عزیزی: زباله‌ در سطح شهرها و روستاها دپو شده است

از تغییر کاربری تا پسماند؛ بررسی مشکلات شهرستان رشت

رئیس شورای شهرستان رشت با ابرار تاسف در مورد وضعیت پسماند گفت: زباله‌ها در سطح شهرها و روستاها دپو شده است و نیازمند سرعت بخشیدن و تعیین تکلیف سریع این موضوع است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مجید عزیزی در جلسه شورای شهرستان رشت که عصر روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ با حضور اعضای شوراهای بخش، شهرها و مدیران کل دفاتر امور روستایی و شهری استانداری برگزار شد، با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده‌ای که مردم روستاها با آن روبرو هستند تغییر کاربری است، اظهار کرد: در روستاها یکی از راه‌های درآمد اخذ پروانه‌های ساخت و ساز است اما در برخی موارد شاهد اعمال سلیقه در تغییر کاربری زمین‌ها هستیم.

رئیس شورای شهرستان رشت از معضلات دیگر در شهرستان رشت را پسماند عنوان کرد و گفت: دپوی زباله در سراوان مردم آن منطقه را اذیت می‌کند، اقدامات زیادی در سراوان انجام شده است اما به این باور هستم‌ که ریجکت زباله هر چه بیشتر انجام شود به حل مشکل سراوان کمک زیادی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در مورد زباله سوز مواردی است که بنده بر روی آن حرف دارم، تاکید کرد: گیلان منطقه‌ای رطوبتی است و اگر دستگاه زباله سوزی که به توافق رسیدند به گیلان بیاید قطعا در کوتاه مدت فرسایشی خواهد شد و حتی از تهران خبرهایی که داریم بیشتر روزها زباله سوز تعطیل است.

رئیس شورای شهرستان رشت با ابرار تاسف در مورد وضعیت پسماند گفت: زباله‌ در سطح شهرها و روستاها دپو شده است و نیازمند سرعت بخشیدن و تعیین تکلیف سریع این موضوع است.

وی ادامه داد: از موارد و مشکلاتی که مردم با آن همراه هستند موضوع‌ عدم رعایت عدالت در توزیع منابع است؛ رشت یک سوم جمعیت گیلان را دارد و توزیع منابع و اعتبارات با توجه به جمعیت شهرستان‌ها صورت گیرد.

افزایش ظرفیت شرکت کود آلی با حضور پیمانکار جدید

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گیلان نیز در جمع اعضای شورای شهرستان رشت در مورد مدیریت پسماند در شهرها گیلان با اشاره به اینکه بررسی عملکرد در حوزه پسماند را باید به قبل از دولت سیزدهم و بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم بررسی کرد، افزود: استاندار گیلان در شرایط سختی، پسماند گیلان را هدایت و برای حل مشکل پسماند تلاش کرد.

محمود قاسمی بیان کرد: در سفر ریاست جمهوری تصمیماتی گرفته شده که در حال اجرای آن‌ها هستیم، خدماتی که در قالب کارگروه تخصصی مدیریت پسماند در سراوان انجام شده بسیار بی‌نظیر است که شامل خدمات بهداشتی، درمانی، برق، آب و ورزشی می شود و همه با دستور مستقیم استاندار انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در مورد شرکت کود آلی کار به اتمام رسید اما آن خروجی مورد نظر حاصل نشده، تصریح کرد: قرار بود ظرفیت شرکت کود آلی از ۵۰۰ تن به یکهزار تن برسد ولی مشکلاتی با پیمانکار ایجاد شد که به زودی این مشکل برطرف خواهد شد و قرارداد جدیدی با پیمانکار جدیدی بسته می‌شود تا با ظرفیت یک هزار تن در کودآلی دیگر شاهد چیزی به نام زباله تر نباشیم.

قاسمی با بیان اینکه باید محل‌های مناسب برای ریجکت زباله در نظر بگیریم، خاطرنشان کرد: اولین محل خود محل زباله سوز است که می‌تواند ریجکت سوز نیز باشد اما زمان‌بر خواهد بود اما فعلا باید محلی معرفی شود.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گیلان با اشاره به قول استاندار در مورد عدم ورود زباله به سراوان، بیان کرد: سراوان در حال حاضر بهسازی شده که برای انجام بهسازی به ۵۰ تن ریجکت زباله نیاز داشتیم و این کار انجام شده و بعد از آن ریجکت زباله‌ها ساماندهی می‌شوند.

