آئین شکرانه برداشت محصول کیوی در تالش برگزار شد

ارزش صادراتی بالای کسب و کار کیوی | صادرات ۵۰ درصد محصول کیوی گیلان به اوراسیا

_رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۵۰ درصد محصول کیوی استان به اتحادیه اوراسیا به عنوان بازار اصلی و هدف، صادر و بقیه نیز به سایر کشورها از جمله عراق، امارات متحده و افغانستان به صورت نیاز بازارهای منطقه صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ابوالحسن وارسته عامل توسعه خوشه کسب و کار کیوی گیلان در حاشیه برگزاری آئین شکرانه برداشت کیوی در تالش با بیان اینکه این خوشه زیر نظر شرکت شهرکهای صنعتی گیلان فعالیت میکند، اظهار کرد: توسعه همه جانبه این صنعت در استان را دنبال می‌کنیم و پس از فرآیند مطالعه شناختی، اعتمادسازی و تدوین سند برنامه عملیاتی در پیاده‌سازی آن در تلاش هستیم.

وارسته با تاکید بر اینکه تشکیل یک شبکه فراگیر جهت پیگیری امور در ادامه فعالیت خوشه کیوی از برنامه‌های مهم خوشه کسب و کار کیوی گیلان است، افزود: با اجرای برنامه‌های عمل خوشه کیوی که از سال ۱۴۰۱ آغاز شده، شاهد دستاوردهای مهمی در این صنعت هستیم که البته فعالیت مدیران استان که از سالهای قبل بستر رشد و شکوفایی این صنعت را فراهم کرده‌اند بسیار ستودنی است.

عامل توسعه خوشه کسب و کار کیوی گیلان با اشاره به برگزاری جشنواره شکوفه‌های کیوی در ابتدای سال جاری اظهار کرد: اینبار شاهد برگزاری جشنواره شکرانه برداشت کیوی بودیم که به واسطه تلاش باغداران زحمتکش و سردخانه داران و واحدهای سورت و بسته‌بندی، تجار و بازرگانان، مدیریت ترویج جهاد کشاورزی استان گیلان، فرمانداری و اتاق بازرگانی صورت گرفت.

وارسته با اشاره به رونق کسب و کار کیوی در گیلان این صنعت را نوپا اما دارای پتانسیل بالا جهت رشد و توسعه عنوان کرد و گفت: ارزش صادراتی بالای کسب و کار کیوی قابل توجه است و مهمتر اینکه فعالان این بخش افرادی پیشرو و توانمند از نظر علمی هستند و خوشبختانه اراده حاکم بر سازمانهای دولتی و حاکمیتی در جهت همکاران رشد و توسعه این مسیر است.

عامل توسعه خوشه کسب و کار کیوی گیلان ارتقای سلامت محصول کیوی را به منظور افزایش سهم بازارهای داخلی و خارجی و همچنین بهره وری و رشد تکنولوژی در این صنعت و توسعه صنعت فرآوری را از مباحث مهم و قابل توجه دانست و گفت: هم اکنون تمام فعالیتهای توسعه خوشه کسب و کار کیوی گیلان که در جهت توسعه این صنعت استراتژیک و صادراتی دنبال می‌شود شامل فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، مطالعات بازار، تورهای صنعتی است که در اختیار ذینفعان خوشه قرار گرفته است.

راه اندازی مرکز تحقیقات کیوی در تالش ضروری است 

 ایرج موذن در آئین شکرانه برداشت محصول کیوی گفت: تالش بعنوان بزرگترین تولید کننده محصول کیوی در سطح استان در اقتصاد شهرستان  تاثیر بسزایی داشته و دارد.

سرپرست فرمانداری تالش افزود: کیوی در زمان حاضر تبدیل به یکی از مزیت‌های کشاورزی شهرستان تالش شده و یکی از محصولات درآمدزاست که قابلیت ایجاد اشتغال را داراست.

نماینده عالی دولت در شهرستان گفت: این جشنواره به منظور شناساندن محصول ارزشمند کیوی و حمایت همه جانبه مسئولین کشوری استانی  و قدردانی از  زحمات باغداران، سردخانه داران، تجار و سورتینگ داران محصول کیوی برگزار شده است.

