در چهل و پنجمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا؛

با توجه به هزینه بالای تعمیر و نگهداری، افزایش حقوق رانندگان استیجاری متناسب با تورم سال ۱۴۰۲ باشد

مسعود عباس نژاد اظهار داشت: رانندگان استیجاری بخش قابل توجهی از کارها را انجام میدهند حتی در حوزه مربوط به تحویل ابلاغیه و اخطاریه در مناطق مانند کارشناسان حوزه عمرانی و شهرسازی مشغول به فعالیتند اما بواسطه هزینه بالای استهلاکشان از پس هزینه های موجود بر نمی آیند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، چهل و پنجمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت با پرداختن به ۲ دستور جلسه ، ۱- بررسی لایحه وصول دو درصد از هزینه سفر شرکت های مسافربری اینترنتی ۲- بررسی محتوای قرارداد رانندگان استیجاری جهت افزایش دستمزد متناسب با تورم سال ۱۴۰۲، کار خود را آغاز کرد.

در آغاز جلسه مسعود عباس نژاد رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت، پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را پیروزی مستغصفان جهان بر مستکبران دانست و تصریح کرد: ما برای حفظ دین و انقلابمان شهدای بسیاری را تقدیم نمودیم از اینرو مدیران می باید در جهت حفظ و جلب اعتماد مردم تلاش بیشتری به خرج دهند و با ارایه خدمات خالصانه به این مردم شریف، پاسدار حرمت خون شهیدان عزیزمان باشند و برای برافراشته ماندن پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی اهتمام بیشتری ورزند.

وی در ادامه و در خصوص بررسی مشکلات رانندگان استیجاری افزود: در واقع رانندگان شهرداری بصورت شبانه روزی مشغول به کار و فعالیت می باشند و در شرایط خاص این ایام و با وجود تورم موجود بی هیچ ادعایی به شهرداری ارایه خدمات می دهند. واقعیت این است که از آنجایی که ما حقوق ثابتی داریم هر اتفاقی هم که بیافتد این درآمد ثابت در سبد درآمدی ما قرار دارد اما رانندگان با توجه به هزینه بالا و روزافزون نگهداری و تعمیر وسیله نقلیه دچار مشکلات عدیده ای می باشند.

مسعود عباس نژاد در ادامه صحبتهایش اظهار داشت: رانندگان استیجاری بخش قابل توجهی از کارها را انجام میدهند حتی در حوزه مربوط به تحویل ابلاغیه و اخطاریه در مناطق مانند کارشناسان حوزه عمرانی و شهرسازی مشغول به فعالیتند اما بواسطه هزینه بالای استهلاکشان از پس هزینه های موجود بر نمی آیند.

وی در ادامه گفت: برخی از رانندگان دارای تحصیلات تکمیلی هستند از اینرو برای ایجاد شرایط بهینه برای این عزیزان که بعضا پابه پای مدیران شهرداری و اعضای شورا وقت می گذارند این موضوع را در دستور کار جلسه امروز کمیسیون قراردادیم تا ضمن شنیدن دغدغه ها و مشکلات این عزیزان در جهت بهبود وضعیت موجود گامی برداشته شود.

در ادامه سید شمس شفیعی رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت گفت: بخشهای حقوقی، املاک، مالی و بخش اداری حوزه ها مرتبط با کمیسیون بودجه هستند و ما در کمیسیون بودجه میزان ۲۵ درصد افزایش را برای این واحدها دیده ایم و در واقع افزایش۳۰ درصد مغایر با ضوابط و قوانین است اما می توانیم بر مبنای ۱۵ درصدی که از اختیارات شوراست مقدار آن را در تلفیق افزایش دهیم.

