معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان؛

دوره اشتغال دولتی در کشور تمام شده است | پیشنهاد اجرای طرح فرادرس در دانشگاه گیلان

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان با بیان اینکه امیدآفرینی و هویت آفرینی از جمله برنامه های مهم و اساسی این معاونت در دانشگاه گیلان است، گفت: بعد از ایجاد امید آفرینی به دنبال توانمند کردن دانشجویان هستیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان پیش از ظهر روز چهارشنبه در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه رهبر انقلاب اسلامی در گام دوم به افزایش تقویت هویت و امید در دانشجویان تاکید داشتند، گفت: یکی از اساسی‌ترین موارد در حوزه دانشجویی و دانشگاه‌ها هویت بخشی و ایجاد امید است زیرا اگر این موارد در دانشجویان نباشد عنصری بی‌خاصیت خواهند بود.

محسن اکبری افزود: برای اجرای درست تقویت هویت و امید، دانشگاه‌های کشور اقداماتی در این موارد انجام داده‌اند و دانشگاه گیلان نیز برنامه‌هایی را در دست کار دارد که شامل امید آفرینی، مهارت افزایی، کارآفرینی، نشاط و برنامه محوری است.

وی با تاکید بر اینکه بعد از ایجاد امید آفرینی به دنبال توانمند کردن دانشجویان هستیم، اظهار کرد: به همین منظور طرحی را با عنوان فرادرس به وزارتخانه ارائه دادیم تا امکان سنجی شده و بخش‌های قانونی آن بررسی شود که در صورت موافقت اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان یادآور شد: در این طرح دانشجویان موظف خواهند بود که چندین مهارت را فراگیرند و اگر این مهارت‌ها را نیاموزند فارغ‌التحصیل نخواهند شد.

اکبری با اشاره به این موضوع که دوره اشتغال دولتی در کشور تمام شده است، گفت: بعد از توانمندسازی دانشجویان به دنبال کار آفرینی هستیم. نباید دانشجویان را فقط برای کار دولتی آموزش داد زیرا جذب در کل کشور کم است و مثلا از سال ۹۱ که بنده به این معاونت آمدم تا کنون ۱۳ نفر جذب شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه نشاط جامعه در دست دانشجویان است، یادآور شد: همه تلاش ما در این است که نشاط را در جامعه دانشجویی افزایش دهیم البته نه نشاط کاذب بلکه به دنبال نشاط مومنانه هستیم و دانشجویان باید بروز و پویا باشند.

اکبری با بیان اینکه مقابله با جنگ نرم که همان جنگ رسانه‌ای بوده، بسیار مهم است، گفت: یکی از راه‌های مقابله جهاد تبیین است که با تلاش دانشجویان گیلان در این عرصه توانستیم  دبیر خانه جهاد تبیین در دانشگاه گیلان راه اندازی کنیم.

وی یکی دیگر از اقدامات دانشگاه گیلان را تقویت هویت دانشجویان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۷۲ انجمن علمی داریم که این انجمن‌ها به ازای هر رشته تحصیلی شکل می گیرند اما متاسفانه در دوران کرونا این انجمن‌ها آسیب دیدند و در حال حاضر ۶۰ مورد از این انجمن‌ها فعال هستند. همچنین ۳۰ کانون فعال داریم که فرق کانون با انجمن‌ها در این است که کانون‌ها بین رشته‌ای هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان ادامه داد: در زمینه نشریات ۳۰ نشریه دانشجویی مشغول فعالیت هستند و نیز ۳ تشکل فعال دانشجویی و ۲ تشکل اساتید و دو هیت مذهبی در دانشگاه گیلان فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه گیلان گفت: از ابتدای دی ماه ۱۴۰۰ تا خرداد امسال بالغ بر ۳۴۰ برنامه در دانشگاه اجرا شد.

اکبری در مورد فعالیت‌های دانشجویی در سه ماهه تابستان نیز گفت: در تابستان امسال چند برنامه در مقیاس بزرگ توسط دانشجویان برگزار گردید؛ دانشگاه گیلان ۱۹ هزار دانشجو دارد که متوسط فارغ‌التحصیلی در هر سال ۲ هزار نفر است و امسال صفر تا ۱۰۰ برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی بر عهده دانشجویان بود که این برنامه با نظم فراوان و هزینه بسیار مناسب اجرا شد.

وی همچنین به برگزاری نشست چهار روزه اتحادیه‌های منتخب انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه گیلان اشاره کرد و گفت: این نشست با حضور قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و معاون مدیرکل پشتیبانی فرهنگی وزارت علوم با حضور با حضور بالغ بر ۱۸۰ نماینده از دانشگاه‌های سراسر کشور از ۳۰ مردادماه تا ۲شهریورماه در دانشگاه گیلان برگزار شده بود از دیگر برنامه‌های ملی است که به همت دانشجویان دانشگاه صورت گرفت.

مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان نیز در این نشست گفت: رصد و کاهش آسیب‌های اجتماعی استان از طریق سوق دادن پژوهش‌ها و پایان نامه‌ها به سمت فعالیت‌های میدانی از اقدامات دانشگاه گیلان در حوزه فرهنگی است.

مهیار خانی مقدم با بیان این مطلب که آسیب‌های استان جمع آوری شده است و رصد میدانی آسیب‌های اجتماعی به روز، در دستور کار قرار دارد گفت: این کار از مرداد ماه امسال در ۷ موضوع شامل اعتیاد، مصرف مشروبات الکلی، خودکشی، سالمندی، نزاع و  ازدواج و طلاق آغاز شده است.

Share