ولی جهانی خبر داد؛

میراث فرهنگی به استقبال دهه فجر میرود | از افتتاح مجتمع گردشگری کشاورزی تا جشنواره غذا

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار در استان گیلان این اداره کل برنامه‌های متنوعی برای ایام الله دهه فجر خواهد داشت، افزود: برای دهه فجر، ۱۶۴ برنامه مدون در کل استان برگزار خواهد شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در جمع خبرنگاران گفت: برنامه‌هایی به مناسبت‌های مختلف به صورت تقویم کاری در نظر گرفته شده که در کلیه شهرستان‌ها و پایگاه‌های پژوهشی استان از ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ تدوین شده و اجرایی می شود.

ولی جهانی با اشاره به اینکه از تاریخ ۲۸ دی ماه تا ۲۶ بهمن ماه برنامه‌های متعددی در سطح استان در حوزه‌های گردشگری و میراث فرهنگی برگزار خواهد شد، گفت: همایش‌های مختلفی در هر شهرستان با توجه به برند همان شهرستان برگزار خواهیم کرد.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار در استان گیلان این اداره کل برنامه‌های متنوعی برای ایام الله دهه فجر خواهد داشت، افزود: برای دهه فجر، ۱۶۴ برنامه مدون در کل استان برگزار خواهد شد که شامل جشنواره‌های غذا و خوراک، همایش‌ها، نشست‌های تخصصی، بهره برداری از کارگاه‌های صنایع دستی، افتتاح و رونمایی از مرمت بناهای تاریخی که از سوی بخش خصوصی و نیز میراث فرهنگی صورت گرفته است.

وی در ادامه از بازگشایی چند غار طبیعی در بخش دیلمان اشاره کرد و گفت: مجتمع گردشگری کشاورزی که به صورت مستقیم برای ۱۷۰ نفر شغل ایجاد کرده در دهه فجر افتتاح خواهد شد و همچنین جشنواره قلعه رودخان برای اولین بار در داخل قلعه برگزار می‌شود.

جهانی گفت: متولی کارهای گردشگری در استان گیلان، معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری است و هرگونه طرح و برنامه در زمینه گردشگری و نیز پایگاه‌های گردشگری سازمان‌ها و ادارات دیگر باید با معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هماهنگ باشند.

جهانی در ادامه به میزان ثبت آثار ملی گیلان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۵۲۰۰ اثر تاریخی در استان گیلان داریم و ۱۲۰۰ اثر تاریخی ثبت شده داریم و ۵ اثر طبیعی و ۱۳ اثر نا ملموس و ۹ اثر منقول ثبت شده است.

وی افزود: کلوچه فومن هم که سال‌ها به دنبال آن بودیم ثبت ملی شود توانستیم ثبت ملی کنیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری  در ادامه گفت: یکی از اقدامات دیگری میراث فرهنگی و گردشگری در ایام دهه فجر به نمایش گذاشتن جام رشی بوده که در حال حاضر در موزه ملی ایران و باستان نگهداری می‌شود و چندین بار در کشورهای مختلف به نمایش گذاشته شده اما خود مردم گیلان تا بحال آن را از نزدیک ندیدند.

Share