قاسمی در مورد تصفیه خانه لندفیل سراوان نیز اظهار کرد: دولت سیزدهم در مورد هزینه کرد برای پسماند مشکلی در پرداخت ندارد و تا الان ۲۵۵ میلیارد تومان در حوزه پسماند شهرستان رشت هزینه شده است.

نمیتوانیم محدوده طرح هادی را از این بیشتر اضافه کنیم

یاور پیر علایی مدیر کل امور روستایی استانداری گیلان در ادامه جلسه با اشاره به اینکه از دغدغه‌های اصلی استاندار گیلان پسماند است، اظهار کرد: در دوران دکتر عباسی اعتبارات و اقدامات انجام شده در حوزه پسماند قابل مقایسه با دوره‌های قبل نیست و ایشان بسیار برای حل مشکل پسماند جدیت دارند.

وی با اشاره به اینکه تفکیک از مبدا در روستاها و بخش‌ها را اجباری کردیم، گفت: آمارهای خوبی در این حوزه به ما رسیده و ما نیز نظارت مستقیم بر اجرای این دستور در بخش‌ها و روستاها داریم که خوشبختانه دهیاران بسیار پای کار هستند.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان یکی از معضلات پسماند در استان را بحث زباله گردشگران عنوان کرد و گفت: با توجه به گردشگرپذیر بودن گیلان، سالانه شاهد حضور گردشگران زیادی در مقاطع مختلف فصلی هستیم اما متاسفانه برخی از گردشگران بدون هیچ ملاحظه‌ای زباله‌های خود را در روستاها و طبیعت رها می‌کنند که دهیاران برای جمع آوری این زباله‌های رها شده با مشکل روبرو هستند.

پیر علایی در ادامه به مسئله سراوان اشاره کرد و گفت: در سراوان ۲۰ برابر سرانه جمعیتی تغییر کاربری‌ نسبت به روستاهای دیگر انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات دفتر روستایی استانداری واگذاری اراضی ملی به مردم بوده، بیان کرد: به این صورت که فرد روستایی اگر میخواست خانه ۶۰ساله خود را تعمیر کند چون در منابع ملی بود با مشکل مواجه می‌شد که استاندار گیلان با ورود به این مبحث توانست مشکل آنها را حل کند و زمین‌های منابع ملی را به بنیاد مسکن واگذار کرد و بنیاد با قیمت بسیار پایین آن را به مردم انتقال داد.

پیر علایی در واکنش به انتقادات صورت گرفته در رابطه با توزیع عادلانه اعتبارات گفت: تمام واریزی‌ها بر اساس سرانه جمعیت انجام می‌شود.

مدیر کل دفتر روستایی و شوراها استانداری گیلان در مورد تغییر کاربری‌ها نیز اظهار کرد: استان گیلان با توجه به آب و خاکی که دارد مورد توجه گردشگران است و وظیفه ما حراست این استان است، مردم بومی استان حق آب و خاک دارند اما نمیتوانیم محدوده طرح هادی را از این بیشتر اضافه کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای تغییر کاربری‌ دریافت سند برای زمین‌ها باید اجباری باشد، بیان کرد: در مسئله تغییر کاربری‌ها به مردم کمک خواهد به طور مثال فردی سه هکتار زمین دارد و می‌خواهد ۱۰۰ از زمین ساخت و ساز کند تا از اراضی خود مراقبت نماید، این گونه موارد چون بومی هستند کمک می‌شود در روزهایی که ملاقات عمومی است، بالغ بر ۷۰ درصد مشکل تغییر کاربری دارند.

پیرعلایی با تاکید بر درآمدزایی دهیاران گفت: دهیاری که بنشیند و منتظر واریزی آخر ماه باشد، آن دهیار در کار خود نتیجه نخواهد گرفت، دهیاران باید از خلاف‌سازی جلوگیری کنند و جدای عوارض‌ها ساختمانی دهیاران باید درآمدزایی داشته باشند.

Share