مدیرکل استاندارد استان گیلان؛

اکثر قنادی‎های گیلان خالص فروشی می‌کنند | استانداردهای هتل پنج ستاره اجباری می‌شود

معصوم نژاد گفت: هر ماه طرح پایش ماهیانه کمیت برای ۷ الی ۱۵ محصول در گیلان اجرا می‌شود که هدف از اجرای این طرح جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان و مصرف کنندگان است.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل استاندارد استان گیلان صبح روز پنجشنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۲ در جمع اصحاب رسانه با تبریک روز استاندارد اظهار کرد: مشاوره اصولی و نقدهای سازنده خبرنگاران منجر به تعالی و توسعه می‌شود.

مجتبی معصوم نژاد به اقداماتی که در حوزه استاندارد انجام شده اشاره کرد و گفت: در دولت مردمی سیزدهم سازمان ملی استاندارد بر اساس قانون تقویت نظام استاندارد به قسمت‌هایی از قانون ورود کرد که در سال‌های گذشته مغفول مانده بود.

وی با تاکید بر اینکه استاندارد مقوله مهم و اثربخش کیفی و کمی در بخش‌های مختلف جامعه است به دوره تحول نظام استاندارد در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: تقویت تولید حول محور استاندارد، از تاکیدات مهم در دولت سیزدهم است و همچنین کیفیت تولید و خدمات زیر ذره بین استاندارد قرار دارد.

مدیر کل استاندارد گیلان با اشاره به وضعیت خالص فروشی و نظارت بر کیفیت و کمیت کالاها گفت: بر اساس پایش میدانی و داده‌های آماری در ۴۰ درصد محصولات کشور استاندارد وزن خالص رعایت نمی‌شد که با نظارت‌های صورت گرفته در این چند سال اخیر این رقم را به زیر ۲۰ درصد رسانیدیم.

معصوم نژاد ادامه داد: هر ماه طرح پایش ماهیانه کمیت برای ۷ الی ۱۵ محصول در گیلان اجرا می‌شود که هدف از اجرای این طرح جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان و مصرف کنندگان است.

وی با بیان اینکه اکثر شیرینی فروش‌ی های گیلان خالص فروشی می‌کنند، افزود: شهروندان ناخالص فروشی واحدهای صنفی را به شماره ۱۵۱۷ تلفن گویا استاندارد گزارش دهند، شیرینی فروشی‌ها در محاسبه قیمت شیرینی، نباید جعبه آن را محاسبه کنند.

معصوم نژاد با بیان اینکه استانداردهای هتل پنج ستاره در کشور اجباری می‌شود، خاطرنشان کرد: کلیه خدمات هتل‌ها، رستوران‌ها و مکان‌های اقامتی زیر پایش استاندارد قرار می‌گیرد.

وی در مورد شکایت مردم و اینکه آیا خودرو‌ها زیر نظر استاندارد است نیز اظهار کرد: درباره محصول خودرو استاندارد اجباری وجود ندارد اما قطعات خودرو شامل استاندارد اجباری است.

معصومی نژاد در باره ساخت و سازها نیز بیان کرد: متولی نظارت بر ساخت و سازها، شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی هستند و ما نمی‌توانیم به صورت مستقیم بر استانداردسازی آن‌ها نظارت کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره استاندارد بودن وسایل پارک‌های شهر بیان کرد: متولی پارک بازی شهرداری‌ها هستند، در بیشتر شهرهای استان پارک بازی استاندارد نبودند و با مکاتبه‌ای که با دادستانی داشتیم به صورت مستقیم به شهرداری‌ها برای نظارت و ساخت دستگاه‌های بازی نامه ارسال شد تا بر استانداردسازی ادوات بازی پارک‌ها و نیز محیط پارک استانداردسازی کنند.

مدیر کل استاندارد استان گیلان درباره وضعیت آسفالت شهرها اظهار کرد: آسفالت معابر دارای استانداردهایی برابر قانون است اما استاندارد اجباری نیست و نمی‌توان برای استانداردهای غیر اجباری اعلام جرم کرد.

وی در مورد آسانسور ساختمان‌ها نیز گفت: بر اساس قانون استاندارد هیچ کدام از شهرداری‌ها بدون اخذ تایید آسانسور نمی‌تواند پایان کار صادر کند.

معصوم نژاد همچنین به بسته‌بندی برنج‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲ واحد تولیدی بسته‌بندی در گیلان است که نظارت بر کار آن‌ها بر عهده ما است و هر کارخانه‌ای متقاضی بسته‌بندی باشد ما استقبال می‌کنیم اما نمی‌توانیم اجباری در مورد ایجاد بسته‌بندی در کارخانه‌ها داشته باشیم.

وی در مورد استاندارد طلاجات و مصنوعات ارزشمند نیز بیان کرد: تنها مرجع در عیار رسمی مصنوعات فلزی سازمان ملی استاندارد است و تمام کارگاه‌های طلاسازی دارای کد هستند که بر اساس آن نظارت مستقیم استاندارد انجام می‌شود.

Share