در غذاهای محلی این شهر، غذایی باب میل و دلخواه را سفارش دهید. توصیه می‌شود در سفر به مشهد زیبا و دوست‌داشتنی، یک یا چند مورد از غذاهایی که در ادامه معرفی می‌شود را امتحان کنید. شما حتما با چلو گوشت مشهدی آشنایی دارید، بنابراین در ادامه غذاهای خاص‌تر این شهر را به شما معرفی می‌کنیم.

شله مشهد؛ غذایی اصیل که قدمتی 100 ساله دارد

شله مشهدی

یکی از قدیمی‌ترین غذاهای بومی مشهد که طعم شگفت‌انگیزی دارد، شله یا شوله مشهدی است. از آنجایی که قدمت پخت شله مشهدی به دوران قاجار بازمی‌گردد، می‌توان به جرات گفت که این غذا همچون آش رشته، ازجمله غذاهای اصیل در کل ایران محسوب می‌شود. جالب است بدانید که قدمت ۱۰۰ ساله این غذا باعث شده است که به‌عنوان میراث فرهنگی ایران به ثبت ملی برسد. در کنار طعم بی‌نظیر شله مشهدی نمی‌توان از ارزش غذایی بالای آن غافل شد، چراکه ترکیبات اصلی آن شامل موادغذایی مغذی و متنوع است. لازم به ذکر است که در مناسبت‌های مذهبی مختلف، شله مشهدی از اصلی‌ترین نذورات محسوب می‌شود.

ترکیبات این غذا به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین غذاهای اصیل مشهد، شامل انواع حبوبات مانند عدس، ماش، لوبیا سفید و لوبیا چیتی و همچنین گوشت گاو و یا گوشت گوسفند است. ادویه‌هایی که برای طعم دادن به شله مشهدی استفاده می‌شود نیز شامل ترکیبات خاصی از جوز هندی، دارچین، هل، زنجبیل و دیگر ادویه‌های رایج در پخت غذا مانند فلفل و زردچوبه است. همان‌طور که از مواد تشکیل دهنده در پخت این غذا مشخص است، قرار است طعم جدید، لذیذ و متفاوتی را در سفر به مشهد تجربه کنید.

پلو مخلوط مشهدی

از دیگر غذاهای سنتی مشهد خراسان رضوی می‌توان به پلو مخلوط اشاره کرد. این غذا به‌دلیل عطر بی‌نظیر و طعم فوق‌العاده هم در بین مردمان بومی و هم مسافران بسیار محبوب و پرطرفدار است. بنابراین اگر از علاقه‌مندان به غذاهایی پلویی هستید، می‌توانید در لیست غذاهای محلی مشهد، پلو مخلوط را سفارش دهید. ترکیبات این غذا شامل برنج، هویج، لوبیا سبز، گوشت چرخ کرده، پیاز و ادویه‌های مخصوص است. جالب است بدانید که گوشت به‌کاررفته در پخت پلو مخلوط، به شکل کوفته‌های کوچک سرخ شده است که طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

یتیمچه مشهدی؛ غذایی اصیل با طعمی فوق‌العاده

یتیمچه مشهدی

شاید با شنیدن نام یتیمچه مشهدی به این فکر کنید که این غذا در اکثر شهرهای ایران طبخ می‌شود. البته که این تصور درستی است اما باید بدانید که نحوه پخت یتیمچه مشهدی یک تفاوت اساسی با دیگر جاهای ایران دارد و آن عدم استفاده از گوشت است. این غذا به‌عنوان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای اصیل مشهد، به‌راحتی و در کمترین زمان آماده می‌شود. ترکیبات آن نیز شامل عدس، لوبیا، نخود، بادمجان و پیاز است که با چاشنی‌ها و ادویه‌هایی مانند رب گوجه، کشک، دارچین، زردچوبه، فلفل و نعنا همراه می‌شود. توجه داشته باشید که برای پخت این غذا حتما از بادمجان‌های گوشتی و شیرین استفاده کنید.

