قیمت مصوب ماسک در بازار و معرفی فروشگاه های معتبر برای خرید ماسک

طبق گزارشات به دست آمده این قیمت ماسک در سال ۱۴۰۲ از طرف دولت ۳۲۰۰ تومان اعلام و توسط وزارتخانه مربوطه تصویب شد است، اما در طی فرایند گسترش مجدد کرونا و از راه رسیدن سویه جدید آن قیمت ماسک ها حدود دو برابر افزایش پیدا کرده به طوری که ماسک ها تا قیمت ۹۲۰۰ تومان در بازار آزاد به فروش می رسند.

قیمت مصوب ماسک پزشکی تا افزایش قیمت آن در بازار آزاد

طبق اعلامات سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت ماسک سه‌لایه در سال ۱۴۰۲ ابتدا از سوی وزارتخانه مربوطه ۳۱۰۰ تومان اعلام شده بود. پس از آن این نرخ از طرف روابط عمومی وزارت مذکور اصلاح شد؛ طبق گزارش خبرگذاری ایسنا قیمت ماسک سه‌لایه به تبعیت از خبر اعلام شده از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت از ۳۱۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان برای خرید هر عدد ماسک سه لایه، برای مصرف‌کننده نهایی مصوب شده است.

طبق گزارشات به دست آمده این قیمت ماسک در سال ۱۴۰۲ از طرف دولت ۳۲۰۰ تومان اعلام و توسط وزارتخانه مربوطه تصویب شد است، اما در طی فرایند گسترش مجدد کرونا و از راه رسیدن سویه جدید آن قیمت ماسک ها حدود دو برابر افزایش پیدا کرده به طوری که ماسک ها تا قیمت ۹۲۰۰ تومان در بازار آزاد به فروش می رسند.

 علاوه‌بر ماسک‌های سه‌لایه، قیمت عمده ماسک‌های FFP3 که به ماسک فیلتردار معروف است از ۸۲۰۰ تومان به ۱۳ هزار تومان و بالاتر در بازار آزاد رسیده است.

البته همه ‌این تغییرات را کنار مساله وجود یا عدم وجود ماسک در بازار مدنظر قرار دهید، چراکه متاسفانه بعد از بالارفتن تقاضا برای تهیه ماسک به‌خاطر توصیه و تاکید سازمان های جهانی به استفاده از آن برخی فروشندگان یا ماسکی برای فروش ندارند یا از فروش آن امتناع می‌کنند. در سال ۱۴۰۲ مصوب سازمان غذا و دارو برای ماسک سه‌لایه از ۳۲۰۰ تومان اعلام شده است، منتها با همین اعلام قیمت وقتی به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنید، بسته ۵۰تایی این ماسک‌ها به قیمت ۱۹۰ هزار تومان (یعنی هرماسک هزار و ششصد تومان با افزایش قیمت همراه است) و تک عددی آنها تا سقف ۱۳ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

بعد از واکنش های بیش از حد به افزایش قیمت در بازار آزاد توسط دلالان ماسک، موج دوم  واکنش ها به قاچاق معکوس ماسک و  کسب درآمد میلیونی از صادارات غیر قانونی ماسک ها اتفاق افتاد.  خبرهایی در دست است، مبنی‌ بر اینکه در حوزه ماسک یک قاچاق معکوسی وجود دارد؛ به‌طوری که برخی به‌ علت اختلاف‌ قیمتی که وجود دارد و گرانی دلار، بخشی از ماسک‌ها را از کشور خارج می‌کنند. عکس‌ها و فیلم‌هایی دیده شده که ماسک‌های ایرانی در برخی کشورها وجود دارد. البته در روز حدود ۶ تا ۷ میلیون ماسک سه‌لایه پزشکی در کشور تولید می‌شود، اما باید به این موارد و مسائل نیز توجه داشت.

در رابطه با افزایش قاچاق و صادارات غیر قاونی ماسک، دولت ایران با بیان اینکه مردم برای تهیه ماسک به داروخانه مراجعه کرده و یا به طور مستقیم از نمایندگی های فروش برندها که دارای صلاحیت هستند اقدام به خرید کنند، متذکر شد که مرد م به فروشندگانی برای خرید ماسک مراجعه کنند که دارای صلاحیت و مجوز قیمت مصوب هستند.

