مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان خبر داد؛

افتتاح نخستین موزه حصیر کشور در فشتکه | نصب تابلوهای معرفی دوزبانه منظر فرهنگی ماسوله

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با اشاره به اهمیت تاریخی شهر ماسوله گفت: ارزیابان سازمان جهانی یونسکو در پاییز ۱۴۰۱ برای بازدید میدانی به ماسوله خواهند آمد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در جمع اصحاب رسانه گفت: ۶۲ برنامه به مناسبت هفته دولت از سوی این سازمان برگزار می‌شود.

ولی جهانی افزود: در هفته دولت چندین مسافرخانه، مسافرکاشانه و چندین کارگاه سفال با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود و همزمان  از ۱۵ پروژه میراث فرهنگی نیز رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به افتتاح نخستین مجتمع گردشگری-کشاورزی با سرمایه ۶۲ میلیارد تومان توسط استاندار گیلان در نخستین روز هفته دولت در لاهیجان، اظهار کرد: این پروژه برای ۶۰ نفر به طور مستقیم و برای ۱۷۰ نفر به طور غیر مستقیم شغل ایجاد می‌کند و همچنین هتل سه ستاره ناسیونال با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در لاهیجان به بهره برداری می رسد.

جهانی همچنین از افتتاح  ۲۰ واحد بومگردی در رضوانشهر با اعتباری بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به اجرای ۲۰۰ برنامه فرهنگی، تاریخی، نمایش و همایش‌های تخصصی در شش ماهه گذشته، اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات در حوزه گردشگری این است که ارزیابان یونسکو در مهرماه به گیلان سفر می کنند.

وی افزود: تابلوهای چند زبانه به منظور ثبت جهانی ماسوله با بالگرد هلال احمر در حال نصب است، اهم مشکلات در مسیر ثبت جهانی ماسوله رفع شده و تنها یکی دو مورد باقی مانده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه نخستین موزه حصیر کشور در روستای فشتکه خمام در هفته دولت افتتاح خواهد شد، گفت: قرار است با تفاهم نامه‌ای که با شهرداری داشتیم در ۲۰ و ۲۱ مهرماه میزبان شهرهای خلاق ایران باشیم و این برنامه در تالار مرکزی رشت برگزار خواهد شد.

جهانی با اشاره به ثبت ملی «آبشار شیله وشت» تالش، گفت: بقعه دانای علی رشت متاسفانه شاخصه‌های ثبت ملی را ندارد و بنا به دلیل نداشتن شاخصه‌های معماری نمی‌تواند ثبت ملی شود اما مصلی رشت به دلیل داشتن معماری اسلامی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی با اشاره به ایجاد چندین واحد بوم‌گردی در روستای کشایه رودسر بیان کرد: این روستا جمعا ۵۰ خانواده دارد که با تلاش دهیار روستا تقریباً تمامی این روستا به صورت کامل بوم‌گردی شده است، خانه های این روستا تماما از سنگ و چوب و گل هستند و معماری تاریخی – سنتی دارند.

Share