صادرات بیش از ۲۰۰ هزار تن کیوی در سال گذشته از گیلان

گمرگ آستارا کشش لازم را برای انتقال این حجم کالا و محصولات کشاورزی ندارد

صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، در جشنواره ملی شکوفه‌های کیوی در شهرستان تالش با بیان اینکه گیلان یکی از ۱۰ استان برتر در حوزه تولید محصولات کشاورزی در کشور است، اظهار کرد: گیلان بزرگترین صادر کننده کیوی در کشور است و ۵۰ درصد کیوی تولید شده در این استان به کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان و آسیای میانه صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جشن ملی شکوفه های کیوی در پارک ساحلی چوبر شهرستان تالش عصر روز پنجشنبه با حضور مدیرکل جهاد کشاورزی گیلان، رئیس اتاق بازرگانی استان گیلان و مردم منطقه برگزار شد.

صادرات بیش از ۲۰۰ هزار تن کیوی در سال گذشته از گیلان

صالح محمدی مدیرکل جهاد کشاورزی گیلان، در این جشنواره با بیان اینکه گیلان یکی از ۱۰ استان برتر در حوزه تولید کیوی در کشور است، اظهار کرد: محصول کیوی با رویکرد صادرات تولید می‌شود که توجه به کشت کیوی می‌تواند موجب ارزآوری و رونق اقتصادی منطقه شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه کمتر کسی فکر می‌کرد که ما بتوانیم با تولید کیوی بسیاری از بازارهای کشورهای مختلف را به دست بگیریم، گفت: تقویت جایگاه بین‌المللی کیوی نیازمند بهره‌گیری از دانش و تکنولوژی و علم روز هستیم.

محمدی تشکیل میز تخصصی کیوی با حضور باغداران، متخصصان و فعالین عرصه خرید و فروش کیوی را از جمله برنامه‌های جهاد کشاورزی برای تقویت و حفط جایگاه کیوی ایران در بازارهای جهانی عنوان کرد.

وی با اشاره به پیگیری‌های نماینده مردم شهرستان‌های تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی در راستای احداث ایستگاه تحقیقات ملی کیوی در تالش افزود: مشکل زمین جهت احداث این ایستگاه حل شده و طی هفته‌های آینده زمین مربوطه از طریق منابع طبیعی تحویل داده خواهد شد.

مدیر کل جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به صادرات بیش از ۲۰۰ هزار تن کیوی در سال گذشته از گیلان گفت:حدود ۹۰ هزار تن از این میزان از بندر آستارا صادر شده است.

صحبت‌های قابل تأمل رئیس جدید اتاق بازرگانی

قاسم رضائیان رئیس اتاق بازرگانی گیلان نیز در حاشیه این مراسم نیز در گفت‌و‌گو با فارس با انتقاد از بی‌توجهی مسؤولین به حوزه کشاورزی اظهار کرد: با توجه به اینکه کیوی در داخل کشور مصرف قابل توجهی ندارد، باید حتماً برای صادرات برنامه‌ریزی شود.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی گیلان، تولید و صادرات در کشور با دلار بیش از ۵۰ هزار تومان انجام می‌شود، اما برگشت ارز باید با نرخ ارز دولتی تسویه حساب شود، این شکل تسویه با هیچ معادله ای همخوانی ندارد و دولت باید در راستای شعار سال این معضل را حل کند.

وی با بیان اینکه گمرگ آستارا کشش لازم برای انتقال این حجم کالا و محصولات کشاورزی را ندارد و ماشین‌های حمل این محصولات باید مدت زیادی در گمرگ بمانند، گفت: متأسفانه مدت طولانی معطلی در کمرگ آستارا موجب وارد شدن خسارت‌های به محصولات کشاورزی و مردم می‌شود که دولت باید حل این مشکلات اقداماتی داشته باشد.

فرامرز خندستانی رئیس انجمن صنفی کیوی گیلان با بیان اینکه از هشت هزار هکتار از اراضی زیر کشت کیوی در استان ۲۲۰ هزار تن محصول برداشت می‌شود، گفت: باغداران برای فروش محصولات خود عجله نکنند و سعی کنند در سردخانه ذخیره و پس از فروکش کردن تنش و نوسانات به بازار عرضه کنند.

Share