اعداد و ارقام اعلام شده توسط دولت و سازمان حاکی از سود کلان و سودجویی میلیونری دلالان ماسک از طریق قاچاق و صادارات ماسک است.

خرید انواع ماسک به قیمت تصویب شده

بعد از اعلام قیمت تصویب شده توسط  دولت میتوان نتیجه گیری کرد که برای فروش و خرید ماسک های پزشکی که امسال نیز به دلیل بحران آلودگی هوا مصرف آنها رو به افزایش رفته است بهترین و امن ترین عرضه کنندگان داروخانه ها و نمایندگی های رسمی تولید و عرضه ماسک ها هستند.

از آنجایی که داروخانه نهادهایی رسمی و مورد تایید در کشور هستند نیاز به معرفی از سوی مراکز و سازمان های دولتی ندارند اما سوال طرح شده از جانب بسیاری از افراد این است که دولت و انجمن داروسازان ایران چه نمایندگی هایی را تایید صلاحیت کرده اند؟

نمایندگان تولید و عرضه ماسک ( دارای صلاحیت رسمی)

نمایندگان مذکور به دو صورت عمده و تکی به فروش انواع برند و مدل های ماسک اعم از خارجی و ایرانی پرداخته اند. به طور مثال برند هیپو که توسط شرکت و نمایندگی های طب کاران، طب ایران، طبی مادران و افرا طب به صورت عمده به تولید می رسند و توسط فروشگاه های عرضه کننده تجهیزات ایمنی مثل، ایمن آرتا، مهندسی مارت و کوهر به صورت خرده به فروش و عرضه می رسند. فروشگاه هایی که تحت نظر نمایندگان و تولید کنندگان تجهیزات ایمنی در کشور هستند همچون دیگر عرصه های بازار خرید و فروش دارای قیمت مصوب و معلومی اند که این امر موجب جدایی آنها از بازار آزاد میشود.

در این بین دیگر خرده تولید کنندگانی که خود دارای تولیدی و عرضه برند خود هستند نیز وجود دارند. تولیدکنندگانی اختصاصی همچون، دی ماسک، ماسک پوش و دیگر تولید کنندگان و عرضه کنندگان عامی همچون آرکو سیفتی، نیوسیف، ایمن کالا که به تولید و عرضه انواع ماسک پرداخته اند، طبق تعرفه قیمت گذاری شورای اقتصاد با بررسی کمیسیون هیات عالی نظارت از بازار آزاد تفکیک  شده و اگر دارای خلاقیت و ابتکار داخلی باشند مشمول امتیازاتی به دلیل ابتکار و پیشروی ملی_داخلی میشوند.

وظیفه دولت در تهیه ملزومات پزشکی

در این رابطه کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از رویه دولت در ماجرای مدیریت شیوع کرونا در کشور به «فرهیختگان» گفت: در ارتباط با اینکه انحصار بازار ماسک در اختیار چه کسانی است و بر چه مبنایی قیمت‌ها بالا و پایین می‌شود، اطلاعی در دست نیست اما این مساله که ماسک باید با قیمت نازل در اختیار مردم قرار بگیرد امری طبیعی و بدیهی است.

ماسک و سایر اقلام بهداشتی می باید به راحتی و با تسهیلات در اختیار مردم قرار گیرد و بعد از شیوع جدی و شکل گیری دوباره کووید۱۹ توام با بحران آودگی هوا  و با توجه به وضعیت نامطلوب کشور  در عرصه تجهیزات پزشکی باید جلوی صادرات ماسک و دیگر اقلام پزشکی گرفته شود و نیاز داخلی به طرز مطلوبی برطرف شود، چراکه وضعیت کشور متاسفانه درحال تبدیل شدن به همان وضعیت روزهای ابتدایی است و باید آمادگی مدیریت وضع کشور با شروع سویه جدید کرونا را داشته باشیم.

Share