وی، نیاز شهرستان را به حمایت همه جانبه استاندار گیلان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی  از کشاورزان، پیکره اصلی تولید در کشور را خواستار شد.

سرپرست فرمانداری تالش  راه اندازی مرکز تحقیقات کیوی در شهرستان را یکی از نیازهای ضروری کیوی‌کاران در شهرستان تالش دانست  و تاکید کرد: ایجاد صنایع تبدیلی و جانبی کیوی  که مستلزم ایجاد کارخانه‌های تولیدی با میوه کیوی، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کیوی‌کاران جهت تجهیز باغات کیوی، تامین آب مطمئنه برای کیوی کاران، برق‌رسانی به چاه‌های باغات کیوی، تامین نهاده‌های کشاورزی یارانه دار برای باغداران کیوی را از مسئولین کشوری و استانی خواستار شد.

ایرج موذن بیان کرد: شهرستان تالش ۴هزار و ۵۰۰هکتار باغ کیوی با شش  هزار بهره بردار  دارا می‌باشد که ۱۲۰هزارتن میوه کیوی  را تولید و به بازار عرضه می‌دارد.

وی با اشاره به اشتغال روزانه‌ی ۳هزار نفر در باغات و سردخانه‌ها و واحدهای سورت بسته‌بندی افزود: ۵۲واحد سردخانه با ظرفیت ۱۰۸هزار تن و ۲۲واحد سورت و بسته‌بندی در تالش فعال  است.

۵۰ درصد محصول کیوی گیلان به اتحادیه اوراسیا صادر می‌شود

صالح محمدی نیز در حاشیه برگزاری آئین شکرانه برداشت محصول کیوی در شهرستان تالش واقع در غرب گیلان در جمع خبرنگاران افزود: تولید این محصول برای کشور حائز اهمیت و ارزآور است بطوریکه به بیش از ۳۰ کشور دنیا با نام محصول کیوی ایران صادر می‌شود.

وی اظهار کرد: بنابراین برای اهمیت دادن به این محصول باید برنامه‌های مدون علمی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایجاد کرد که برگزاری آئین شکرانه برداشت، فرصتی برای معرفی این محصول است.

وی با بیان اینکه سالانه ۲۱۰ تا ۲۱۵ هزار تن محصول کیوی در گیلان تولید می‌شود، اضافه کرد: این استان دارای هفت هزار و ۵۶۰ هکتار باغ کیوی است.

محمدی بیان کرد: همچنین سالانه بیش از ۲۱۰ هزار تن محصول کیوی کشور، از گیلان صادر می‌شود؛ ضمن اینکه ۵۰ درصد محصول کیوی استان به اتحادیه اوراسیا به عنوان بازار اصلی و هدف ما صادر و بقیه نیز به سایر کشورها از جمله عراق، امارات متحده و افغانستان به صورت نیاز بازارهای منطقه صادر می‌گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه نگاه این سازمان به محصول کیوی تخصصی و علمی است، اظهار کرد: با توجه به صادرات محور بودن این محصول باید تلاش کرد کشت آن مطابق با ذائقه و بازار هدف تولید شود و ملاحظات تغذیه‌ای به لحاظ حفظ نباتات و قرنطینه‌ای رعایت شود.

محمدی افزود: با توجه به اینکه بخشی از باغات کیوی از نهال‌های جدید برخوردار است که در سال‌های آینده افزایش تولیدخواهد یافت؛ باید با رعایت موارد یاد شده ضمن حفظ بازار هدف در تصاحب بازارهای تازه تلاش کرد.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته میز تخصصی کیوی را با حضور استادان دانشگاه، تجار، باغداران و صاحبان صنایع ایجاد کردیم؛ امسال در پی راه اندازی صندوق تخصصی توسعه صادرات کیوی در گیلان و در شهرستان تالش هستیم.

در حاشیه این آیین نیز محصولات مختلف کشاورزی، کودهای شیمیایی، ماشین الات  و محصولات ارگانیک کشاورزی و غذاهای محلی  شهرستان   به نمایش گذاشته شد.

Share