مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان تاکید کرد؛

هیچ منبعی نمی‌تواند جای سد سفیدرود را بگیرد | آب بندان به تنهایی تامین کننده آب کشاورزی نیست

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: ۲ میلیارد مترمکعب از نیاز آبی استان از طریق سد سفیدرود تامین می‌شود و قطعا این سد جایگزین ندارد و هیچ منبعی نمی‌تواند جای سد سفیدرود را بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه شورای شهرستان رشت با حضور مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گیلان و اعضای شورا عصر روز یکشنبه ۱۷ دی‌ماه برگزار شد.

مجید عزیزی، رئیس شورای شهرستان رشت در این جلسه با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی مشکلاتی وجود دارد، اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات در حوزه کشاورزی آب زراعی است و برای رفع این مشکلات نیازمند تعامل با شورا و دهیاران هستیم.

عزیزی با ابراز تاسف از اینکه احتمال خشکسالی وجود دارد، یادآور شد: پاییز خشک و زمستان کم‌بارش نشان از خشکسالی است که اثرات منفی آن در سال زراعی جدید مشخص می شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد تالاب عینک گفت: در حال حاضر ۵ آب بندان در تالاب عینک داریم و اگر شهرها و کشورهای دیگر چنین فرصتی داشتند خیلی بهتر از ما از این فرصت برای گردشگری استفاده می‌کردند.

رئیس شورای شهرستان رشت با اشاره به تفاهمات صورت گرفته بیان کرد: در شورای ششم حق مالکیت به منابع طبیعی و بهره‌برداری به آب منطقه‌ای سپرده شد و شهرداری رشت نیز می‌تواند توافق بلند مدتی در قالب گردشگری برای استفاده بهینه از این تالاب داشته باشد.

عزیزی با تاکید بر اینکه تعاملات خوبی بین شورای شهر رشت و آب منطقه‌ای صورت گرفته، عنوان کرد: متاسفانه در دهه ۶۰ فاضلاب را به رودخانه‌های رشت متصل کردند و تا زمانی که آب و فاضلاب اقدامات لازم و جدی را در مهار فاضلاب‌ها نکند و عزم جدی در لایروبی‌های این رودخانه‌ها نباشد، همچنان شاهد آلودگی زرجوب و گوهررود خواهیم بود.

سد سفیدرود جایگزین ندارد

وحید خرمی، مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار و بالغ بر ۳۰۰ هزار خانوار روستایی در استان داریم، اظهار کرد: بیش از نصف جمعیت گیلان درگیر کاشت برنج هستند.

وی با بیان اینکه می‌توان مصرف آب کشاورزی را در سه بخش تقسیم کرد که شامل بخش مرکزی، بخش فومنات و بخش شرقی است، تصریح کرد: مصرف آب در گیلان بالغ بر ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب است که این به جز حق‌آبه محیط زیستی است و این حق‌آبه به وفور در استان گیلان وجود دارد که از این میزان ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب‌های زیرزمینی و ۲ میلیارد متر مکعب از سد سفیدرود تامین می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گیلان با اشاره به اینکه هیچ منبعی که جایگزین تامین آب از سفیدرود باشد در حال حاضر وجود ندارد، یادآور شد: بسیاری از افراد معتقد هستند که آب بندان‌ها می‌توانند جایگزین آب سفیدرود شود که این فرضیه نادرستی است و هیچ‌گاه ۹ هزارهکتار آب بندان موجود در استان نمی‌تواند به تنهایی تامین کننده آب کشاورزی باشد.

خرمی با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۵۰ میلیون متر معکب آب در سفیدرود داریم، گفت: این نشان می‌دهد که سال کشاورزی سختی را پیش‌رو داریم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت ذخیره آب پشت سد نسبت به سال گذشته خوب نیست، افزود: حتی اگر الان هم بارش داشته باشیم باز هم به وضعیت سال گذشته نمی‌‎رسیم البته ناامید نیستیم شاید بارش شروع شود، همچنین در سد شهر بیجار آب‌ بیشتری ذخیره شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه لایروبی آب بندان‌ها را به جهاد کشاورزی واگذار شده است، گفت: البته امکان لایروبی آب بندان‌های دارای خاک مناسب توسط پیمانکار بخش خصوصی وجود دارد و دستمزد از محل برداشت خاک محاسبه می‌شود و پرداختی نداریم.

خرمی از لایروبی ۷۰ هکتاری آب بندان‌ها از محل برداشت خاک های حاصل‌خیر داخل آب بندان طی امسال خبر داد و بیان کرد: آب بهای کشاورزی در سال زراعی پیش رو مانند سال گذشته خواهد بود.

خرمی با اشاره به اینکه آب منطقه ای گیلان در بخش هزینه های پرسنلی و سایر هزینه های جاری اعتباری از دولت در یافت نمی نماید و بعنوان یک شرکت دولتی بصورت درآمد هزینه ای هستیم تصریح کرد: در خشکسالی سال گذشته از محل ظرفیت ماده ۱۸ قانون بحران مبلغ ۳۰میلیار تومان از محل اعتبارات جاری شرکت هزینه کردیم. همچنین مبلغ ۱۷۱ میلیار تومان اعتبار از محل اعتبارات ماده ۱۷ مدیریت بحران برای مدیریت خشکسالی به آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی استان ابلاغ شده که تا کنون حدود ۴۰ رصد آن بصورت اسناد خزانه اسلامی تخصیص یافته است.

Share