در جشنواره چای املش عنوان شد؛

از نقش منظره زیبای باغات چای در جذب گردشگر تا فعالیت ۴۷۰ هنرمند صنایع دستی در املش

جهانساز گفت:  ۱۷۵ کارخانه در عرصه چای در استان فعالیت دارند و علاوه بر بحث اقتصادی، منظره زیبای باغات چای در صنعت گردشگری نیز موجب جذب گردشگران خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در جشنواره چای املش که در منطقه تابستان نشین برگزار شد، گفت: در املش آثار تاریخی با قدمت ۳۵۰۰ سال داریم که بخشی از آن در موزه‌های داخل کشور و بخشی هم در خارج کشور موجود است.

ولی جهانی با اشاره به اینکه این آثار بیشتر در مناطق رانکوه و ارتفاعات املش یافت شده‌اند، گفت: تاکنون ۳۵۰ اثر ثبت ملی شده است و املش در ثبت آثار باستانی یکی از شهرستان های غنی در کل کشور است.

وی ادامه داد: ۴۷۰ هنرمند صنایع دستی در املش فعالیت می‌کنند و در زمینه گردشگری نیز ظرفیت‌های زیادی شهرستان املش دارد که سرمایه گذاران می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

نقش باغات چای در جذب گردشگر

حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور نیز در این مراسم گفت: چای، نوشیدنی محبوب بسیاری از مردم کشورمان است و این صنعت با همت دولت و چایکاران در سال‌های اخیر احیاء شده است.

وی افزود: اهمیت چای برای استان‌های گیلان و مازندران در زمینه اقتصادی بسیار مهم است چرا که ۳۵۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی دارد و ۲۰۰ هزار اشتغال موقت در فصل شش ماهه به وجود می آورد.

جهانساز ادامه داد:  ۱۷۵ کارخانه در عرصه چای در استان فعالیت دارند و علاوه بر بحث اقتصادی، منظره زیبای باغات چای در صنعت گردشگری نیز موجب جذب گردشگران خواهد شد.

رییس سازمان چای کشور خاطر نشان کرد: باغات چای در پیشگیری از سیلاب و روان آبها نیز مهم است.

وی  با بیان اینکه نوشیدن چای داخلی چند ویژگی دارد، گفت: بر خلاف چای وارداتی، چای ایرانی ویژگی‌های خاصی دارد که از مهمترین ویژگی آن ارگانیک بودن آن است.

جهانساز یادآور شد: اولین جشنواره ملی چای در شهر لاهیجان در سال ۹۸ برگزار شد و امروز پس از چند سال بعد از شیوع کرونا این جشنواره در املش برگزار شده است.

وی در پایان گفت: ۳۰ هزار تن چای در داخل کشور تولید می‌شود اما مصرف چای در کشور ۸۰ هزار تن است و ما به تفاوت وارد می‌شود.

Share