وی در ادامه صحبتهایش و با اشاره به این موضوع که توجه به منابع انسانی از همان آغاز شروع به کار شورای ششم دردستور کار تمامی اعضای شورا قرار داشت تصریح کرد: طبق بررسی های بعمل آمده در بین ۳۰ استان ما جزو ۳ استان اول از جهت میزان حقوق پرداختی به رانندگان می باشیم و واقعیت این است که در خصوص پرداخت حقوق در شورای ششم اتفاق خوبی برای رانندگان استیجاری رقم خورده است و این قول را نیز می دهیم در تلفیق نیز به افزایش آن کمک کنیم.
سید شمس شفیعی در بخش دیگری از صحبتهایش اظهار داشت: اگر یک میلیون تومان به حقوق رانندگان اضافه شود تا بیمه شان را بصورت خوداتکایی پرداخت نمایند برای این عزیزان بصرفه تر است، اما در حال حاضر رانندگان یک میلیون و هفتصد هزار تومان برای بیمه ای با همان امتیازات و کارکرد هزینه می کنند.
در ادامه جلسه معصومه خانزاده، مدیر برنامه و بودجه شهرداری رشت گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱ ، ۱۳ میلیارد برای این موضوع پیش بینی کرده بودیم که با توجه به افزایش حقوق ابلاغی هیات وزیران با افزایشی که داده شد این مبلغ به ۱۴ میلیارد ۳۰۰ هزار تومان رسید و طی مکاتبه ای با حوزه منابع انسانی پیش بینی بودجه موضوع رانندگان استیجاری برای سال آینده ۱۹ میلیارد تومان می باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس بخشنامه بودجه، ما مجاز ۲۵ درصد افزایش ۲۵ بودیم اما با لحاظ ۳۰ درصد افزایش، دستمزد رانندگان در سال ۱۴۰۲ از ۳۲۰۰۰ تومان سال گذشته به ۴۱۵۰۰ تومان در سال جدید رسید. در بخش دیگری از جلسه پیمان ذاتی مسول اداره خدمات شهرداری رشت گفت: دستمزد رانندگان ماشین های استیجاری در سال ۱۴۰۱ از ۲۰ هزارتومان با اعمال ۴۰ درصد افزایش به ۲۸۰۰۰ تومان رسید .

وی افزود: دغدغه اعضای محترم شورا این بود که میزان افزایش به گونه ای باشد که با افزایش ۱ میلیون تومان به حقوق رانندگان مبلغ بیمه آنها تامین شود از اینرو نامه ای به اتحادیه کرایه اتومبیل و تاکسی انجام شد و طبق قانون، ما مجاز به اعمال ۸۰ درصد از مبلغ استعلامی در ادارات هستیم.
ذاتی در ادامه صحبتهایش گفت: پس از ارسال نامه اول اتحادیه اعلام کرد، افزایش قیمت نداشته است اما در ماه بعد پیشنهادی به اداره سمت از جانب اتحادیه اعلام شد که ما نیز همان پیشنهاد را به اداره حقوقی شهرداری ارایه دادیم و در نهایت دستمزد ۱۷ درصد افزایش داده شد که با این وضعیت مبلغ از ۲۸۰۰۰ به ۳۲۸۶۰ تومان در قرارداد رسید و از سوی دیگر حق ماموریت از ۵۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان افزایش یافت و در حال حاضر مبلغ دریافتی رانندگان ۰۰۰/۸۲۴/۹ تومان می باشد که البته این مبلغ بدون احتساب حق بیمه و ۳۰۰ تومان مالیات پرداختی برای رانندگان می باشد.
رییس اداره خدمات شهرداری رشت در بخش پایانی صحبتهایش اظهار داشت: برای سال ۱۴۰۲ میزان پیشنهاد، افزایش تا ۳۰ درصد است و مکاتبات لازم نیز جهت مناقصه در ابتدای ماه انجام شده است اما ما هنوز به قیمت پایه در اینخصوص نرسیده ایم ولی پیشنهاد بنده بر مبنای ۳۰ درصد افزایش، بازای ساعتی ۴۲۵۸۸ تومان می باشد که بازای ۳۰۰ ساعت ۱۲.۸۰۰.۰۰۰ تومان می شود که البته با توجه به تورم موجود این مبلغ نیز کم است.
در بخش دیگری از جلسه و درخصوص بررسی لایحه وصول ۲ درصد از هزینه های سفر شرکتهای مسافربری اینترنتی موضوع مطرح و با عنایت به نامه اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور منضم به درخواست شرکتهای مسافربری اینترنتی مبنی بر ارایه برخی خدمات از شهرداری محل فعالیت ارایه دهندگان خدمات جابجایی هوشمند مسافر و پرداخت بهای آن به میزان ۲ درصد از هزینه های انجام بصورت ماهیانه کسر هزینه های پشتیبانی سامانه مشترک اطلاعات سفر “سماس” و با توجه به توضیحات ارایه شده از جانب نماینده سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری رشت و نظر اعضای کمیسیون مقرر گردید طبق مفاد مندرج درلایحه ارسالی شهرداری میزان ۲ درصد از محل بهای خدمات سهم شهرداری در هر ماه بعنوان بهای خدمات سامانه در هر مرحله از پرداخت راسا کسر و مستقیما به حساب اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور واریز گردد.

Share