آش لخشک مشهدی؛ خوشمزه و مقوی

آش لخشک مشهدی

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های غذایی که در خطه خراسان به چشم می‌خورد، تنوع در پخت انواع آش‌ها است. این موضوع را می‌توانید به‌راحتی در رستوران‌های محلی و آشکده‌های شهر مشهد درک کنید. در این میان، آش لخشک خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین آش در مشهد محسوب می‌شود که ارزش غذایی بالایی نیز دارد. تنها حبوبات به‌کاررفته در پخت آش لخشک، عدس است که با مواد غذایی دیگری ازجمله اسفناج، رشته، پیاز داغ، نعنا و سیرداغ طعم و مزه شگفت‌انگیزی را ایجاد می‌کند. فراموش نکنید که آش لخشک که از لذیذترین غذاهای محلی مشهد است را با نان سنگک تازه و داغ میل کنید.

اشکنه قوروت مشهدی

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین و درعین حال ساده‌ترین غذاهای سنتی و محلی مشهد، اشکنه قوروت نام دارد. از آنجایی که کشک ساییده شده فراوانی در این غذا می‌ریزند، می‌توان گفت که اشکنه قوروت سرشار از کلسیم است. بنابراین اگر این غذا را در سفر به مشهد تست می‌کنید، درواقع غذایی می‌خورید که علاوه بر طعم خاص و اصیل، بسیار مقوی است. مغز گردو، ادویه، پیاز داغ و نعناداغ ترکیبات دیگری است که طعم بی‌نظیری به این غذای ساده و مغذی می‌دهد.

ررزو هتل های مشهد برای اقامت در شهری که جذابیت های فراوانی دارد

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، سفر به مشهد شما را با تجربیات و شگفتی‌های زیادی روبه‌رو می‌کند. از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی تا غذاهای محلی و بومی مشهد، همگی شرایطی را فراهم کرده‌اند تا شما اوقات خوش و خاطره‌انگیزی در طول سفر سپری کنید. در این میان نباید از تنوع در هتل‌ها و اقامتگاه‌های این شهر توریستی غافل شد، تا جایی که برای هر سلیقه و بودجه‌ای انتخاب‌های بسیار گسترده و متنوعی وجود دارد. اگر می‌خواهید اقامتی مناسب، دلنشین و به‌یادماندنی در سفر به مشهد تجربه کنید، بهتر است در لیست هتل های مشهد اقامت۲۴ دست به انتخاب بزنید. چراکه در این سایت تمام هتل‌ها با جزئیات اقامتی مانند امکانات تفریحی، موقعیت مکانی، واحدهای اقامتی، خدمات رفاهی، قیمت و… معرفی شده است. بنابراین پس از بررسی و ارزیابی هتل‌های مشهد می‌توانید بهترین گزینه را به‌صورت آنلاین رزرو کنید.

شهر مشهد، به عنوان یکی از پرطرفدارترین مقاصد سیاحتی و زیارتی ایران، از هتل‌ها و هتل آپارتمان‌‎های گوناگونی برخوردار است که خدمات متنوعی را به زائرانش ارائه می‌دهد. با اقامت در هتل های مشهد، تجربه‌ای خاطره انگیز از زیبایی‌های این شهر مقدس و حرم مطهر را کسب خواهید کرد. قیمت و امکانات این هتل‌ها باهم متفاوتند و هر یک، خدماتی منحصربه‌فرد را به شما ارائه می‌دهند. امکانات هتل‌های مشهد شامل رستوران‌ها، تفریحات، اینترنت رایگان و خدمات پذیرایی متنوع می‌باشد. هزینه رزرو هتل مشهد نیز بسته به نوع خدمات ارائه شده، می‌تواند متفاوت باشد.

سخن پایانی

مشهد از شهرهای توریستی در خراسان رضوی است که جذابیت‌های گردشگری و تفریحی زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین تجربیاتی که نباید در سفر به این شهر زیبا و گردشگری از دست بدهید، غذاهای سنتی مشهد است. در این منطقه از کشور تنوع غذایی زیادی به چشم می‌خورد که فراتر از خورشت‌های معمولی است و قدمت پخت برخی از آن‌ها به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد. بنابراین در بخش‌هایی از سفر خود به رستوران‌های سنتی مشهد بروید و در بین غذاهای اصیل و بومی این شهر، غذایی باب میل و خوشمزه میل کنید.

Share