در جمع خبرنگاران عنوان شد؛

از تدوین بسته‌های قرآنی تا ایستگاه‌های گفتمان | تقدم پرورش بر آموزش در مدارس سما

تیمور آمار با اشاره به این مطلب که همیشه نقش پرورش بعد از آموزش بوده، یادآور شد: اما در مراکز سما آنچه مهمتر است بحث تقدم پرورش بر آموزش است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، تیمور آمار دبیر شورای نظارت و هماهنگی سازمان سمای گیلان در جمع اصحاب رسانه گفت: در حال حاضر در مجموعه سمای گیلان ۵ و هزار ۲۰۰ دانش آموز در ۳۵ مرکز مشغول تحصیل هستند و این مراکز فرصت مناسبی برای انجام امور فرهنگی و پرورشی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که همیشه نقش پرورش بعد از آموزش بوده، یادآور شد: اما در مراکز سما آنچه مهمتر است بحث تقدم پرورش بر آموزش است.

آمار توجه به امور پرورشی را سر لوحه امور تربیتی و فرهنگی مراکز سماء رشت دانست و یادآور شد: این موارد در قالب بخشنامه‌های دینی و ملی همواره مورد نظر بوده و برگزاری مسابقات مختلف، کلاس‌های فوق برنامه و برنامه‌های فرهنگی و… از جمله اقداماتی است که نشان از جدیت در امور تربیتی است.

دبیر شورای نظارت و هماهنگی سازمان سمای گیلان اظهار کرد: تمامی مجموعه‌ها و دستگاه‌ها کار فرهنگی را باید ضرورت بدانند و آن را روتین محسوب نکنیم، کار فرهنگی باری به هر جهت نیست و خدا را شکر که سازمان سما در بخش فرهنگی عمیق‎تر فکر می‌کند.

آمار ادامه داد: در امور فرهنگی و تربیتی نیازمند به تغییر روش هستیم تا به اهداف و مقاصدی که میخواهیم برسیم.

وی افزود: با استفاده از روش‌های قدیمی نمی‌توانیم با نسل امروز ارتباط برقرار کنیم و نیازمند به روز کردن روش های هستیم.

دبیر شورای نظارت و هماهنگی سازمان سمای گیلان در پایان گفت: تنوع در مسائل فرهنگی در جذب دانش آموز و دانشجو بسیار موثر است و برای همه ذائقه‌ها باید برنامه فرهنگی داشته باشیم.

در کار فرهنگی باید جریان سازی کنیم

در ادامه این نشست حجت الاسلام سید محمد حسین صفوی گفت: در دوران امپراطوری رسانه‌ها هستیم و دشمن از طریق رسانه وارد همه خانه‌ها شده است و از این رو زحمت معلمان و مربیان بیش از پیش شده است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گیلان با تاکید بر اینکه شیطان با همه توان و قوای خود وارد شده است تا اجازه ندهد مسیر بندگی خدا دیده شود، افزود: مدارس نقش مهمی دارند زیرا هم نقش خود را باید ایفا کنند و هم نقایص تربیتی خانواده‌ها را برطرف کنند.

وی گفت: همه بچه‌ها با فطرت الهی بدنیا می‌آیند و وظیفه ما این است که در مسیر آموزش و پرورش آنها را بسازیم و مهارت‌های زندگی کردن را به آنها یاد دهیم.

صفوی یادآور شد: خیلی از قالب‌های حاکم بر آموزش و پرورش را باید بشکنیم، جدید و بروزرسانی کنیم تا متناسب با نیازها و شرایط کشور باشد.

وی گفت: باید وطن پرستی واقعی را به فرزندان یاد دهیم و بین فرزندان با هویت ملی و اسلامی پیوند ایجاد کنیم، زمانی ریشه قوی باشد، میوه خوب خواهد داد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گیلان همچنین کار دشمن را خالی کردن دل فرزندان و پر کردن آن با مسائلی که دلخواه خودشان است دانست و گفت: کار فرهنگی یعنی پشتوانه آن فکر باشد و جریان‌سازی کنیم.

از تدوین بسته‌های قرآنی تا ایستگاه‌های گفتمان

فیروزه جوانشیر مدیر تعالی و تربیت سازمان سمای کشور با اشاره به اینکه در سال تحصیلی حال و آینده چند فعالیت فرهنگی به صورت پررنگتر در حال انجام است، گفت: اولویت برنامه‌های فرهنگی ما خانواده است و در تمام برنامه‌ها کارهای فرهنگی برای خانواده‌ها انجام می‌شود.

وی گفت: در قسمت رسانه نیز تفاهم نامه ای با رسانه‌های بزرگ کشور منعقد شده است تا کلاس‌ها و کارگروه‌هایی را برای خانواده‌ها جهت افزایش سواد رسانه‌ای تشکیل شود.

جوانشیر اظهار کرد: ایستگاه‌های گفتمان از دیگر طرح‌هایی است که انجام داده‌ایم تا فرزندان ما نقدپذیر باشند و مهارت گفتگو را یاد بگیرند.

جوانشیر با اشاره به تدوین بسته‌های قرآنی یادآور شد: جزء اولین گروه‌هایی بودیم که مداحی بانوان داشتیم و مسابقات مداحی بانوان برگزار شده است.

وی با اشاره به این که کارهای فرهنگی در قالب سه گروه در حال انجام است، افزود: این گروه‌ها شامل هنری، قرآنی و ملی است که در مدارس سما انجام می‌شود.

جوانشیر اظهار کرد: در پنجشنبه‌های تربیتی کارهای فرهنگی انجام می‌شود و آموزش اصلا در این روز نیست.

جدیر تعالی و تربیت سازمان سمای کشور در پایان گفت: در مدارس سماء کشور ۱۴۲ هزار دانش آموز در ۸۰۰ مدرسه مشغول تحصیل هستند که بالغ بر ۵۰ درصد دانش آموزان ابتدایی و بقیه متوسطه اول و دوم هستند.

 

Share